Met een heleboel fantasie en zoeken naar alle mogelijk scenario's zou je kunnen denken aan een onvrijwillige overname van de cockpit, of vanuit de cockpit zelf, het uitzetten van de transponder, het kastje wat naast een 4-cijferige code ook basisgegevens uitzend als radarhoogte, ingestelde hoogte, richting en snelheid en vluchtnummer.
Door het uitzetten van de transponder valt de secundaire surveillance weg, het toestel verdwijnt van de radar(s) die gebruik maken van de ontvangst van die signalen, maar als het doorvliegt zonder transponder zou het nog altijd op primaire radarbronnen te zien moeten zijn geweest. Primaire radardetectie is simpelweg de reflectie van radarsignalen op een voorwerp en aan de hand daarvan een "plotje" presenteren op de radarscope.
Zonder transponder kun je in feite zo goed als ongezien (denk aan 9/11) doorvliegen naar elke bestemming die binnen vliegbereik van de B777 lag. Telefoontjes die dan nog overgaan na al die tijd is op zich merkwaardig, dat moeten welhaast Nokia's zijn.
Een kaping van een toestel wordt echter meestal gevolgd door OF eisen van de kapers (indien ze al wel ergens geland waren hadden ze waarschijnlijk hun eisen al kenbaar gemaakt) OF het opeisen van de kaping danwel vernietiging van het toestel door de één of andere groepering.
Dat dit beide nog niet gebeurd is, en dat er ook nog niets gevonden is, doet mij sterk denken aan het ongeval met het AirFrance toestel die (welliswaar niet in de lucht al gedesintegreerd was) enroute at level in de problemen is gekomen door technische problemen en daaropvolgend foutief menselijk handelen, waarna ze in meerdere delen neergestort zijn.