"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82924 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #190 Gepost op: 30 mei 2012, 17:28:04
Mag mijn enige bijdrage aan dit topic dan zijn de vraag waarom hier geen slotje op komt? Ik volg het al een tijd, lees met stijgende verbazing en een plaatsvervangend schaamtegevoel. Ik ben slechts een NODE en NRR opgeleide instructeur, maar krijg bijna het gevoel dat ik tekort schiet omdat ik niet alle risicovolle/voorbehouden handelingen wil uitvoeren. Als ik dat wil als instructeur of EHVer dan had ik wel een andere opleiding/beroepsrichting gekozen.

Alles is razend interessant, ik kijk graag mee, maar schoenmaker hou je bij je leest.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #191 Gepost op: 30 mei 2012, 17:41:43
Mag mijn enige bijdrage aan dit topic dan zijn de vraag waarom hier geen slotje op komt?

Slotjes zijn op dit forum (gelukkig) een zeldzaamheid. Nu, maar ook in de toekomst moeten mensen in de gelegenheid kunnen blijven om op het onderwerp te reageren. Kan leuke nieuwe inzichten en bijdrages opleveren..

Citaat
Alles is razend interessant, ik kijk graag mee, maar schoenmaker hou je bij je leest.

Klopt als een bus!  ;)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 30 mei 2012, 17:49:27
Henk en Rescue zijn twee fantasten die denken dat je deze "expert" kan overschreeuwen door steeds te blijven herhalen wat allang ontkracht is. En waar wij, als beroepshulpverleners, smakelijk om lachen...

CM

laat mij er even buiten, ik ben allang gestopt met dit eenrichtingsverkeer van doven waar ons aangeraden wordt patienten ver van de bewoonde wereld levens reddende handelingen te onthouden, door een beroepsgroep die bescherming van hun exclusiviteit belangrijker vindt dan streven naar de enig juiste behandeling bij (bijna)verdrinking, 100% zuurstof, wat slechts te bereiken is door ballon beademing, of zoals wij dat doen met een MTV. In het kader van het is dit wat wij kunnen bieden, of je moet wachten (vaartijden tot een half uur) tot we de kant bereikt hebben waar de experts klaarstaan, die het met mij eens zouden moeten zijn (maar dat niet laten blijken) dat de factor tijd bij een ademstilstand een niet onbelangrijke factor, mond op mond niet de juiste remedie en bij woelig water niet veilig voor de hulpverleners is. Ik hou het bij "als je niets doet, of er te lang mee wacht, gaat ie zeker dood".

Als je iemand wil overtuigen van je gelijk is het handig om de goede argmenten van je tegenstander (want daar kunnen we onderhand wel van spreken, gezien het gehalte persoonlijke verwijten) niet te negeren.
Ik zei al (gaf al toe) dat kapbeademing moeilijk is. We waren eigenlijk al klaar*, maar dat is kennelijk niet genoeg, alles wat DAN leert en aan certificaten uitreikt is waardeloos. En daarop ging men wer volop in de aanval. Ballon beademing op een dode is levens gevaarlijk.

Goed hoor.
"
* en toen kwam deze:
Inderdaad, volledig eens met Luer Lock.

Verder is het een vrij langdradige en bij tijd en wijle lastig te volgen discuissie, (nouja, opeenstapeling van eigen ongefundeerde meningen van een aantal leken die het beter te menen weten dan de deskundigen) , zonde van de tijd om  diepop de materie in te gaan als er nauwelijks argumenten worden aangenomen door met name Henk die voor zijn  met kapbeademing te redden patienten door roeien en ruiten gaat....

