Bezuinigingen Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Brabant Zuid Oost  (gelezen 65170 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 14 augustus 2014, 20:19:56
Ik ga nu op deze casus in maar kan je aangeven dat een gevaar ivm opslag en sprinkler direct is opgelost en de BHV opgeplust is tot de definitieve oplossingen zijn uitgevoerd.

Bijzonder dat je zo je twijfels uit, blijkbaar heb je slechte ervaringen met dit soort gevallen en preventie medewerkers. Laat ik je zeggen dat ik zo niet ben maar actie heb gevraagd en zo niet de gemeente heb geadviseerd te sluiten. De ondernemer zag de ernst in en heeft de gevaarlijke situaties verholpen. Definitieve oplossingen volgen.

Citaat van: Thor link=msg=1289285 date=1407961101
0.Wat houden die "strakke afspraken" in .
1.Binnen twee weken moet men met een plan van aanpak komen.
2.Dan volgt een bestudering (door wie?) van het plan van aanpak.tijdsduur X.
3.Vervolgens mogelijke aanpassingen plan van aanpak. tijdsduur Y
4.Dan de daadwerkelijke uitvoering van de zaken overeengekomen in het uiteindelijke
 plan van aanpak tijdsduur Z.
5.Keuring

Dus totaal 2 weken plus X plus Y plus Z.
Er heerste een onveilige situatie op bouwkundig, installatietechnisch en organisatorisch gebied, deze onveilige situatie gaat dan tenminste 2 weken plus X plus Y plus Z gewoon door.
Waarom mag deze onveilige situatie gewoon die periode blijven bestaan, kunnen er in die periode geen slachtoffers vallen ?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #91 Gepost op: 16 augustus 2014, 08:33:55
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1289254 date=1407956788
Nee die cijfers heb ik (ook) niet en zullen waarschijnlijk ooit nog bekend worden omdat we niet (kunnen) meten hoeveel mensen er zijn gered door preventie. Ik durf echter te beweren dat preventie meer mensen "redt" dan repressie. Zonder of met minder preventie hebben wel elke maand een Rivierduinen, elk jaar een Hemeltje en elke 10 jaar een Hotel Polen.
We kunnen niet zonder preventie. Maar preventie kan ook niet zonder adequate repressie, en als er flink wordt bezuinigt op repressie gaat de preventie uiteindelijk geheel falen en hebben al die mooie regeltjes totaal geen enkel effect meer. Immers, preventie is gericht op het voorkomen van brand, en trachten de gevolgen van een brand zo klein mogelijk te houden. Blijf je maar bezuinigen op de repressieve tak gaat de preventie uiteindelijk geheel mank. Als jij durft te beweren dat preventie meer mensen red dan de repressie, vraagt dit toch echt om onderbouwing van jouw beweringen.

Dennis 2331

• ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • Eindhoven
Reactie #92 Gepost op: 16 augustus 2014, 17:31:57
Duikteam brandweer 'verloor' 36 minuten bij ongeval Hapert

EINDHOVEN - Als de regio nog een duikteam gehad zou hebben, was dat 36 minuten eerder bij het ongeval in Hapert geweest dan het duikteam uit Den Bosch. Dat hebben leden van het Eindhovense korps uitgerekend.

Bij dat ongeval kwam vorige week zaterdag een auto in een metersdiepe vijver terecht. Een Antwerps echtpaar kwam om het leven.

Duikteam Zuidoost-Brabant wegbezuinigd

De Eindhovense brandweermensen baseren zich op informatie van de meldkamer. Het Bossche duikteam moest ingeschakeld worden omdat bij de Zuidoost-Brabantse brandweer het duikteam dit jaar is wegbezuinigd. De 21 burgemeesters in het bestuur van de Veiligheidsregio stemden in met die bezuiniging van 140.000 euro per jaar.

De eerste melding kwam zaterdagmorgen binnen om 6.23 uur. Als in Eindhoven nog een duikteam gestationeerd zou zijn, zou dat meteen vertrokken zijn. Het zou dan ruim 20 minuten later in Hapert geweest zijn. Het Bossche duikteam was er om 7.20 uur. Een tijdverlies van 36 minuten, aldus Eindhovense brandweermannen die anoniem willen blijven.

