Respect krijg je niet alleen door ervaring, maar er zullen ongetwijfeld collega's zijn die de N5 opleiding alleen maar gebruiken om snel door te stromen. Ik ken ze gelukkig niet en zou het zelf nooit doen. Daarbij blijf ik het zeggen: aan de opleiding ligt het niet, het zijn individuele keuzes die die personen maken. Dit is overigens een groot verschil met de recherchekundigen, zij hebben idd vrijwel 0,0 straatervaring en krijgen daar in de opleiding ook vrij weinig van mee.
Overigens snap ik je opmerkingen wel, maar die kan ik ook omdraaien in de richting van N3/N4 studenten die soms juist weer teveel praktijk gericht zijn. Zo ken ik er genoeg die eerst doen en dan pas denken. Of waarbij de juridische kennis dramatisch is en die nog steeds alles doen obv art 2(of 3) pw of hun eigen wetboek van strafvordering.
Kortom: er is over ieder niveau wel iets te zeggen, maar we zullen het toch met elkaar moeten doen. Zolang we elkaar niet over één kam scheren en accepteren gaat dat vast goedkomen, niemand is perfect en excessen blijf je altijd houden.