Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma

Auteur Topic: Erkenning Rode kruis en Oranje Kruis EHBO diploma  (gelezen 36601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 15 maart 2014, 17:55:45
Beste Klinknagel,

Kan het niet zo zijn dat jij geïnformeerd bent door iemand die iets verkeerd heeft geïnterpreteerd?

Ik zie diverse mensen van het RK die goed op de hoogte schijnen te zijn maar jij schijnt hun informatiepositie in twijfel te trekken.

Misschien kun je je energie beter steken in een mail aan het hoofdkantoor om de casus daar voor te leggen. Als je een reactie krijgt lees ik die graag hier en dan doe ik graag mee aan de discussie.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 15 maart 2014, 18:40:24
Eén ding is zeker dat is in ieder geval effectiever!

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #42 Gepost op: 15 maart 2014, 18:41:21
Citaat van: klinknagel link=msg=1251053 date=1394901574
...
Het RK accepteert wel dat je OK Diploma overschrijft . Maar erkend hem niet als ik niet wilt overstappen.

Dat heeft puur te maken met geld. Als het RK zijn eigen opleiding en certificering heeft dan kan er niet meer geïnvesteerd worden in andere diploma's, aangezien dit per vrijwilliger ook geld kost, tenzij de vrijwilliger dit zelf betaalt.

Op zich niets mis mee toch. Zoals al eerder beschreven zijn er legio mogelijkheden om je OK-diploma geldig te houden.
Overigens worden de diploma's van LPEV, FAI en DAN ook niet erkend door het Rode Kruis. Dat zegt niets over de diploma's maar alles over het feit dat het RK zelf opleidt met een eigen opleiding.

RemRoof

RemR
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #43 Gepost op: 15 maart 2014, 18:41:35
Citaat van: RAdeR link=msg=1251071 date=1394905224
Eén ding is zeker dat is in ieder geval effectiever!

;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #44 Gepost op: 15 maart 2014, 18:46:09
Overigens, is het OK "diploma" niets meer of minder waard dan het certificaat. Het is een kwestie van: Geef het beestje een naam.
Het OK "diploma" is gelijk aan het NRK "certificaat". Je kunt er geen rechten aan ontlenen, zoals dat bij een HAVO diploma wel kan.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

helm

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 15 maart 2014, 18:48:57
Het was veel chiquer en duidelijk geweest als zijn elkaar nooit erkend hadden. Ik vind het ook een rare gedachtegang dat je OK EHBO'er denkt dat zo maar bij een andere club aan de gang kan.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #46 Gepost op: 15 maart 2014, 19:07:02
Citaat van: René van der Helm link=msg=1251077 date=1394905737
Het was veel chiquer en duidelijk geweest als zijn elkaar nooit erkend hadden. Ik vind het ook een rare gedachtegang dat je OK EHBO'er denkt dat zo maar bij een andere club aan de gang kan.
Hoe zou die gedachtegang nu zijn ontstaan?   998765

Vanuit het verleden gezien en bekeken denken nog steeds velen onder ons dat het OK diploma echt heilig is en zelfs nog door de overheid is goedgekeurd. Totaal achterhaald.
Zie dat er maar eens uit te krijgen in de grijze koppen bij EHBO verenigingen. (en ambtenaren natuurlijk)

Gemakshalve vergeten of letterlijk verzwegen is dat het OK sinds 2005 serieuze en sterke concurrentie ondervindt van o.a. Nedcert  ;) , Nikta, LPEV en van de buitenlandse organisaties FAI, MFA en EFR en natuurlijk sinds kort het RK met haar nieuwe EHBO opleidingen.
Dat is geen slechte ontwikkeling maar moet worden beschouwd als een verrijking van het EHBO landschap en de keuzemogelijkheden van consumenten en bedrijven en niet als ondermijning van het OK zoals enkele dat wellicht mogen denken. Het is ook een stukje (onderlinge) acceptatie dat anderen voor iets anders kunnen en mogen kiezen, en daar zijn sommigen erg egoistisch en eenkennig over.

Voor diegene die willen overstappen van het OK naar een andere EHBO certificering of visa versa, veel succes met de onderhandelingen!
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 15 maart 2014, 19:10:21
De discussie begint al een aardig 1 april gehalte te krijgen.

