Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma

Auteur Topic: Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma  (gelezen 36603 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

sanagistry

• EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Er valt veel te winnen met wat geduld
Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2014, 13:54:41
Het RK is bezig om mensen weg te jagen door haar streven het alleenrecht te hebben. Wat maakt het nu uit of je een certificaat hebt van het RK of oranje kruis? Waar het omgaat, is dat je als hulpverlener kwaliteit kan leveren. Hier mist het RK de boot. Je kan mensen wel kunstjes leren maar hoe doe je dat dan in de praktijk? Er is van verschillende kanten kritiek op de deskundigheid van EHBO-ers. Deels terecht denk ik. Ben zelf ook zo’n EHBO-er maar voel me niets minder dan een pleeg of een arts. Ik doe erg veel inzetten voor het RK. Voor wat betreft begeleiding, scholing en het praktisch oefenen moet het RK nog heel veel leren.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2014, 13:58:26
Je kan dalijk behalve je Rode Kruis certificaat gewoon je Oranje Kruis diploma behouden. Wij tenminste wel binnen onze afdeling. Zonder hier extra examen voor te hoeven doen o.i.d. Enigste wat ik moet ik dat ik het diploma van het Oranje Kruis zelf moet betalen (iets van 15 euro)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2014, 14:01:55
Citaat van: klinknagel link=msg=1250768 date=1394799245
Beste mensen,

Wat ik hier geschreven heb is mij verteld.  Hierop is bij ons in het hoge noorden grote ophef ontstaan.

Zo vroeg iemand een eenvoudige vraag.

Vraag: Wat als ik op 1 jan. 2015 mijn orangje kruis EHBO diploma niet wil inleveren?

Antwoord: dan ben je niet meer welkom bij het Ned. Rode Kruis !! Je zult je diploma MOETEN omruilen!!

Ik vind dit een zeer nare antwoord. En het stote mij en alle andere aanwezigen behoorlijk in de verkeerde keel gat.

Er zijn mensen die een EHBO diploma van de Oranje Kruis nodig zijn. BV bij hun Werkgever.. (zoals ik).

En dan nog het menselijke kant van het verhaal. Ik heb mijn diploma 26 jaar. Ga die toch niet weg doen dan wel omruilen,
ben er trots op.
En dan, mocht ooit bij het Rode Kruis weggaan. Moet je opnieuw examen doen om bij de EHBO vereniging tekomen. (bron Oranje Kruis !!).

En dan is mijn Onderwerp eigenlijks niet verkeerd. Begrijp dan ook niet waarom dit door de moderator is gewijzigd.

Klinkt meer als "klok en klepel" binnen jouw afdeling. Gebeurt wel vaker binnen rode kruis land.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2014, 14:21:31
Ja, het Rode Kruis gaat over op certificering volgens het eigen systeem (niet zo gek als je als organisatie zelf een eigen systeem hebt om dan je eigen mensen ook volgens dat systeem te certificeren).

Het is niemand, ook een Rode Kruis vrijwilliger niet, verboden om een Oranje Kruis certificaat te hebben. Dat is echter wat anders dan dat het Rode Kruis dat OK certificaat vervolgens ook voor de eigen vrijwilligers moet gaan verlengen (met de nodige kosten) als ze over zijn gegaan op het eigen systeem.

Uit de eerdere posts maak ik op dat er afdelingen zijn die tegen vergoeding van de kosten voor de vrijwilligers naast het RK certificaat ook het OK certificaat verlengen. Aangezien de RK docenten ook OK gecertificeerd zijn is die constructie mogelijk. Volgens mij bieden we in Amsterdam niet die mogelijkheid (maar dat weet ik niet zeker).

Afdelingen kunnen eisen stellen aan de certificering van hun hulpverleners. Niet zo raar dat het Rode Kruis de eigen vrijwilligers in ieder geval volgens het RK systeem willen certificeren. Daarnaast mag je natuurlijk je OK certificaat behouden, maar het RK hoeft daar niet de kosten van te dragen.
In Amsterdam stellen we naast het RK certificaat nog andere eisen. Dat was ook al zo in de tijd dat we nog het OK certificaat hadden. Niet iedereen met een OK, RK of ander certificaat is dus gelijk inzetbaar. Als we hulpverleners van een andere regio inlenen dan conformeren we ons aan de daar geldende eisen met een minimum van een OK of RK certificaat.

Het komt inderdaad wel eens voor dat bedrijven/instellingen/organisaties een OK certificaat eisen. Er is echter geen enkele wettelijke grond hiervoor en dit berust meestal dan ook op een historisch gegroeid idee dat het OK de enige organisatie is die Eerste Hulp certificaten kan uitgeven. Het Verenigingskantoor kan behulpzaam zijn bij het uitleggen aan derden dat die tijd lang achter ons ligt.

