Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma

Auteur Topic: Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma  (gelezen 36859 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2014, 10:17:55
Citaat van: René van der Helm link=msg=1250720 date=1394788494
Volslagen onzin. Er is geen Europese wet- en regelgeving waarin dit staat.

Amen O0 wellicht dat hij de EFAM-richtlijnen bedoelt, maar die gelden ook voor het Oranje Kruis en FAI 098uo
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2014, 10:19:13
Citaat van: -Joost- link=msg=1250715 date=1394788110
Je kan je ook afvragen wat je bereikt met een oranje kruis diploma..

Tja, daar zij al heel veel andere topics over ^-^

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2014, 10:20:40
Citaat van: SVE link=msg=1250717 date=1394788319
Beste mensen,

Dit zijn allemaal halve geruchten die tot een nieuw verhaal zijn gekomen...

De waarheid is als volgt:

* per 1 januari 2015 geeft het Rode Kruis slechts alleen nog maar 1e opleidingen conform de internationale richtlijnen van de Internationale Rode Kruis beweging. De opleidingen van het Oranje Kruis worden vanaf dat moment NIET meer gegeven door het Rode Kruis.

* Het Oranje Kruis is nationaal erkend, het Rode Kruis internationaal erkend

* De herhalingslessen worden vanaf 1 januari 2015 alleen nog maar van het Rode Kruis gegeven. Als de instructeur een formuliertje invult en jij stuurt dat op naar het HOK ben je zowel oranje kruis als rode kruis gecertificeerd

* Het rode kruis is zuinig op haar vrijwilligers dus ze zullen echt niet zomaar afscheid nemen van iemand.

* Het oranje kruis ERKEND weldegelijk het Rode Kruis certificaat, mits je een herhalingscursus conform ORANJE KRUIS heb gevolgd. Een examen is dan niet noodzakelijk.

Info afkomstig van team EHBO Rode Kruis, Manager ontwikkeling Oranje Kruis. Hoe betrouwbaarder wil je het hebben.

Hartelijke groet,

Stefan
Coördinator 1e Hulp Onderwijs Nederlands Rode Kruis
District Rotterdam-Rijnmond

Bedankt dat jij de tijd hebt genomen om dit gelijk te weerleggen O0

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2014, 10:34:59
Citaat van: TBK_SDB link=msg=1250695 date=1394777521
Frits, heb je iets van een bron? Of linkje naar het intranet van het rode kruis? Ben benieuwd...

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar!

Ik heb de foutieve beschuldiging uit de topictitel gehaald.  :-\

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2014, 11:10:18

Erkend door wie? Naar mijn weten door helemaal niemand, behalve andere soortgelijke organisaties (ze lopen elkaar een beetje te erkennen) EFAM komt ook gewoon weer bij het RK vandaan. (Slager keurt zijn eigen vlees).

Er is geen nationaal erkend EHBO diploma (meer) in Nederland, een ehbo diploma geeft je geen enkel recht, of plicht, bevoegdheid of wat dan ook. Puur juridisch gezien is het net zo waardevol als een zwemdiploma.

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2014, 12:03:47
Het zou wat zijn als het Rode Kruis het Oranje Kruis diploma niet meer zou erkennen.

Dan zou RAdeR weer een plaats open krijgen bij de Geneeskundige Eenheid.
Ik heb van oorsprong een Oranje Kruis diploma, zit ook bij een Oranje Kruis vereniging en heb er een Rode Kruis papiertje bij voor mijn werk bij de GE.

Het zou dan inderdaad veel vrijwilligers gaan kosten.

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2014, 13:14:05
Beste mensen,

Wat ik hier geschreven heb is mij verteld.  Hierop is bij ons in het hoge noorden grote ophef ontstaan.

Zo vroeg iemand een eenvoudige vraag.

Vraag: Wat als ik op 1 jan. 2015 mijn orangje kruis EHBO diploma niet wil inleveren?

Antwoord: dan ben je niet meer welkom bij het Ned. Rode Kruis !! Je zult je diploma MOETEN omruilen!!

