Klopt, er zijn in de loop der tijd diverse sponsoren geweest om hem in eerste instantie in de lucht te krijgen/houden. Gelukkig heeft 'ie zijn nut bewezen is het nu een overheids aangelegenheid.
Niet helemaal waar, aldus de site van de ANWB Medical Air Assistance (
http://www.anwb-medical-air.nl/historie.html).
De overheid heeft helikoptercentra aangewezen en deze centra bekijken met wie ze in zee gaan. AZG sloot eerder een contract met ADAC / ANWB en vandaar dat het AZG met een ADAC-heli (met ook een ANWB-logo) vliegt en de andere drie met een ANWB-MAA heli.
Hieronder een klein stukje geschiedenis van de MAA waarin een en ander duidelijk wordt gemaakt.
Medio 1999
de minister wijst de tien traumacentra aan, waarvan vier hun MMT met een helikopter mogen vervoeren. De helikopter-traumacentra besluiten het vliegwerk Europees aan te besteden.
Medio 2000
de academische ziekenhuizen in Amsterdam en Rotterdam zetten hun samenwerking met ANWB Medical Air Assistance BV voort. De academische ziekenhuizen van Nijmegen en Groningen kiezen voor Schreiner Airways BV. Hiermee zijn de Lifeliner 3 en Lifeliner 4 geboren.
Medio 2003
het Academisch Ziekenhuis Groningen (AZG) besteedt de helikopterdienstverlening opnieuw Europees aan. ADAC Luftrettung en ANWB Medical Air Assistance verwerven de opdracht. Het contract loopt tot 1 januari 2010. Hiermee verwachtte AZG een hogere inzetbaarheid van zijn traumaheli en initiatieven voor grensoverschrijdende contacten met het overige inzetgebied van de Lifeliner 4.
Begin 2004
In januari 2004 besluiten de andere drie ziekenhuizen om vanwege het aflopen van de contracten gezamenlijk een nieuwe Europese aanbesteding voor de helikopterdienstverlening te formuleren. ANWB Medical Air Assistance krijgt bij gunning de opdracht om op 1 januari met drie nieuwe helikopters van het type EC 135 de dienstverlening te starten. De contracten hebben een looptijd van drie jaar met twee verlengingsopties van elk twee jaar.