Dat het OK het RK certificaat niet accepteert als je wilt overstappen van het ene naar het andere certificeringssysteem kun je het Rode Kruis moeilijk kwalijk nemen. Waarom je terug zou willen stappen weet ik ook niet aangezien er dus geen enkele wettelijke basis is voor iemand om een OK certificaat te eisen. Als een werkgever een OK certificaat eist dan moet die werkgever uitgelegd worden dat het niet uit maakt en anders moet die werkgever m.i. de kosten dragen en niet het Rode Kruis.

Wat ik bij klinknagel met name proef is frustratie over de wijze van communiceren over de overgang van het ene naar het andere systeem. En dat is natuurlijk jammer om te horen. We zouden juist de Rode Kruis vrijwilligers bij deze overgang moeten gebruiken als ambassadeurs om de rest van Nederland te informeren over het feit dat het alleenrecht van het OK op Eerste Hulp gebied verleden tijd is.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

helm

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 14 maart 2014, 14:40:31
Citaat van: sanagistry link=msg=1250786 date=1394801681
Er is van verschillende kanten kritiek op de deskundigheid van EHBO-ers. Deels terecht denk ik. Ben zelf ook zo’n EHBO-er maar voel me niets minder dan een pleeg of een arts.

Dat geeft niet hoor, het Dunning-krugereffect is altijd al een bekend verschijnsel bij EHBO'ers.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #25 Gepost op: 14 maart 2014, 14:49:30
Citaat van: René van der Helm link=msg=1250799 date=1394804431
Dat geeft niet hoor, het Dunning-krugereffect is altijd al een bekend verschijnsel bij EHBO'ers.
;D ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

TBK_SDB

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #26 Gepost op: 14 maart 2014, 15:52:12
Citaat van: René van der Helm link=msg=1250799 date=1394804431

Vriendelijk.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2014, 16:41:05
Velen hebben het al aangehaald in deze discussie, maar het kan niet nadrukkelijk genoeg gezegd worden: het OK heeft net als het NRK en andere certificerende EHBO organisaties geen enkele erkenning van overheden.
Het verplichte karakter van het OK diploma is sinds 2005 echt finito, foetsie, weg, over  ............. door de intrekking van de goedkeuringsregeling.

Wel kunnen -net als bijvoorbeeld EHAK certificaten- EHBO diploma's worden aangewezen voor specifieke doelgroepen, maar dat is een totaal ander verhaal.
Het verschil tussen erkenning en aanwijzen van EHBO diploma's is denk voor de meeste mensen (EHBO-ers), bedrijven en overheden totaal niet duidelijk en/of onbegrijpelijk.
Erkennen van EHBO diploma's kan altijd onderling op vrijwillige basis tussen bedrijven, organsaties en andere rechtsvormen, maar heeft geen enkele kracht van wet en regelgeving.
Aanwijzen van EHBO diploma's geschiedt door een minister -zoals de EHAK certificaten van OK, NRK, Nedcert, LPEV en Nikta heeft wel de kracht van wet en regelgeving en dus verplicht gesteld voor bepaalde branche.

Het probleem ligt dus m.i. niet zo zeer dat het OK, NRK en andere EHBO organisaties elkaars EHBO diploma erkennen, maar in het feit dat bedrijven, EHBO verenigingen en overheden ed. niets anders willen weten dan over het EHBO diploma van het OK. Daarmee roepen zij over zichzelf enorme problemen over zich af ten nadele van "anders gecertificeerden" met gelijkwaardige of beter geschikte EHBO diploma's.

Helaas blijven verschillende personen, (vooral) EHBO verenigingen, bedrijven en overheden zeldzaam en ongekend stug en volhardend in hun standpunt dat het OK nog steeds de alleenrechten heeft. (het Dunning-krugereffect ??? en andere effecten ???)
Deze denkwijze zeker bij overheden moet veranderd worden, anders blijven we heen en weer schuiven met dranmatische problemen van onderlinge erkenning tussen certificerende EHBO organisaties met als beruchtste voorbeeld het OK en NRK.

Inweze hoeft het OK en het NRK niemand (de concurrent dus) te erkennen, dat is hun goed recht, maar voor een organisatie als het NRK is het wel handig gezien haar activiteiten, als je ook EHBO diploma's van andere EHBO organisaties zou erkennen voor gebruik binnen je eigen organisatie.
Het niet erkennen van "andere" EHBO diploma's moet je dan ook uitvechten met desbetreffende organisatie waarnaar je wil overstappen........
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2014, 18:19:24
Citaat van: RemRoof link=msg=1250721 date=1394788619
Wat een opruiend verhaal. Het klopt dat het rode kruis een eigen opleiding en certificaten heeft. De lessen worden op dit moment gegeven door instructeurs van het Oranje Kruis (rode kruis heeft nog geen eigen instructeurs). Verder zullen LOTUS-medewerkers ook hun Oranje Kruis diploma moeten houden aangezien zij anders geen LOTUS meer kunnen zijn.

