Nu even eerste lijns tam tam. Zoals het mij verteld is.....
Die grote Mercedes Sprinter bus wordt gebruikt voor het transport van gedetineerden uit bijvoorbeeld jeugd instellingen zoals het poortje. Hierbij is dus geen maximum beveiliging nodig en wil men niet te veel aandacht trekken met een uitgedoste bus in striping ed. Als ik het goed me goed herinner is er ruimte voor 8 boefjes in die verlengde bus. Opstelling 2 x 2 x 4 geloof ik als opstelling.
Er stond ook nog een Mercedes Vito idem in het zwart en zonder striping, deze wordt gebruikt voor risico transporten. Waarbij men verwacht dat de gedetineerde lastig wordt tijdens de reis en deze dus begeleiding behoeft. Er gaan drie man mee in deze bus. Indeling van de auto is 2 voorstoelen, één stoel links in het midden en nog 2 stoelen achter. Schuifdeuren aan beide zijden. Er zitten wat flitsers in de grille en men plaatst een stroboscooplampje op het dak als er haast bij geboden is. De sirene met versneller was erg luid...
Helaas heb ik geen foto's kunnen maken. Dit is wel het type en uitvoering van de Vito.
Hun onopvallende bepantserde grote "dikke bakken" voor vluchtgevaarlijke criminelen vonden ze niet de moeite om te tonen.