Enkele shots van mijn bezoek aan de Los Angeles Police Department Air Support Division, Hooper Memorial Heliport op 9 oktober jl.
AS350B2 "A-star" Eurocopter
N661PD, bj2006, geheel met "glass cockpit"
Oudere AS350B2 "A-star" Eurocopter
N228LA, bj2000, uitgerust met gecombineerde IR-, zoom- en nightvision-camera en datalink-antenne voor het direct kunnen doorgeven van beelden en geluid aan zowel de meldkamer "dispatch" als aan mobiele Command Centers en auto's. Voor observatie's klimt dit toestel naar een hoogte van 7000ft (2100meter) zodat het geluid op de grond niet te horen is, maar er kan ingezoomd worden op de grootte van je nagels op je handen. Normale operationele missies boven de stad vinden plaatsen tussen 500 en 1000ft (150-300meter) above ground level.
Bell206B
N212LA bj.1987. Voornamelijk gebruikt voor Liaison en opleidingstaken maar het zoeklicht, speaker en antenne's verraden dat deze Bell nog volledig operationeel inzetbaar is, en waar nodig ook wordt gebruikt.
Bell206B
N3202X, bj kon ik even niet terugvinden. Ook deze oudere Bell (met de bolle zijraampjes) wordt voornamelijk voor opleiding, refresher en liaison-taken gebruikt. In tegenstelling tot de N212LA wordt deze niet meer operationeel ingezet, maar beschikt nog wel over de politie-radio's aan boord.
Het plaatje is wat aan de donkere kant, pas een paar dagen later kreeg ik beter in de gaten hoe mijn Canon nou eigenlijk werkte
Handig op vakantie
Een eigen "toren-verkeersleider" geeft informatie over vertrekkend en binnenkomend verkeer, maar geeft geen daadwerkelijke klaringen zoals "cleared for take-off". Door middel van een start-periode en daarna een landingsperiode wordt het dak verlaten of aangevlogen tegen de windrichting in en adviseert de "controller" welk toestel het eerst bij welk "reporting point" zit, waarna het principe Wie het eerst komt... wordt gehanteerd.
De fotograaf gefotografeert terwijl de N230LA, een AS350B2 het helidek nadert
En de heli zelf.
Er wordt dalend genaderd naar de 'Triangle' aan het einde van het dek, daarna terug-gehovered naar de landingsplaats. Zo'n dalende nadering wordt geprefereerd boven een full-power hovering landing omdat nu bij het wegvallen van motorvermogen nog altijd de voorwaartse snelheid een auto-rotatie mogelijk maakt op lage hoogte en de pootjes dat wat beter kunnen hebben dan een verticale knal naar beneden.
De
N232LA nadert het einde van het dak, de triangle waar het eerst positie zal houden
Daarna draait het 180 graden in de hover en "taxied" dan via de marker-line naar zijn plek.
Langs het grote, op het dak geschilderde, embleem van de ASD. Wie zich nog de film en serie Blue Thunder kan herinneren, die zijn opgenomen op en vanaf dit heli-dek en als dank en tegenprestatie heeft de film-crew dit embleem aangebracht na de opnames. De zon stond net niet goed zo op de heli, niks aan te doen.
Dat was een enerverend bezoekje