Echtpaar kwam om het leven

De brandweermannen wijzen er op dat het team uit Den Bosch er zelfs nog snel was, omdat het in de zomervakantie op zaterdagmorgen rond 7 uur nog heel rustig is op de weg. Het duikteam haalde een 79-jarige vrouw uit de auto. Zij was toen al overleden. Een Eerselse brandweerman had haar man (84) uit de auto gehaald. Die had nog wel een zwakke hartslag, maar overleed later in het ziekenhuis.

Hoewel met geen mogelijkheid is vast te stellen of er een overlevende geweest zou zijn als Eindhoven nog een duikteam had gehad; heeft de kwestie toch tot bijzonder veel frustratie bij de brandweermensen geleid. "Deze mensen hadden in ieder geval meer kans gehad om te overleven", zegt één van hen.

Bron : ED (Eindhovens Dagblad)
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/duikteam-brandweer-verloor-36-minuten-bij-ongeval-hapert-1.4490836
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 16 augustus 2014, 19:06:10
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1289254 date=1407956788
Nee die cijfers heb ik (ook) niet en zullen waarschijnlijk ooit nog bekend worden omdat we niet (kunnen) meten hoeveel mensen er zijn gered door preventie. Ik durf echter te beweren dat preventie meer mensen "redt" dan repressie. Zonder of met minder preventie hebben wel elke maand een Rivierduinen, elk jaar een Hemeltje en elke 10 jaar een Hotel Polen.

Vandaag heb ik nog op het punt te staan een horecapand per direct te laten sluiten door de onveilige situatie die daar heerste op het bouwkundig, installatietechnisch én organisatorisch gebied. Door strakke afspraken heeft de gebruiker voorkomen dat de gemeente het pand ging sluiten en men moet binnen twee weken met een plan van aanpak komen.

Hoe kun je dan jou beweringen dan onderbouwen dat preventie meer levens red, alleen uit onderbuik gevoel ??
Hetzelfde onderbuik gevoel waar ik mij stelling op baseerde, goede basis voor zulke uitspraken gebaseerd op niets als onderbuik gevoel !

En hoe zeker zijn de uitspraken elke maand een Rivierduinen, elk jaar een Hemeltje en elke 10 jaar een Hotel Polen als je het eerste al niet met cijfers kunt staven.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #94 Gepost op: 16 augustus 2014, 19:07:50
Citaat van: Dennis 2331 link=msg=1289831 date=1408203117
Duikteam brandweer 'verloor' 36 minuten bij ongeval Hapert

EINDHOVEN - Als de regio nog een duikteam gehad zou hebben, was dat 36 minuten eerder bij het ongeval in Hapert geweest dan het duikteam uit Den Bosch. Dat hebben leden van het Eindhovense korps uitgerekend.

Bij dat ongeval kwam vorige week zaterdag een auto in een metersdiepe vijver terecht. Een Antwerps echtpaar kwam om het leven.

Duikteam Zuidoost-Brabant wegbezuinigd

De Eindhovense brandweermensen baseren zich op informatie van de meldkamer. Het Bossche duikteam moest ingeschakeld worden omdat bij de Zuidoost-Brabantse brandweer het duikteam dit jaar is wegbezuinigd. De 21 burgemeesters in het bestuur van de Veiligheidsregio stemden in met die bezuiniging van 140.000 euro per jaar.

De eerste melding kwam zaterdagmorgen binnen om 6.23 uur. Als in Eindhoven nog een duikteam gestationeerd zou zijn, zou dat meteen vertrokken zijn. Het zou dan ruim 20 minuten later in Hapert geweest zijn. Het Bossche duikteam was er om 7.20 uur. Een tijdverlies van 36 minuten, aldus Eindhovense brandweermannen die anoniem willen blijven.

Echtpaar kwam om het leven

De brandweermannen wijzen er op dat het team uit Den Bosch er zelfs nog snel was, omdat het in de zomervakantie op zaterdagmorgen rond 7 uur nog heel rustig is op de weg. Het duikteam haalde een 79-jarige vrouw uit de auto. Zij was toen al overleden. Een Eerselse brandweerman had haar man (84) uit de auto gehaald. Die had nog wel een zwakke hartslag, maar overleed later in het ziekenhuis.

Hoewel met geen mogelijkheid is vast te stellen of er een overlevende geweest zou zijn als Eindhoven nog een duikteam had gehad; heeft de kwestie toch tot bijzonder veel frustratie bij de brandweermensen geleid. "Deze mensen hadden in ieder geval meer kans gehad om te overleven", zegt één van hen.

