"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82982 keer)

0 gebruikers (en 32 gasten bekijken dit topic.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #200 Gepost op: 30 mei 2012, 20:20:05
Bij bepaalde beroepen en/of (werk)omstandigheden waarin late of uitgestelde ambulancezorg plaats kan vinden mogen wat mij betref, onder voorwaarde als deugdelijke opleiding, training en regelmatig oefening, EHBO-ers wel degelijk enige voorbehouden handelingen uitvoeren.

Er is niets 'voorbehouden' aan beademen. Verder ben ik het met je eens.

Wat wel zo is is dat als je op dit forum moet vragen waar je op moet letten bij ballonbeademen en wat de risico's zijn, je niet goed bezig bent. Dit zijn de eerste zaken die je in je training had moeten krijgen.

Het vragen naar argumenten om wel of niet aan ballonbeademen te doen zijn dan wel weer hele logische vragen om te stellen. Ze lijken veel op elkaar, maar worden in deze discussie wel door elkaar gehaald met soms geirriteerde antwoorden tot gevolg.

Laten we gewoon op gelijkwaardige basis met elkaar de discussie aangaan, maar probeer ook niet alles wat door deskundigen wordt verteld ( mits goed beargumenteerd) in twijfel te trekken.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #201 Gepost op: 30 mei 2012, 20:23:01
Waar het ons om gaat is het feit dat dit allemaal wel leuk en aardig is in een oefensituatie maar masker/ballon beademing (al dan niet met de MTV) vereist veel ervaring in de techniek. Heb je dat niet dan zijn de potentïele gevaren voor maaginsufflatie en barotrauma heel reëel. Nogmaals, een oefensituatie is nog geen praktijksituatie. En wees nou eerlijk, Henk, hoe vaak heb je in het afgelopen jaar in de praktijk toegepast?
CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #202 Gepost op: 30 mei 2012, 20:27:44
Henk,

Nogmaals zal ik proberen mijn standpunt te verhelderen. Zo gemakkelijk geven we niet op met elkaar. Het punt wat je inhoudelijk ter discussie stelt in namelijk terecht. Met de voorbeelden en de manier waarop je het handelen van (para)medici ter discussie stelt ga je voorbij aan de kern van de vraag.

Aanvankelijk was de discussie vooral geënt op kapbeademing als risicovolle handeling. Inmiddels is het wel duidelijk waarom dat zo is. Vervolgens werd gesteld dat het een eenvoudig aan te leren handeling is, waarbij retentie van de vaardigheid slechts een geringe inspanning vereist. Ook dat punt hebben we wel kunnen weerleggen. Het argument dat complicaties uit blijven met het juist volgen de richtlijnen is afgedaan als weinig begaafd.

Een situatie zoals jij omschrijft is aan boord van een RHIB is weliswaar uitzonderlijk, maar zeker niet ondenkbaar. Ik begrijp vanuit jou optiek bezien echt wel waar de frustratie zit, wanneer je aan boord van een RHIB met een beademingsbehoeftig slachtoffer nog een half uur moet varen. Kapbeademing kan daarmee een levensreddende behandeling zijn. Een goede lezer zal uit mijn voorgaande reacties hebben kunnen opmaken dat ik deze risicovolle handeling door "niet-professionele" hulpverleners niet zonder meer afwijs. Op grond van de risico's heb ik willen wijzen op ieders verantwoordelijkheid in deze. Hierbij ik heb een kanttekening gemaakt bij het feit dat een training van slechts een dagdeel op een pop volstrekt onvoldoende is om vertrouwd met deze techniek een slachtoffer te ventileren. Daarbij stel ik niet alleen eisen aan opleiding en retentie van vaardigheden om de handeling "bekwaam" uit te kunnen voeren, maar ook onder "wiens" verantwoordelijkheid de handeling is aangeleerd. Het volkomen absurde feit dat lieden zonder enige medische achtergrond en ervaring deze handeling bedrijfsmatig durven aanbieden vraagt om een reality check.