Gelukkig heeft Expert nog wel de moed, kracht en uithoudingsvermogen om van repliek te dienen, ik heb het al opgegeven in deze. Jammer maar ik vind het toch een groot gehalte aan bord voor de kop en Eigenwijsheid betreffen vanuit de lekenzijde....  zucht..... :-\

overigens is het deze week al veel te warm om voortdurend te discusieren, ga naar buiten!, geniet van t mooie weer en de zon!!  ;)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #193 Gepost op: 30 mei 2012, 18:02:43
Citaat
door een beroepsgroep die bescherming van hun exclusiviteit belangrijker vindt dan streven naar de enig juiste behandeling bij (bijna)verdrinking, 100% zuurstof, wat slechts te bereiken is door ballon beademing

Henk,

Blijkbaar ben ik niet de enige die in de aanval gaat. Pot, ketel... zegt het je wat? Even voor de goede orde: Je stelt dat de enig juiste behandeling van een (bijna) verdrinking ballon-masker beademing is? Voorlopig overtuig je me niet, eerder mijn vooroordeel bevestigen. Jammer genoeg want dan is mijn pleidooi vanmiddag zinloos geweest.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #194 Gepost op: 30 mei 2012, 18:14:37
Henk,

Blijkbaar ben ik niet de enige die in de aanval gaat. Pot, ketel... zegt het je wat? Even voor de goede orde: Je stelt dat de enig juiste behadeling van een (bijna) verdrinking ballon-masker beademing is? Voorlopig overtuig je me niet, eerder mijn vooroordeel bevestigen. Jammer genoeg want dan is mijn pleidooi vanmiddag zinloos geweest.

CM

Ballon beademing is geen behandeling, maar een middel. 100% zuurstof toedienen is een behandeling. Dat kan slechts door een MTV of door een ballon. Direkt na een verdrinking is het percentage zuurstof (hoe hoger hoe beter) bepalend voor de overlevingskansen.

En als men mij uit maakt voor overschreeuwende, doorzeurende fantast, die als leek de deskundigen hun uithoudingsvermogen op de proef stelt door ze daarin niet meteen gelijk te geven verhard ik ook in de discussie en ga twijfelen wat in werkelijkheid de reden is van het neersabelen van vrijwilligers.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #195 Gepost op: 30 mei 2012, 18:54:16
Wat ik niet begrijp is waarom er niet geprobeerd wordt om samen te kijken naar verbeterpunten in de behandeling van patiënten. Het lijkt een persoonlijk schermduel te worden en ik kan me niet voorstellen dat dat productief is.

Ik kan me voorstellen dat Henk en Rescue van mening zijn dat alles beter is dan de patiënt dood laten gaan. Zoals ik het gelezen heb heeft het te maken dat een vaartijd naar de kust (en professionele hulpverlening) te lang duurt en zodoende een groot risico geeft voor het niet zelfstandig ademend slachtoffer. Daarbij gesteld dat mond-op-mondbeademing niet goed uitgevoerd kan worden door de omstandigheden en een masker met zuurstof onvoldoende effect zal geven, dan kan ik me voorstellen dat de gedachte heerst: "als we niks doen gaat de patiënt geheid dood".

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat professionials hier huiverig in zijn, mogelijk mede gevoed door bepaalde uitspraken. Mij lijkt het dan ook het meest verstandig om samen te kijken naar mogelijke alternatieven en wanneer deze er niet zijn naar een productieve manier van samen werken/kijken hoe deze handeling het beste aangeleerd (en herhaald) kan worden.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #196 Gepost op: 30 mei 2012, 19:05:11
+1

Discussie is goed, maar de discussie is niet constructief meer.

Wanneer het echt gaat om 'ver-van-de-bewoonde-wereld' situaties zou er iets goeds bedacht voor kunnen worden, maar om iedere leek het te gaan aanleren (of iedere EHV'er, want met alle respect daar zit ook nogal wat niveauverschil tussen) gaat me te ver.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #197 Gepost op: 30 mei 2012, 19:43:16
+1

Discussie is goed, maar de discussie is niet constructief meer.

Wanneer het echt gaat om 'ver-van-de-bewoonde-wereld' situaties zou er iets goeds bedacht voor kunnen worden, maar om iedere leek het te gaan aanleren (of iedere EHV'er, want met alle respect daar zit ook nogal wat niveauverschil tussen) gaat me te ver.