We hebben nog niets op papier gezien en de discussie blijft hevig.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #48 Gepost op: 15 maart 2014, 19:26:35
Om het op papuer te zien moet je het zelf uitprinten, maar op intranet NRK staat (27-3-2013):

Het Oranje Kruis en het Rode Kruis zetten stap in harmonisering EHBO
23-7-2013

Eenvoudige en eenduidige uitgangspunten en direct uitvoerbare handelingen zijn voor de burger van belang. Onnodige drempels tussen certificeringssystemen worden weggenomen.
Iedereen kan bijdragen bij een ongeval erger te voorkomen. Om dit te ondersteunen willen Het Oranje Kruis en het Rode Kruis, in de nabije toekomst, samen met andere organisaties die dit onderschrijven, zoveel mogelijk belemmeringen wegnemen. Gerechtvaardigde kwaliteitseisen worden daarbij gehandhaafd.
De eerste hulp wereld kenmerkt zich door een verscheidenheid aan opleidingen en certificering. De twee grootste organisaties op dit gebied, Het Oranje Kruis en het Nederlandse Rode Kruis, hebben weliswaar ieder een eigen certificeringsstelsel, maar zien beide de noodzaak van eenduidige richtlijnen voor de lekenhulpverlener, ongeacht het diploma dat men bezit. Ook over de inhoud van de Eerste Hulp is men het eens. Beide organisaties hebben onlangs afspraken gemaakt over de stapsgewijze uitbreiding van doorstromingsmogelijkheden  van diplomahouders in het systeem van de andere organisatie.

Toelichting
Het Oranje Kruis en Het Nederlandse Rode Kruis hebben afgesproken:
I.Het realiseren van eenheid in de Nederlandse Eerste Hulp richtlijnen op basis van  internationale richtlijnen.
II.Stapsgewijs drempels weg te nemen voor de in-, uit- en doorstroom van EHBO cursisten met verschillende diploma’s/certificaten
Specifiek:
-      Toelating tot het instructeursexamen.
-      Toelating tot het Lotus examen.
-      Instroom in nascholing / hercertificeringscursussen.
-      Vervolgopleidingen en verdiepingsmodules.
Pilots starten in 2013 en nadere besluitvorming volgt in 2014.
I.Waar mogelijk te komen met gezamenlijke uitgaven.

Gedeelde visie
Hulpverlening door de burger
Deze afspraken vormen een eerste stap in het streven van beide organisaties om het werkveld van de eerstehulpverlening door burgers, daar waar mogelijk en verantwoord, evenwichtig en opener maken. Dit gebeurt uiteraard met in achtneming van normen voor kwaliteit. Het gaat om hulpverlening door de gewone burger, die in het algemeen slechts in beperkte mate geconfronteerd wordt met de noodzaak tot eerstehulpverlening. Eenvoudige en eenduidige uitgangspunten en direct uitvoerbare handelingen zijn voor deze burger zinvol.

Gedeelde missie
Gezamenlijk de zelfredzaamheid en hulpbereidheid in Nederland vergroten
Het Oranje Kruis en het Nederlandse Rode Kruis streven hetzelfde maatschappelijke doel na: het voorkomen van gezondheidsrisico’s door het vergroten van de kennis en vaardigheden op het terrein van Eerste Hulp. Beide partijen vinden dat er in Nederland meer mensen actuele EHBO kennis en vaardigheden zouden moeten hebben. Om zo de Nederlanders zelfredzamer te maken en hulpbereidheid te vergroten in geval van nood. Dit voorkomt een grotere zorgconsumptie en vermindert risico’s op onnodige gevolgschade/ongemak ten gevolge van ongevallen of andere incidenten. Alom wordt EHBO gezien als een van de belangrijkste interventies om de zelfredzaamheid van de burger te vergroten. Beide organisaties streven ernaar binnen 5 jaar het aantal mensen met een EHBO diploma, of certificaat op zijn minst te verdubbelen.

Andere organisaties
Hoe meer aansluiting, des te beter
Beide organisaties nodigen andere certificerende organisaties in het werkveld van de eerstehulpverlening uit hierop aan te haken. Daarbij uitgaande van de veronderstelling dat deze in de kern eenzelfde missie en visie nastreven.

https://intranet.rodekruis.nl/activiteiten/eerstehulp/Paginas/Het-Oranje-Kruis-en-het-Rode-Kruis-zetten-stap-in-harmonisering-EHBO.aspx
CN NRK

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #49 Gepost op: 15 maart 2014, 19:50:16
Al een ouder persbericht geweest.

En dan gaat het weer mis als ik het verhaal lees: "de noodzaak van eenduidige richtlijnen voor de lekenhulpverlener"
Die zijn al duidelijk en tenminste gelijkwaardig bij alle andere organisaties als Nikta, Nedcert, LPEV, FAI, EFR en MFA.
Deze uitspraak suggereert dat er geen eenheid is, maar deze is er wel degelijk. Handelingen komen bij elke EHBO opleidinge wel aardig overeen.

"Eenvoudige en eenduidige uitgangspunten en direct uitvoerbare handelingen zijn voor deze burger zinvol".
Het laagdrempelige niveau wat hier wordt verkondigd is slechts goed voor thuisgebruik bij kleine ongevalletjes... maar zeker niet voor het echte werk!

"Beide organisaties streven ernaar binnen 5 jaar het aantal mensen met een EHBO diploma, of certificaat op zijn minst te verdubbelen". Roepen ze al sinds mensenheugenis maar ik heb nog nooit spectaculaire ontwikkelingen mogen meemaken.

De ondertoon is dat het OK weer de scepter wil zwaaien en zo raakt het RK weer ondergesneeuwd en wordt weer afhankelijk van het OK.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we