"Als ik niets doe, gaat de patiënt zeker dood" is geen valide argument. Dan doe namelijk maar wat en ik vind het gewoon heel moeilijk te begrijpen wanneer dat niet zinnig is. Een half uur kapbeademing bij een bewusteloos slachtoffer aan boord van een stampende RHIB is een uitermate moeilijke opdracht die extreem veel vaardigheid en ervaring vereist en ook de professionele hulpverlener voor een geweldige uitdaging plaatst. Henk, ik wil nogmaals benadrukken dat dit een adequate voorbereiding vereist om het slachtoffer een echte kans te bieden. Dat is wat een slachtoffer en zijn familie van een hulpverlener mogen verwachten.

Wat mij betreft zouden we nu moeten kijken hoe we dat zouden kunnen bereiken onder welke voorwaarde dat dan zou moeten plaatsvinden. Wil je het slachtoffer een echte kans geven, dan moet je behandeling namelijk effectief is. Alleen dan is wat je doet ook zinnig. De rest gewoon gerommel in de marge en daarmee moreel verwerpelijk.

Expert.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #203 Gepost op: 30 mei 2012, 22:36:28
Er is niets 'voorbehouden' aan beademen. Verder ben ik het met je eens.

Wat wel zo is is dat als je op dit forum moet vragen waar je op moet letten bij ballonbeademen en wat de risico's zijn, je niet goed bezig bent. Dit zijn de eerste zaken die je in je training had moeten krijgen.

Het vragen naar argumenten om wel of niet aan ballonbeademen te doen zijn dan wel weer hele logische vragen om te stellen. Ze lijken veel op elkaar, maar worden in deze discussie wel door elkaar gehaald met soms geirriteerde antwoorden tot gevolg.

Laten we gewoon op gelijkwaardige basis met elkaar de discussie aangaan, maar probeer ook niet alles wat door deskundigen wordt verteld ( mits goed beargumenteerd) in twijfel te trekken.

Deze nadrukkelijke vraag kwam nadat ik zelf al aangegeven had waar ik op lette, Later wees ik zelfs nog even op het aspect veiligheid, waar ook aandacht voor moet zijn, ook als is het in een open RIB. Ik heb meegemaakt dat er drie zuurstofflessen tegelijk aan het sissen waren op de werkvloer van de boot. Die van de brandweer, die van ons en van de arts. Dat kan bij een MTV tenminste niet.
De vraag was eigenlijk dus "waar moet ik dan nog meer op letten".

OK. ik ga er wat nader op in, ik stel me even kwetsbaar op.
Wij leren dat je de borst in de gaten moet houden op het moment van de beademing, en dat zodra deze beweegt je moet stoppen (knop loslaten). Bovendien zit er op de MTV een overdruk beveiliging. Die bewegende borst betekend dat je in ieder geval een goede seal hebt en en vrije luchtweg.

De moeilijkheid die ik steeds weer ervaar is dat je niet mag intuberen, daar stopt het voor mij. Het enige wat je kan gebruiken is de mayo-tube, maar dat biedt niet altijd soelaas.

Eigenlijk heb je maar een héél klein beetje zuurstof nodig om het gewenste effect te bereiken. Heel lang geleden heb ik een paar keer mond op mond beademing toegepast en dat ging de eerste keer helemaal fout. Al op het moment dat ik het slachtoffer in de boot legde, kwam zijn maaginhoud er al uit. Zijn gezicht zat onder. Ik heb toen 40 minuten gereanimeerd (en ik houd niet van sterke drank) eer de ambu op de dijk verscheen. Dat was in de tijd dat er nog EHBO'rs op de ambu zaten van Flevoland.  Die intubeerden alsof het de tube een maagsonde was en toen het niet lukte daardoor lucht in zijn longen te krijgen verklaarden ze 'm dood.
Ook daarna heb ik mogen ervaren hoe moeilijk mond op mond beademen is en hoe snel je te diep inblaast. In tegenstelling tot een pop gaat het als je de nek/het hoofd eenmaal goed hebt, en een vrije ademweg hebt helemaal niet zo zwaar. De longen zijn ook niet helemaal leeg, het uitademen van de patient is niet volledig. Wat ik ervaren heb is te veel overdruk geven bij intensieve mond op mond beademing zeker ook aanwezig, zo niet groter is dan bij het minime pufje wat je bij beademing met mechanische overdruk geeft.
Is een gevaar van het niet in staat zijn een goede seal een reden maar niet te beademen?

