Henk,
Waarom wil je zo graag ballonbeademing toepassen? Tuurlijk is het zo dat dit de overlevingskansen vergroot, maar dat doet een veneuse toegang en medicatie ook... en ook al eens over een Lucas nagedacht?
Maken jullie trouwens gebruik van een PEEP klep? en zo ja, hoe hoog zetten jullie die dan bij een verdrinkingscasus?
Wanneer iemand door een klap van de giek overboord is gevallen en verdrinkt, immobiliceer je die dan ook tijdens het beademen?
Begrijp me goed hoor, ik vind het echt heel goed dat jullie je met hart en ziel inzetten om andere mensen te redden, maar wees even eerlijk... je voert nu een discussie met een ervaren MMT arts.. Neem nou gewoon aan dat het knap lastig is om iemand te kappen....
Ja sorry, ik trapte even in de listig opgezette val.
We blijven maar om de hete brei heen draaien. Ik geef ruiterlijk toe dat het lastig is iemand te beademen met een ballon. Eigenlijk zouden we veel meer training moeten hebben. En niet op poppen, maar op echte mensen want helaas komt het hoogstens eens in de paar jaar voor dat we het geleerde in de praktijk kunnen brengen.
Ik geef bij deze herhaald toe dat het knap lastig is om iemand te kappen.... (Geweldig zo'n LUCAS, vooral als ie na drie klappen aan geeft dat ook deze net opgeladen batterij leeg schijnt te zijn. Uitpakken die handel en maar weer met de hand.)
En immobiseren doen we ook, maar dat is niet het eerste wat we gaan doen bij een niet ademend verdrinkingsslachtoffer.
Nee, ik wil geen ballon beademing doen, maar verdedig de skill niettemin. Wij gebruiken de MTV. En ik verdedig de skill niet voor mezelf, maar omdat ik graag zie dat slachtoffers een eerlijke kans krijgen. En als er niemand in de buurt is die het beter kan dan ons, zullen ze het met ons moeten doen. Zodra die er wel is, geef ik het over.
"je voert nu een discussie met een ervaren MMT arts.. " Ja en? Ik ben geen verpleegster, ik mag tegenspreken. Ik mag het zelfs daarna met ze oneens blijven zijn.
En ik neem goede nota van het veroordelen van het plegen van de handeling door ons door de meeste deskundigen hier. (Ik heb trouwens een deja-vu, over AED's.)
En ik heb twijfels over de motieven van het ontmoedigingsbeleid. Ik krijg zo weinig terug over aan welke voorwaarden er dan voldaan zou moeten worden zouden wij wel ballonbeademing toe mogen passen, dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat er andere beweegredenen zijn om ons over te halen terug over te stappen op mond op mond beademing. Daarmee krijgt een verdrinkingsslachtoffer natuurlijk nooit de 100% zuurstof therapie die noodzakelijk is na (bijna)verdrinking.
Bij ons krijgt trouwens het (weer) ademende slachtoffer ook 100% zuurstof, de MTV kan ook vragend gebruikt worden. Dat is helemaal een eitje.
En ik zal me nooit laten weerhouden te pogen iemands leven te redden met behulp van alles wat ik geleerd heb, door de gedachte dat iemand wel eens een claim tegen mij zou in kunnen dienen. Ik (wij allemaal bij HOGE) ben daar trouwens bij DAN goed tegen verzekerd.