"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82960 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

fedor

• Gast
Reactie #80 Gepost op: 5 oktober 2005, 21:54:50
Niet teveel ruzieen over dit soort dingen hoor !!!

Liever een "mislukte reanimatie" dan geen reanimatie

:'(

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 9 mei 2012, 19:03:33
Het gebruik van beademingsballon is geen wettelijk voorbehouden handeling, hoog uit een instellings voorbehouden handeling omdat het bepaalde risico's met zich meebrengt..

De risico bij ondeskundig gebruik zijn metname het opblazen van de maag..

Maar met een korte training die je jaarlijks bijhoudt kan je dat technisch leren.. Het is geen hogere wiskunde.. De ERC beveelt aan dat dit alleen door twee personen wordt uitgevoerd en het geen een persoonsvaardigheid is..

Het is inderdaad de enige methode bij dit soort vergiftigingen.  gebruik daarvoor een disposable ballon en geen resusable (dan mag wel, maar dan moet je daarna ook weg gooien..)

De meeste disposable beademingsballonen kunnen redelijk tegen aggressieve stoffen. zeker als je een simpele decontaminatieprocedure volgt..  Namen spoelen met water..

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #82 Gepost op: 9 mei 2012, 19:22:09
Nee, dat is geen voorbehouden handeling zoals bedoeld in de wet BIG, lopen al meedere topics over op het forum dus mocht je er meer over willen weten kijk daar dan even in  ;)

Ok tnx, weer wat geleerd.

Was er ook geen risico voor het beschadigen van longblaasjes bij foutief gebruik? Dacht ik ook ergens gelezen te hebben....

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 9 mei 2012, 22:35:45

Het gebruik van beademingsballon is geen wettelijk voorbehouden handeling.....

Maar met een korte training die je jaarlijks bijhoudt kan je dat technisch leren.

Het uitvoeren van een masker ballon beademing behoort tot de zogenaamde "risicovolle handelingen" en is een van de meest lastig aan te leren handelingen binnen het anesthesiologisch metier.

Expert.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 9 mei 2012, 22:51:10
Het uitvoeren van een masker ballon beademing behoort tot de zogenaamde "risicovolle handelingen" en is een van de meest lastig aan te leren handelingen binnen het anesthesiologisch metier.

Ik vraag me dan wel af waarom in andere landen ambuballonen tot de standaard uitrusting behoren van first responders/ehbo-ers?  

(Nou mogen ehbo-ers in het buitenland wel meer zaken die hier vrijwel een taboe zijn... Maar dan vraag ik me toch af waarom dit hier dan niet kan, en ik heb het in dit geval niet over "passanten hulpverlening")

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 9 mei 2012, 23:33:28

Ik vraag me dan wel af waarom in andere landen ambuballonen tot de standaard uitrusting behoren van first responders/ehbo-ers?  

Dat kan zo zijn, maar dat wil nog zeggen dat ze de vaardigheid ook hebben. Vergelijking met het buitenland is bovendien niet aan de orde. We zijn hier in Nederland.

Expert

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 10 mei 2012, 00:18:40
de genoemde techniek is al eens besproken op dit forum in de betreffende fora, zelfs het ERC EN DAN als de beroepsgroep waar Expert toebehoort, zijn het er over eens, dat de twee persoonsmethode zoals elder al beschreven de meeste garantie leveren, dat deze risicovolle handeling het minste risico heeft en de minste kans op fouten.

En daardoor met een geringe inspanningen aan bepaalde doelgroepen goed te leren valt...

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #87 Gepost op: 10 mei 2012, 00:38:24
Zullen we het gebruik van beademingsballonnen in hun eigen topics bespreken?

Kijk anders even in dit topic, of anders in dit topic

Bedankt voor de linkjes  :) mijn doel was niet een discussie over de beademingsballon op te starten, ik vroeg me gewoon af waarom hij in het RK boek benoemd wordt omdat ik in de veronderstelling was dat dit een voorbehouden handeling was.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 10 mei 2012, 08:11:12
Toch lijkt het mij een interessante discussie die wellicht wat moet worden aangescherpt gezien het gemak waarmee de handeling wordt weggezet.

Wellicht iets voor een apart discussie topic.

Expert.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 10 mei 2012, 08:24:44
Wellicht iets voor een apart discussie topic.

Bij deze.
Aantal berichten over ballonbeademing uit dit topic samengevoegd met deze al lopende discussie.