Als pilot afgelopen zaterdag op het Lotusexamen een kandidaat gehad die geen OK-diploma bezat, wel het Rode Kruis certificaat.
Is goedgekeurd door het OK.
Dus de stelling dat je zonder OK diploma geen Lotus meer bent, of kan worden is niet ( meer) waar.
problemen los je op door er wat aan te doen

mook

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2014, 19:31:03
Citaat van: RemRoof link=msg=1250791 date=1394802115
Klinkt meer als "klok en klepel" binnen jouw afdeling. Gebeurt wel vaker binnen rode kruis land.

RemRoof

Er is inderdaad in het desbetreffende overleg gezegd (ik zat er namelijk ook) dat men geen oranje kruis stof meer mag behandelen in de lessen alleen Rode kruis lesstof.
ik weet ook wel dat de lesstof zo'n beetje hetzelfde is.
Toch werd er gezegd dat ze niet toestonden dat men het OK Diploma naast het RK certificaat ging verlengen bij de afdeling. (er zijn natuurlijk altijd constructies mogelijk dat het toch kan, zoals al geopperd, bijvoorbeeld via je OK/RK instructeur)
natuurlijk terecht dat je dan die OK verlenging zelf moet betalen.

het probleem is niet zozeer DAT men een nieuwe lesmethode heeft, maar dat men hem te snel invoert.
de basislessen zijn klaar en ook nog goed ook, maar de herhalingslessen en de verdieping is nog niets van beschikbaar.
daarnaast is de bekendheid van het certificaat nog ver te zoeken.

Het RK is super bezig met hun zelfredzaamheid, dus mensen voorbereiden op het zelf hebben van EHBO of EHV of hoe je het ook wilt noemen.
Ze zijn alleen even te snel voorbij gegaan aan het feit dat ze hun bestaande vrijwilligers moesten inlichten EN ze zover te krijgen het nieuwe systeem te accepteren.
Dat is in het noorden een beetje fout gelopen, dat en het feit dat de voorlichters niet goed op de hoogte waren van de exacte werkwijze heeft tot veel weerstand geleid.

Het is ook heel frustrerend als je als afdeling nog op antwoord op vragen over de implementatie zit te wachten en je krijgt een schrijven onder je neus waarin staat dat alles in kannen en kruiken is.

Als daarbij diverse mensen van de werkgroep eerstehulpnoord tegenstrijdige berichten de wereld in sturen is de verwarring compleet.

helaas doen zowel de werkgroep als het district te weinig aan het wegwerken van deze onduidelijkheden.
en als je vragen stelt krijg je juridische taal via de mail als antwoord ipv een verhelderend gesprek.

maar dat is wel meer verenigingen niet vreemd.

als je zoals Frits bij zijn afdeling al 23 jaar je Oranje kruis hebt, wil je natuurlijk de 25 jaar daar graag volmaken O0

Het enige waar de meesten zich echt aan stoorden, naast de snelle implementatie, was het geval dat men geen onafhankelijke examinator meer heeft als onpartijdige persoon.
Bij het RK kun je nu redelijk makkelijk doorstromen voor je certificaat als je goed kunt opschieten met je instructeur.
bij het OK zul je dan nog altijd bij een andere instructeur examen moeten doen.

maar als je eenmaal je OK papier hebt hou je die vrij makkelijk.
het RK heeft daar nu zijn EKP ? opleiding registratie aan gehangen, zodat centraal de competentie status moet worden bijgehouden. dat is dan wel weer goed, bij het OK is dat afhankelijk van de instructeur en hoe goed je daarmee kunt opschieten ;)

Wat betreft het overschrijven van OK naar RK en het opzeggen door het RK, dat gebeurd inderdaad.
Je moet alleen aangeven dat ze het OK niet mogen opzeggen. Doe je dat niet, dan zegt men inderdaad je OK competentie/pas/lidmaatschap op.
Dat is ergens ook wel logisch, als het goed is moet je ergens bij geregistreerd staan in het OK systeem (verbeter me maar als het niet zo is) alleen was het wel zo netjes dat men het even van te voren zegt, dat ze dat opzeggen,
ze hadden in plaats van het direct opzeggen ook kunnen laten verlopen
dus als je je dan registreert bij een instructeur en het RK zit je goed met je RK en OK papiertje.

Emma
Q: Zie je het verband niet?  A: Nee, het is te ingewikkeld