Het hele EHBO principe is dat je welliswaar niet alles perfect tot in de punjes beheerst, je hebt je beperkingen, maar dat als je niets doet dat het de kansen van de patient niet vergroot. In het begin van mijn EHBO curussen (jaren 80-90) moest je vooral opletten op wat je fout kon doen, (over het SO heen stappen is trakteren) wat resulteerde in een angstig verstijven van de EHBO'rs in een echte sitatie, daar is onderzoek naar gedaan. Nu moedigt men de EHBO'rs aan: als je daar blaast en daar duwt ben je al op de goede weg, alles is beter dan niets doen. En daar sta ik nog helemaal achter.
Het is ook niet zo dat wij "een middagje" trainen en dat is het wel. Enkele keren per jaar komt onze trainer van DAN naar Huizen en op de boot oefenen wij allerhande scenario's. Als er tijd en ruimte is gaan we naar het Meander in Amersfoort waar we les krijgen van dezelfde trainer die ook de ambuplegen daar les geeft, theorie en praktijk.
Als ik een drenkeling in mijn boot kijg en hij is sterk onderkoeld zou ik er voor kunnen kiezen om voor "scoop and run" te kiezen en niet te reanimeren. Het is dan de bedoeling dat de deskundigen niet op de kant gaan lopen knoeien en mediceren (met alle respect) want dan moet je met je slachtoffer als de wiede weerga naar een goed ziekenhuis die weet hoe- en met welke middelen je met de meeste kans op succes actief kan opwarmen naar een normale coretemperatuur waar weer een hartslag en ademhaling door de patient zelf mogelijk wordt. Kijken naar een so met een coretemperatuur van ver beneden de 30 graden of ie weer een hartslag krijgt als je 'm vol duwt met *****lines is redelijk kansloos. Iemand is pas dood indien warm en dood.

Maar ook iemand die uit het water gehaald wordt na er een poosje in gelegen heeft en er goed uitziet, kan zomaar wegzakken en in coma raken. We kunnen dan 112 bellen, maar ik ben bang dat dit niets oplost voor het eerste moment.
Ik ben van huis uit uiterst nieuwsgierig en leer graag bij. Dus schiet maar.

Expert ik begrijp je standpunt, maar neem van mij aan dat ik mijn uiterste best doe zo veel mogelijk praktische en theoretische kennis vergaar als maar kan, maar niets doen daar ga ik het water niet voor op.  En de handeling zelf komt wel op een paar eenvoudige, lastig te verwerven basisprincipes neer. Er moet zuurstof in de longen, niet te veel niet te weinig. En gelukkig doen de leken het niet slecht met thoraxcompressies in vergelijking tot deskundigen dus dat is de minste zorg. Al zijn nog niet alle deskundigen het er over eens hoeveel maal er compressies tussen de beademingen gegeven moeten worden.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #204 Gepost op: 2 juni 2012, 21:11:37
Wat ik niet begrijp is waarom er niet geprobeerd wordt om samen te kijken naar verbeterpunten in de behandeling van patiënten. Het lijkt een persoonlijk schermduel te worden en ik kan me niet voorstellen dat dat productief is.

Ik kan me voorstellen dat Henk en Rescue van mening zijn dat alles beter is dan de patiënt dood laten gaan. Zoals ik het gelezen heb heeft het te maken dat een vaartijd naar de kust (en professionele hulpverlening) te lang duurt en zodoende een groot risico geeft voor het niet zelfstandig ademend slachtoffer. Daarbij gesteld dat mond-op-mondbeademing niet goed uitgevoerd kan worden door de omstandigheden en een masker met zuurstof onvoldoende effect zal geven, dan kan ik me voorstellen dat de gedachte heerst: "als we niks doen gaat de patiënt geheid dood".