In mijn ogen is de MTV al een veel makkelijker apparaat dan de ballon (hadden we eerst). Overdruk beveiiging, geen bewegende delen (alleen het rode knopje), eenmaal goede seal is is meer kans op blijvend een goede seal, je ringvinger wordt niet gauw moe....  ;D
En je doet een uur met twee liter zuursof (als je dan niet al aan de kant bent) En de MTV is ook nog eens vragend te gebruiken. Dan is er helemaal geen discussie meer, je geeft de hardloopster/hardloper die bleek en naar adem-snakkend over de finish komt de MTV. Mag hij zelf beslissen wat ie er mee doet. Heb je wel eens iemand in dertig seconden op zien knappen?

Het enige is de prijs, een ballon is op de korte termijn goedkoper.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #198 Gepost op: 30 mei 2012, 19:45:29
Hoeveel ambulanceverpleegkundigen gaan niet in op de (voorbehouden) handelingen van hun beroep tiijdens een EHBO les? Aan leken!
Aan de ene kant wil men niet dat leken absoluut niets "voorbehoudend" doet, anderzijds geeft men wel uitgebreide demo's op EHBO lessen en laat men deze in individuele gevallen ook oefenen!
Absoluut tegenstrijdig.

Voor elke (werk)omstandigheden zijn er wel EHBO opleidingen, in elk gewenst niveau, ook in Nederland.
Veruit de meeste EHBO opleidingen zijn op standaard niveau (OK of OK gerelateerd) en zijn daarom per definitie niet op standaard (OK) niveau overstijgend.
Dat is niet bevordelijk ten goede van slachtoffers welke in zware en/of moeilijke omstandigheden EHBO moeten krijgen.
Bij bepaalde beroepen en/of (werk)omstandigheden waarin late of uitgestelde ambulancezorg plaats kan vinden mogen wat mij betref, onder voorwaarde als deugdelijke opleiding, training en regelmatig oefening, EHBO-ers wel degelijk enige voorbehouden handelingen uitvoeren.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 30 mei 2012, 19:55:44
Wat ik niet begrijp is waarom er niet geprobeerd wordt om samen te kijken naar verbeterpunten in de behandeling van patiënten. Het lijkt een persoonlijk schermduel te worden en ik kan me niet voorstellen dat dat productief is.

Ik kan me voorstellen dat Henk en Rescue van mening zijn dat alles beter is dan de patiënt dood laten gaan. Zoals ik het gelezen heb heeft het te maken dat een vaartijd naar de kust (en professionele hulpverlening) te lang duurt en zodoende een groot risico geeft voor het niet zelfstandig ademend slachtoffer. Daarbij gesteld dat mond-op-mondbeademing niet goed uitgevoerd kan worden door de omstandigheden en een masker met zuurstof onvoldoende effect zal geven, dan kan ik me voorstellen dat de gedachte heerst: "als we niks doen gaat de patiënt geheid dood".

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat professionials hier huiverig in zijn, mogelijk mede gevoed door bepaalde uitspraken. Mij lijkt het dan ook het meest verstandig om samen te kijken naar mogelijke alternatieven en wanneer deze er niet zijn naar een productieve manier van samen werken/kijken hoe deze handeling het beste aangeleerd (en herhaald) kan worden.

Je vat het uitstekend samen.

Meermalen heb ik de deskundigen gevraagd om aan te geven waar we dan op moeten letten.

Antwoord: "Zie je wel wat voor leek je bent, je weet niet eens waar je op moet letten!"

Ik laat mij graag overtuigen met goede argumenten waarom ik niet moet beademen uit angst voor bijvoorbeeld een pneumothorax.

Als de kansen op overleving van het niet ademende slachtoffer bewijsbaar (met goede steekhoudende argumenten) toenemen door hem niet te beademen ben ik de eerste die het dure kontrakt met de leverancier van de zuurstofapparatuur opzegt.