Bron : ED (Eindhovens Dagblad)
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/duikteam-brandweer-verloor-36-minuten-bij-ongeval-hapert-1.4490836
Ik mag hopen dat de managers en bestuurders dit bericht eens goed op hun in laten werken. 36 minuten vertraging voordat er ook maar 1 duikteam ter plaatse is, en deze 36 minuten zijn nog behaald onder gunstige omstandigheden doordat er weinig verkeer op de weg was. Het is inderdaad lastig in te schatten of deze mensen nog hadden geleefd als het duikteam er eerder zou zijn geweest, maar ze hadden inderdaad nog een kans kunnen hebben. Goed hè die bezuinigingen. Maar dit zijn de keiharde cijfers, en managers en bestuurders jullie zijn toch zo cijfertjesge*l??!!! Zijn jullie ook zo trots op deze cijfers?? Eigenlijk is het te hopen dat nabestaande het aan durven en willen om middels een letseladvocaat hier verhaal te gaan halen. Ik neem aan dat de  managers en bestuurders dit wel uit willen leggen aan die advocaat of rechter. Ga eerst eens de ogen uit de kop schamen!! >:(

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #95 Gepost op: 16 augustus 2014, 19:26:43
100% met je eens, Peter71.

De familie zou wat mij betreft best een aanklacht in kunnen dienen. En dan maar eens zien wat eruit komt.
Als ik 1Vandaag mag geloven dan wordt een mensenleven in de toekomst op zo'n 80.000 euro geschat. (beetje uit zijn verband getrokken)

Met deze 2 levens die verloren zijn zit de bezuiniging erop voor deze regio, nu dus maar gewoon mensen gaan redden en uitrukken met duikteams als het nodig is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #96 Gepost op: 16 augustus 2014, 19:31:35
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1289843 date=1408208770
Hoe kun je dan jou beweringen dan onderbouwen dat preventie meer levens red, alleen uit onderbuik gevoel ??
Hetzelfde onderbuik gevoel waar ik mij stelling op baseerde, goede basis voor zulke uitspraken gebaseerd op niets als onderbuik gevoel !

En hoe zeker zijn de uitspraken elke maand een Rivierduinen, elk jaar een Hemeltje en elke 10 jaar een Hotel Polen als je het eerste al niet met cijfers kunt staven.
Die uitspraken zijn ook niet te onderbouwen. Want nog steeds branden er panden uit waar er op preventief gebied niets aan de hand zou moeten zijn, maar de repressieve dienst wel alle zeilen moeten bijzetten om mensen er levend uit te krijgen. 998765

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #97 Gepost op: 16 augustus 2014, 22:51:44
Tussen oppervlakteredding en mogen duiken tot een diepte van 15 meter en een besparing van 140.000 euro en een besparing van 0 euro ligt nmm een heel scala van inzetmogelijkheden en de daaraan te relateren kosten.
In hoeverre is gekeken naar het verminderen van de kosten door het eisenpakket brandweerduiken aan te passen uitgaande van de meerderheid van de duikinzetten.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #98 Gepost op: 16 augustus 2014, 23:01:30

Ik denk dat je het kunt vergeten dat men het eisenpakket van het duiken gaat aanpassen, dat zullen ze eerder verzwaren zeker gezien het recente duikongeval. Maar dat ontslaat een veiligheidsregio nog niet van het feit dat een regio er voor dient te zorgen dat er bij waterongevallen een adequate en vooral snelle hulpverlening op touw wordt gezet. En dus niet zomaar duikteams kan gaan opheffen. De gevolgen daarvan worden nu dus zichtbaar, en gaat dus mensenlevens kosten zoals al eerder is voorspelt.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 17 augustus 2014, 20:25:26
Opdat we niet helderziend zijn. We weten namelijk niet hoeveel (grote) branden, gewonden en doden voorkomen zijn omdat de (grote) branden, gewonden en doden er dus niet zijn dankzij preventie.

Maar ik geef een tip, kijk eens een tijdje naar het nieuws uit het buitenland. Grote brand in kledingfabriek in Azië met honderden doden, branden in discotheken in het buitenland enz enz. En dan lees/zie je alleen nog maar de grote incidenten met veel doden.

Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1289843 date=1408208770