Nee, wat je zegt klopt niet.
Het vliegverkeer onder de TMA, wat Mode-S aanheeft, veroorzaakt(e) niet alleen te vaak conflicten met zakkend burgerverkeer richting één van de landingsbanen maar veroorzaakte ook nog eens een overload aan "radarlabels"(want mode S zend niet alleen hoogte maar ook callsign uit) op de radarschermen waardoor er een factor2 keer zoveel aan informatie op de radarschermen vertoond werd, van verkeer dat de radar- en approach-sectoren helemaal niet WILLEN zien, waardoor er een overload kwam op de computers die het radarsysteem draaiende houden, waardoor er een mogelijk veiligheidsrisico ontstond voor wat betreft betrouwbare radar-informatie. De toren kijkt in principe niet op radar, de toren doet alles op zicht, en is alleen verantwoordelijk voor verkeer binnen de CTR, niet buiten de CTR onder de TMA.
Voor preciese info over dit bovenstaande kun je eens googlen op de SRZ Schiphol en transponderverplichting TMA Schiphol. Het verbod voor VFR verkeer onder de Schiphol TMA is trouwens alweer een week of 2 opgeheven, in combi met de regel om de transponder uit te zetten hieronder. Meer info hierover ook te vinden op
www.lvnl.nl/ohdDus, dit heeft niets met de toren te maken, want VFR verkeer mag de CTR niet eens in, behoudens toestemming. In de rest van Nederland, oftewel overal behalve onder de Schiphol TMA is het voeren van Mode-S (Mode-C moet vervangen worden) verplicht. Deze verplichting gaat er zelfs komen voor ballonnen en para-penters.
Maar genoeg uitgewijd, verder met helicopters!