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat professionials hier huiverig in zijn, mogelijk mede gevoed door bepaalde uitspraken. Mij lijkt het dan ook het meest verstandig om samen te kijken naar mogelijke alternatieven en wanneer deze er niet zijn naar een productieve manier van samen werken/kijken hoe deze handeling het beste aangeleerd (en herhaald) kan worden.

Ik zou zeggen; ga met de plaatselijke ambulancedienst (RAV) om de tafel zitten om oplssingen te verzinnen ipv stoicijns en vooral eigenwijs handelingen toe te willen passen die niet afgeregeld zijn met de ketenpartners en et name de verantwoordelijken voor de prehospitale zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #205 Gepost op: 2 juni 2012, 21:15:11
Hoeveel ambulanceverpleegkundigen gaan niet in op de (voorbehouden) handelingen van hun beroep tiijdens een EHBO les? Aan leken!
Aan de ene kant wil men niet dat leken absoluut niets "voorbehoudend" doet, anderzijds geeft men wel uitgebreide demo's op EHBO lessen en laat men deze in individuele gevallen ook oefenen!
Absoluut tegenstrijdig.

Voor elke (werk)omstandigheden zijn er wel EHBO opleidingen, in elk gewenst niveau, ook in Nederland.
Veruit de meeste EHBO opleidingen zijn op standaard niveau (OK of OK gerelateerd) en zijn daarom per definitie niet op standaard (OK) niveau overstijgend.
Dat is niet bevordelijk ten goede van slachtoffers welke in zware en/of moeilijke omstandigheden EHBO moeten krijgen.
Bij bepaalde beroepen en/of (werk)omstandigheden waarin late of uitgestelde ambulancezorg plaats kan vinden mogen wat mij betref, onder voorwaarde als deugdelijke opleiding, training en regelmatig oefening, EHBO-ers wel degelijk enige voorbehouden handelingen uitvoeren.

ten eerste waar haal je die wijsheid vandaan?
ten tweede een demonstratie van een handeling te rinformatie is nog geen instructie, de televisie, met name series zoals ER stond bol van de  heroischehandelingen die met een ongeevenaarde snelheid en hoeveelheid voorkwamen dan ooit in de praktijk is waargenomen, maar dat terzijde.
ten derde, Willem, gaan weer ambulanceverpleegkundige bashen ??!!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #206 Gepost op: 2 juni 2012, 21:23:12
[Als ik een drenkeling in mijn boot kijg en hij is sterk onderkoeld zou ik er voor kunnen kiezen om voor "scoop and run" te kiezen en niet te reanimeren. Het is dan de bedoeling dat de deskundigen niet op de kant gaan lopen knoeien en mediceren (met alle respect) want dan moet je met je slachtoffer als de wiede weerga naar een goed ziekenhuis die weet hoe- en met welke middelen je met de meeste kans op succes actief kan opwarmen naar een normale coretemperatuur waar weer een hartslag en ademhaling door de patient zelf mogelijk wordt. Kijken naar een so met een coretemperatuur van ver beneden de 30 graden of ie weer een hartslag krijgt als je 'm vol duwt met *****lines is redelijk kansloos. Iemand is pas dood indien warm en dood.

Maar ook iemand die uit het water gehaald wordt na er een poosje in gelegen heeft en er goed uitziet, kan zomaar wegzakken en in coma raken. We kunnen dan 112 bellen, maar ik ben bang dat dit niets oplost voor het eerste moment.

