Praktijkervaring N5 studenten

Auteur Topic: Praktijkervaring N5 studenten  (gelezen 3694 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Gepost op: 17 maart 2014, 11:07:20
Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=82677

Citaat van: DiNozzo link=msg=1251502 date=1395045009
In de opleiding wordt maar heel kort aandacht geschonken aan de dagelijkse politie praktijk. En dat merk je aan studenten van 25, of 35, die het theoretisch leuk kunnen brengen maar de praktijk niet snappen.
Dat is alleen weer een andere discussie.

Dit is inderdaad een andere discussie, maar ik wil er toch even op reageren. Jij hebt het over recherchekundigen, die hebben inderdaad amper praktijk ervaring maar zullen na de opleiding ook amper nog in uniform te zien zijn en blijven bij de recherche.
Ik denk dat jij dan ook doelt op politiekundigen (het standaard verhaal wat iedereen vertelt namelijk). Dit was zo bij de oude N5 opleiding, de vernieuwde huidige opleiding is een stuk minder theoretisch. We doorlopen precies hetzelfde praktijktraject als de N4, maar dan een stuk sneller en inderdaad aangevuld met een hoop theorie. Dat worden wij namelijk geacht te doen naast onze praktijk werkzaamheden, bovendien heb je als N5 zelf enorm veel invloed op je praktijkervaring. Ik durf te wedden dat ik meer ervaring op straat heb opgedaan dan een gemiddelde N4 tijdens de opleiding.  Ook na de opleiding blijf ik voorlopig lekker in de noodhulp, maar wel aangevuld met projecten. Ook dat vind ik leuk en ook dat is de reden dat ik 5 doe ipv 4.

Dat over één kam scheren is helaas iets wat teveel gebeurt in onze organisatie, grotendeels door onwetendheid.

Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Gelderland

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2014, 12:04:45
Ik hoor toch andere verhalen van huidige N5 studenten.

Bijvoorbeeld de laatse 2 jaar van de opleiding geen AZV of gevaarsbeheersing.
Een paar uurtjes Dreigende Escalatie in de opleiding.

Vind ik moeilijk te vergelijken met N4.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2014, 12:23:21
Wij hebben de laatste 1,5 jaar idd geen AZV, aangezien het een 4 jarige opleiding is komt dat dus bijna geheel overeen met de N4 die 3 jaar duurt. Bovendien ben je het laatste jaar niet op de academie maar volg je een minor en studeer je af in het korps.
Ik heb veel meer dan een paar uurtjes dreigende escalatie gehad, zelfs nog een simulatie 3 daagse op vliegbasis Twente (wat los staat van de weerbaarheids 3 daagse ).

Wij doorlopen dezelfde trainingen als N4 studenten maar hebben niet na iedere training een proeve. Ook zullen wij bijv. bij dreigende escalatie misschien wat minder uur dan N4 hebben omdat het gros van de N5 op termijn leidinggevende wordt en dus een andere rol inneemt. Zo krijgen we aanvullend op dreigende escalatie / gevaarsbeheersing een soort OVDP / OC training dmv ADMS.

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2014, 12:49:14
Citaat van: Gelderland link=msg=1251510 date=1395054285
Ik hoor toch andere verhalen van huidige N5 studenten.

Bijvoorbeeld de laatse 2 jaar van de opleiding geen AZV of gevaarsbeheersing.
Ik, als N3 in opleiding en met nog 4 maanden opleiding voor de boeg, heb de laatste 1,5 jaar ook geen AZV / gevaarsbeheersing gehad, op de academie.
If you can dream it, you can do it.

Gelderland

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2014, 13:06:50
Citaat van: Jims link=msg=1251523 date=1395056954
Ik, als N3 in opleiding en met nog 4 maanden opleiding voor de boeg, heb de laatste 1,5 jaar ook geen AZV / gevaarsbeheersing gehad, op de academie.

Nieuwe opleiding?

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2014, 14:15:45
Ik heb begrepen dat IBT/AZV steeds meer richting de eigen eenheden wordt geschoven na de initiële toetsing. Maar wat ik wilde aangeven is dat N5 heus niet alleen bureauwerk is; je krijgt voldoende training en mogelijkheden om in de noodhulp te zitten, ook na de opleiding. Wil je echt fulltime noodhulp, dan moet je idd n3 of n4 gaan doen.

Nu maar weer ontopic.  ;)

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2014, 10:02:28
Citaat van: silque link=msg=1251505 date=1395050840
Dat over één kam scheren is helaas iets wat teveel gebeurt in onze organisatie, grotendeels door onwetendheid.

Niet alleen onwetendheid. Ook door praktijkervaring. Een recherchekundige die helemaal uit zijn plaat gaat naar collega's waarom ze na een onwelwording een woning hebben betreden om het slachtoffer te controleren op vitale functies, alvorens de PD opgestart wordt. Een toekomstig leidinggevende die tijdens zijn noodhulp-deel maar verveelt onderuit gezakt in de auto zit en er absoluut geen geheim van maakt dat dit hem niet interesseert, maar vervolgens nog staat te stuntelen tijdens het schrijven van een bon etc. Een net afgestudeerde politiekundige die met sprongen het tot HoVJ schopt en vervolgens bijna niet meer op straat komt, maar wel geacht wordt tijdens een groot incident sturing te geven zonder dat hij enig idee hebt wat er bij een aanrijding allemaal genoteerd moet worden en veilig gesteld moet worden voor de VOA.

Het is mooi als je van je korps de ruimte krijgt meer tijd in de noodhulp te draaien. Die keuze zou echter mijn inziens verplicht worden.

Carriere is tegenwoordig de mode en zo snel mogelijk opklimmen. Dat zie je ook vaak aan de studenten op de hogere niveaus. Ze vergeten daarbij dat politiewerk heel breed en dynamisch is en het belangrijk is een goede bodem te hebben. Als ze dit niet hebben raken ze vaak snel het respect kwijt van de werkvloer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2014, 11:20:10
Respect krijg je niet alleen door ervaring, maar er zullen ongetwijfeld collega's zijn die de N5 opleiding alleen maar gebruiken om snel door te stromen. Ik ken ze gelukkig niet en zou het zelf nooit doen. Daarbij blijf ik het zeggen: aan de opleiding ligt het niet, het zijn individuele keuzes die die personen maken. Dit is overigens een groot verschil met de recherchekundigen, zij hebben idd vrijwel 0,0 straatervaring en krijgen daar in de opleiding ook vrij weinig van mee.

Overigens snap ik je opmerkingen wel, maar die kan ik ook omdraaien in de richting van N3/N4 studenten die soms juist weer teveel praktijk gericht zijn. Zo ken ik er genoeg die eerst doen en dan pas denken.  Of waarbij de juridische kennis dramatisch is en die nog steeds alles doen obv art 2(of 3) pw of hun eigen wetboek van strafvordering.

Kortom: er is over ieder niveau wel iets te zeggen, maar we zullen het toch met elkaar moeten doen. Zolang we elkaar niet over één kam scheren en accepteren gaat dat vast goedkomen, niemand is perfect en excessen blijf je altijd houden.  O0