"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 83044 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 26 mei 2012, 12:35:50

Naar mijn mening mag van een professional gevraagd worden om op de inhoud te reageren, hoe dom die vraag stelling ook lijkt.

Het is blijkbaar moeilijk om mensen in hun waarde te laten.

Rescue,

In mijn optiek heb ik ruimschoots aan die verwachting voldaan. Hierbij lijkt het vooral zo dat jij en Henk niet voor redelijke- en inhoudelijke argumenten ontvankelijk zijn. Jullie focus is vooral gericht op de handeling "kapbeademing" als zodanig en een kritische noot vanuit professionele invalshoek wordt verward met een persoonlijke aanval. Kapbeademing is geen doel op zich.

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 26 mei 2012, 13:01:25
Rescue,

In mijn optiek heb ik ruimschoots aan die verwachting voldaan. Hierbij lijkt het vooral zo dat jij en Henk niet voor redelijke- en inhoudelijke argumenten ontvankelijk zijn. Jullie focus is vooral gericht op de handeling "kapbeademing" als zodanig en een kritische noot vanuit professionele invalshoek wordt verward met een persoonlijke aanval. Kapbeademing is geen doel op zich.

Expert.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik heb geen focus gericht op de kapbeademing, of een welke risicovolle handeling dan ook..  Ik ben gericht op patiënten/slachtoffers, waarbij onder moeilijke omstandigheden een  zoveel mogelijk adequate redding en behandeling moet plaats vinden..  In enkele gevallen is als onderdeel van een redding en verdere behandeling de kapbeademing enige veilige methode om nog levensreddend bezig te zijn.. En dat in die gevallen dat niet door de reguliere medische hulpdiensten gedaan kan worden..

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 26 mei 2012, 13:55:30

Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik heb geen focus gericht op de kapbeademing, of een welke risicovolle handeling dan ook. Ik ben gericht op patiënten/slachtoffers, waarbij onder moeilijke omstandigheden een zoveel mogelijk adequate redding en behandeling moet plaats vinden. In enkele gevallen is als onderdeel van een redding en verdere behandeling de kapbeademing enige veilige methode om nog levensreddend bezig te zijn. En dat in die gevallen dat niet door de reguliere medische hulpdiensten gedaan kan worden..

Dus we streven naar het best haalbare- en niet de hoogst haalbare zorg. Als de hulpverlener zich op dat moment heel goed realiseert waar die mee is en daarbij limieten durft te stellen aan zijn eigen kennis en kunde, zijn wij het helemaal met elkander eens.

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 26 mei 2012, 14:00:53
Dus we streven naar het best haalbare- en niet de hoogst haalbare zorg. Als de hulpverlener zich op dat moment heel goed realiseert waar die mee is en daarbij limieten durft te stellen aan zijn eigen kennis en kunde, zijn wij het helemaal met elkander eens.

Expert.

Amen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 26 mei 2012, 21:51:59

Je wilt doorgaan, OK.

Gelukkig heeft de brandweer geen commercieel belang en is hun EGO minder snel gekwetst. Men zou het afraden brandblussers te gebruiken.

Fijn..., wederom een buitengewoon genuanceerde reactie. Prima beeldspraak! Echt een zeer vernieuwende visie, die het onderwerp kapbeademing als risicovolle handeling, vanuit een ongekend scherpe invalshoek benaderd.

Bedankt!

Expert.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 26 mei 2012, 23:25:45
Je wilt doorgaan, OK.

Gelukkig heeft de brandweer geen commercieel belang en is hun EGO minder snel gekwetst. Men zou het afraden brandblussers te gebruiken.

Henk ik begrijp werkelijk niet welke kant jij nu op wilt met deze discussie.....  :o :-\ :(  Ik vraag me af of je de teksten die anderen hier als reactie geven op jouw uitlatingen uberhaupt leest.... hetlijkt erop dat je meteen doordraaft om de door jou zo verheven reddende handeling van kapbeademing te vuur en te zwaar te verdedigen.

Ik wil helemaal NIET doorgaan met de wijze van discussieren die jij voorstaat. Dat heeft namelijk geen enkele zin.

Inhoudelijk; beademing mbt een laerdalmasker met zuurstofflow is voor een BLS hulpverlener al hartstikke mooi als je dat optimaal uit kunt voeren, ook in een snelvarende boot, evt een positieve drukbeademing mbv een mandatory volume set met doseerknop (zoals in veel amerikaanse brandweerkorpsen wordt gebruikt) zou ook nog handig zijn. Kapbeademing met 2 hulpverleners lijkt erg veilig maar daar zitten - zeker bij verdrinkingsslachtoffers- behoorlijk wat haken en ogen aan mbt barotrauma, beademingsproblematiek bij zich ontwikkelen ARDS, regurgitatie, maaginsufflatie die je niet kunt opheffen omdat je daar de materialen en vaardigheden en scholing niet voor hebt.

Kapbeademing lijkt eenvoudig maar is een voorloper van de ALS, de ALS hulpverlener heeft een scala aan materialen en kennis en kunde in huis die hij ook bij die beademingspatiente kan inzetten, iets wat door een BLS hulpverlener die kapbeademing uitvoert niet mogelijk is, het is dus totaal niet zonder risico voor de patient.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 26 mei 2012, 23:27:08
Rescue, ik wil de discussie helemaal niet verdelen in een voor leken en een voor deskundigen, maar als BLS hulpverleners niets of weinig willen aannemen van deskundigen dan wordt het onderscheid tussen leken en deskundigen toch echt wel zichtbaar.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #177 Gepost op: 27 mei 2012, 02:21:33
Jammer dat de discussie nu toch op de man gespeeld wordt.

Ik als leek wil er nog heel kort op reageren, vooral aangezien de discussie ontstond uit een vraag van mij. Om het even compleet te maken, mijn vraag was: In het RK boek hadden ze het over kapbeademing en ik was daarover verbaasd omdat ik dacht dat dit een voorbehouden handeling was, wat niet zo bleek te zijn.

Zelf heb ik er redelijk wat van opgestoken door hier mee te lezen, ik was in de veronderstelling dat het een voorbehouden handeling was omdat ik wist dat er een groot risico op flinke complicaties is. Met name het eerste deel van het gesprek hier heeft mij inderdaad wel goede duidelijkheid gegeven en daarvoor wil ik de pro's die hier gepost hebben dan ook gewoon even bedanken.

Jammer dat de toon omsloeg tegen het eind.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 27 mei 2012, 09:59:01

Zelf heb ik er redelijk wat van opgestoken door hier mee te lezen, ik was in de veronderstelling dat het een voorbehouden handeling was omdat ik wist dat er een groot risico op flinke complicaties is.

Met name het eerste deel van het gesprek hier heeft mij inderdaad wel goede duidelijkheid gegeven en daarvoor wil ik de pro's die hier gepost hebben dan ook gewoon even bedanken.

Jammer dat de toon omsloeg tegen het eind.

Auditor,

Het zou inderdaad jammer zijn als we ons van de inhoud in deze discussie laten wegleiden op grond van sentimenten.

Expert.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #179 Gepost op: 27 mei 2012, 10:24:13
Auditor,

Het zou inderdaad jammer zijn als we ons van de inhoud in deze discussie laten wegleiden op grond van sentimenten.

Expert.
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Laat vooral de inhoud van dit topic als belangrijkste insteek laten gelden. Dit is een interesante discussie, wij geven in dit soort discussies alle ruimte aan de professionals.  ;)