De vraag "Leg ons "simpele leken" nu eens uit, welke complicaties er kunnen optreden mits de methode conform DAN en ERC richtlijnen correct worden uitgevoerd." is een vraag, die ik ook meermalen stelde, want de beantwoording van die vraag daar heb je wat aan. Het is geen bewering. Er zou dan staan "mits de richtlijnen van de DAN en ERC worden gevolgd kunnen er geen complicaties optreden."
Het blijft het naast elkaar leggen van twee keuzes. Ga ik beademen met de ballon/MTV of niet. De voors en tegens leg je naast elkaar en komt dan tot een afgewogen beslissing. Een goed antwoord van de deskundigen (en niet alleen je moet het niet doen, want het is gevaarlijk) kan je helpen te beslissen op goede gronden. Geen goede seal bijvoorbeeld doet de kans op een succesvolle reanimatie afnemen. Niet beademen geeft een mortaliteit van 100%, dat kan nooit slechter worden alleen beter.
Bij medisch handelen mag de kans op het maken van fouten geen aanleiding zijn de behandeling maar niet uit te voeren, er zou geen enkele (risico volle)behandeling meer plaats vinden.* Er sterven meer mensen door medische fouten dan door het verkeer.**
Over de "voors" hoor ik weinig van de deskundigen hier, maar dat wordt ons wel uitgelegd op de training en cususdagen.
Ik neig er naar een niet ademend slachtoffer -de mogelijke complicaties afwegende- toch maar te beademen met ballon of MTV. De grootste complicatie is de dood.
*Mijn neefje is oncilogisch chirurg in het UMC. Hij vertelde mij dat het wat dat betreft in sommige ziekenhuizen het de verkeerde kant op gaat: operaties met een verhoogd risico worden soms niet uitgevoerd vanwege de mogelijk slechte invloed op de statistieken en mogelijke dure claims na het mislukken van de ingreep. De verzekeringspremies rijzen de pan uit.
** Doden in het verkeer versus Doden door Medische missers!
Vorig jaar kwamen 791 mensen om in het Nederlandse verkeer, 2 per dag. Elk jaar overlijden 3.148 patiënten in ziekenhuizen door (vermijdbare) medische fouten, 8 per dag. Daarnaast lopen 30.000 mensen tijdens een behandeling onbedoeld vermijdbare schade op, van wie 10.000 uiteindelijk blijvend letsel over houden aan een medische misser. De Nederlander lijkt zich meer veilig te kunnen voelen in het drukke verkeer, dan in het Nederlandse ziekenhuis.
Bron:
http://medischcontact.artsennet.nl/Nieuws-26/archief-6/Tijdschriftartikel/103634/Je-maakt-fouten-dat-kan-niet-anders.htm