Expert ik begrijp je standpunt, maar neem van mij aan dat ik mijn uiterste best doe zo veel mogelijk praktische en theoretische kennis vergaar als maar kan, maar niets doen daar ga ik het water niet voor op.  En de handeling zelf komt wel op een paar eenvoudige, lastig te verwerven basisprincipes neer. Er moet zuurstof in de longen, niet te veel niet te weinig. En gelukkig doen de leken het niet slecht met thoraxcompressies in vergelijking tot deskundigen dus dat is de minste zorg. Al zijn nog niet alle deskundigen het er over eens hoeveel maal er compressies tussen de beademingen gegeven moeten worden.
[/quote]

Henk, je blijft toch echt helaas vastzitten in de slachtofferrol. Ik begrijp dat jij je (over_verantwoordelijk voelt voor de zoerg die je de slachtoffers wilt bieden die je ophaalt met je RHIB, maar je kunt niet voor alles zorgen en verantwoording op je nek nemen, ken je grenzen daarin.
Valide argumenten houden meer steek dan anecdotische argumenten en verhalen.
Verder jammer dat je weinig vertrouwen hebt in de ambulancedienst, prehospitale zorg is echt geen uitstel van goede zorg, lukraak naar het ziekenhuis racen met een onderkoelde patient zonder deze te stabiliseren is onderbehandelen en obsoleet, laat staan misdadig.
En kom dan niet weer met onnodige tegenstellingen en onbewezen feiten en verschillen in de aanpak door leken en deskundigen

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #207 Gepost op: 2 juni 2012, 22:09:35
Ik zou zeggen; ga met de plaatselijke ambulancedienst (RAV) om de tafel zitten om oplssingen te verzinnen ipv stoicijns en vooral eigenwijs handelingen toe te willen passen die niet afgeregeld zijn met de ketenpartners en et name de verantwoordelijken voor de prehospitale zorg.

Eigenlijk maakt deze opmerking heel het moddergooien van de afgelopen tijd overbodig.
Mijn bescheiden mening als leek is dat deze post van Joffry wellicht de meest nuttige is want hier heeft iedereen tenminste iets aan.
Een goed overleg tussen de mensen op de RHIB die graag hun S.O. de beste kansen geven en de RAV die het stokje van ze over moet nemen eenmaal aan wal.

Want hoe je het ook draait of keert Leken eerstehulpverleners en de professionele hulpverleners die het vervolgens overnemen hebben ieder hun rol in de behandeling van een slachtoffer. Wanneer die partijen goed met elkaar samenwerken en op elkaar aan kunnen, dan pas kun je het maximale halen uit de zorg die je voor het slachtoffer hebt.

Vergeet ook niet dat de professionals en de leken wellicht meer overeenkomsten hebben dan verschillen. Je wilt immers beide het beste voor het S.O. hebt beide de zelfde motivatie, liefde voor het vak en het zelfde doel. Een goede dialoog kan dat alleen maar beter maken.

Wel ben ik het ook eens met wat de meeste professionals hier zeiden, maar dat geld voor ieder vak: schoenmaker blijf bij je leest.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #208 Gepost op: 2 juni 2012, 22:42:10
Eigenlijk maakt deze opmerking heel het moddergooien van de afgelopen tijd overbodig.
Mijn bescheiden mening als leek is dat deze post van Joffry wellicht de meest nuttige is want hier heeft iedereen tenminste iets aan.
Een goed overleg tussen de mensen op de RHIB die graag hun S.O. de beste kansen geven en de RAV die het stokje van ze over moet nemen eenmaal aan wal.

Want hoe je het ook draait of keert Leken eerstehulpverleners en de professionele hulpverleners die het vervolgens overnemen hebben ieder hun rol in de behandeling van een slachtoffer. Wanneer die partijen goed met elkaar samenwerken en op elkaar aan kunnen, dan pas kun je het maximale halen uit de zorg die je voor het slachtoffer hebt.

Vergeet ook niet dat de professionals en de leken wellicht meer overeenkomsten hebben dan verschillen. Je wilt immers beide het beste voor het S.O. hebt beide de zelfde motivatie, liefde voor het vak en het zelfde doel. Een goede dialoog kan dat alleen maar beter maken.

