Je wilt doorgaan, OK.
Gelukkig heeft de brandweer geen commercieel belang en is hun EGO minder snel gekwetst. Men zou het afraden brandblussers te gebruiken.
Henk ik begrijp werkelijk niet welke kant jij nu op wilt met deze discussie.....
Ik vraag me af of je de teksten die anderen hier als reactie geven op jouw uitlatingen uberhaupt leest.... hetlijkt erop dat je meteen doordraaft om de door jou zo verheven reddende handeling van kapbeademing te vuur en te zwaar te verdedigen.
Ik wil helemaal NIET doorgaan met de wijze van discussieren die jij voorstaat. Dat heeft namelijk geen enkele zin.
Inhoudelijk; beademing mbt een laerdalmasker met zuurstofflow is voor een BLS hulpverlener al hartstikke mooi als je dat optimaal uit kunt voeren, ook in een snelvarende boot, evt een positieve drukbeademing mbv een mandatory volume set met doseerknop (zoals in veel amerikaanse brandweerkorpsen wordt gebruikt) zou ook nog handig zijn. Kapbeademing met 2 hulpverleners lijkt erg veilig maar daar zitten - zeker bij verdrinkingsslachtoffers- behoorlijk wat haken en ogen aan mbt barotrauma, beademingsproblematiek bij zich ontwikkelen ARDS, regurgitatie, maaginsufflatie die je niet kunt opheffen omdat je daar de materialen en vaardigheden en scholing niet voor hebt.
Kapbeademing lijkt eenvoudig maar is een voorloper van de ALS, de ALS hulpverlener heeft een scala aan materialen en kennis en kunde in huis die hij ook bij die beademingspatiente kan inzetten, iets wat door een BLS hulpverlener die kapbeademing uitvoert niet mogelijk is, het is dus totaal niet zonder risico voor de patient.