Ik vind dit een zeer nare antwoord. En het stote mij en alle andere aanwezigen behoorlijk in de verkeerde keel gat.

Er zijn mensen die een EHBO diploma van de Oranje Kruis nodig zijn. BV bij hun Werkgever.. (zoals ik).

En dan nog het menselijke kant van het verhaal. Ik heb mijn diploma 26 jaar. Ga die toch niet weg doen dan wel omruilen,
ben er trots op.
En dan, mocht ooit bij het Rode Kruis weggaan. Moet je opnieuw examen doen om bij de EHBO vereniging tekomen. (bron Oranje Kruis !!).

En dan is mijn Onderwerp eigenlijks niet verkeerd. Begrijp dan ook niet waarom dit door de moderator is gewijzigd.
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2014, 13:26:10
Er wordt naar een duidelijke bron gevraagd. Wie vertelde het verhaal en in welke hoedanigheid?

Door SVE is een duidelijke nuancering gegeven op de geruchten die verspreid worden.
Beste mensen,

Dit zijn allemaal halve geruchten die tot een nieuw verhaal zijn gekomen...

De waarheid is als volgt:

* per 1 januari 2015 geeft het Rode Kruis slechts alleen nog maar 1e opleidingen conform de internationale richtlijnen van de Internationale Rode Kruis beweging. De opleidingen van het Oranje Kruis worden vanaf dat moment NIET meer gegeven door het Rode Kruis.

* De herhalingslessen worden vanaf 1 januari 2015 alleen nog maar van het Rode Kruis gegeven. Als de instructeur een formuliertje invult en jij stuurt dat op naar het HOK ben je zowel oranje kruis als rode kruis gecertificeerd

* Het rode kruis is zuinig op haar vrijwilligers dus ze zullen echt niet zomaar afscheid nemen van iemand.

* Het oranje kruis ERKEND weldegelijk het Rode Kruis certificaat, mits je een herhalingscursus conform ORANJE KRUIS heb gevolgd. Een examen is dan niet noodzakelijk.

Info afkomstig van team EHBO Rode Kruis, Manager ontwikkeling Oranje Kruis. Hoe betrouwbaarder wil je het hebben.

Hartelijke groet,

Stefan
Coördinator 1e Hulp Onderwijs Nederlands Rode Kruis
District Rotterdam-Rijnmond

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2014, 13:33:56
Puur hypothetisch he, maar wat nu als ik mijn OK diploma geldig hou buiten het RK om.

Bijvoorbeeld omdat mijn instructeur van mening is dat ik voldoe aan de eisen en begrijpt dat ik ook dat diploma wil hebben naast mijn RK certificaat (om wat voor reden dan ook). Mijn instructeur is door beide organisaties bevoegd, voor het RK geeft hij RK certificaten, voor het OK OK diploma's. Dan kan hij toch gewoon bij het OK mijn diploma verlengen buiten het RK om. Hij is buiten het RK immers ook gewoon instructeur. Er is werkelijk niks wat hem daar in belemmerd, en voor het RK heb ik gewoon ook mijn RK diploma.

Het is overigens ook gewoon een kwestie van tijd totdat werkgevers RK ook gaan accepteren. (en misschien OK zelfs niet meer accepteren, gezien de andere discussies die er gaan dat OK steeds meer passantenhulpverlening aan het worden is)

klinknagel

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2014, 13:52:18
Het is geen gerucht !  Ik zat er bij, zo ook vertegenwoordigers van de afdelingen Groningen, Appingedam, Slochteren en Delfzijl.

Plus drie personen uit het district Groningen.  

En zekers is het eenvoudig om beide zowel het echte diploma dan wel het certificaat te behouden. Maar zo is het niet bedoelt

en wordt het niet uitgelegd. Tis blijkbaar slikken of stikken. En dat stoot on grunningers tegen de borst.

Gaat om de manier waarop.

Maar één en ander wordt er door gedrukt zonder dat er zaken zoals werkgevers acceptatie van het certificaat.

Uitwisselbaarheid tussen beide organisaties  Oranje Kruis en Rode Kruis goed is geregeld.
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.