Dat is makkelijker gezegd dan uitgevoerd. Bij de politie kennen we (helaas) het flexibele roepnummerplan, waardoor de voertuigen geen vastroepnummer hebben. Bijv in mijn basisteam Den Helder hebben we maar 5 roepnummers voor de noodhulp, terwijl we veel meer voertuigen, waarmee de noodhulp wordt uitgevoerd, hebben. Gevolg is dat elk voertuig en de bemanning bij de overdracht afgemeld moet worden via C2000 en een nieuwe noodhulp eenheid zich aan moet melden. Gaat veel fout waardoor de meldkamer veelmoet herstellen, omdat men denkt een voertuig in beeld te hebben.
Per voertuig een vast roepnummer zou dus veel praktischer zijn, vind ik.
In NH en daarvoor ook in NHN hadden we in sommige teams de vaste roepnummers wel in de blauwe balk staan. Maar er zijn ook voorbeelden te vinden van nummers die in een absurdemaat en op rare plekken zijn aangebracht. Ik heb het hoofd wagenpark met regelmaat gewezen op het de beplakkingsvoorschriften. Voertuiegn in NH hebben niet echt een registratienummer en worden dus ook niet beplakt
Geen voorstander van, je krijgt dan afgetrapte noodhulpvoertuigen en wijkautos met amper kilometers op de teller. Als een voertuig naar de garage is kan je geen ander voertuig gebruiken. Daarnaast gebeurt het bij ons, iets zuidelijker in NHN, geregeld dat de middag er al uit moet voordat de ochtend al binnen is.
Het landelijk roepnummerplan wat er nu is, is duidelijk en werkt goed. Het aan- en afmelden is daarnaast ook niet zo moeilijk als het lijkt, helemaal niet met de NRP tool die iedereen nu tot zijn beschikking heeft.
Op dit moment zijn voertuigen in GMS reeds gekoppeld op kenteken, lijkt me meer dan voldoende.