Wel ben ik het ook eens met wat de meeste professionals hier zeiden, maar dat geld voor ieder vak: schoenmaker blijf bij je leest.

nou dat is een heldere samenvatting Auditor  ;)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #209 Gepost op: 3 juni 2012, 02:59:35
[Als ik een drenkeling in mijn boot kijg en hij is sterk onderkoeld zou ik er voor kunnen kiezen om voor "scoop and run" te kiezen en niet te reanimeren. Het is dan de bedoeling dat de deskundigen niet op de kant gaan lopen knoeien en mediceren (met alle respect) want dan moet je met je slachtoffer als de wiede weerga naar een goed ziekenhuis die weet hoe- en met welke middelen je met de meeste kans op succes actief kan opwarmen naar een normale coretemperatuur waar weer een hartslag en ademhaling door de patient zelf mogelijk wordt. Kijken naar een so met een coretemperatuur van ver beneden de 30 graden of ie weer een hartslag krijgt als je 'm vol duwt met *****lines is redelijk kansloos. Iemand is pas dood indien warm en dood.

Henk, je blijft toch echt helaas vastzitten in de slachtofferrol. Ik begrijp dat jij je (over_verantwoordelijk voelt voor de zoerg die je de slachtoffers wilt bieden die je ophaalt met je RHIB, maar je kunt niet voor alles zorgen en verantwoording op je nek nemen, ken je grenzen daarin.
Valide argumenten houden meer steek dan anecdotische argumenten en verhalen.
Verder jammer dat je weinig vertrouwen hebt in de ambulancedienst, prehospitale zorg is echt geen uitstel van goede zorg, lukraak naar het ziekenhuis racen met een onderkoelde patient zonder deze te stabiliseren is onderbehandelen en obsoleet, laat staan misdadig.
En kom dan niet weer met onnodige tegenstellingen en onbewezen feiten en verschillen in de aanpak door leken en deskundigen

Ik vind dat zo knap van je, ik voel me net een pop in de handen van een buikspreker, je laat me zomaar allemaal dingen zeggen waar ik helemaal niet achter sta.

"weinig vertrouwen in de ambulancedienst, ik ben tegen het stabiliseren, wil zomaar laten vervoeren zonder prehospitale zorg, ken geen grenzen..."

Ben ik weer druk om te bewijzen dat dat nergens staat, het zeker niet zo is, het jouw nergens op gebaseerde conclusies zijn, ben ik mooi weer van de hoofdzaak afgeleid en in de verdediging. Punt voor jou en wat nuttig!

Hoe ver ik ook mee ga dat kapbeademing moeilijk en lastig is en regelmatige training behoeft, dat is niet genoeg. De bedoeling is uiteindelijk dat we plechtig beloven een slachtoffer er slechts uit halen (dat mag dan nog net) en naar de kant zullen brengen waar de experts staan te wachten, onder het motto dan zien we wel weer,  het is ons probleem niet meer.  Wordt ie dan dood verklaart (maar dan wel zonder de kans gelopen te hebben op een maaginsufflatie en/of barotrauma door die zich over verantwoordelijk voelende fantasten) dan is het in tenminste in bekwame, goede handen gebeurt. Schoenmaker blijf bij je leest was trouwens een veel gehoorde kreet bij het invoeren van de AED.

Ik kan jou ook allemaal dingen laten zeggen Joffrey, dat je het voorkomen van kans op een barotrauma bij een niet ademend slachtoffer zo belangrijk vindt, dat je aanraadt maar niet te beademen. Dat de patient dan zeker overleidt is slechts collateral damage .
Maar ik weet dat je dat nooit kan bedoelen, daarvoor ben je te veel begaan met het lot van de medemens in nood, ook al is deze (nog) niet in jou handen. Want eerlijk is eerlijk, ook jij hebt liever de overname van een patient die mogelijk goed beademd is, ook al twijfel je daaraan, dan een die al een half uur niet beademd is: je maakt liever nog een kans, zo schat ik in. Maar ik zeg er eerlijk bij dat ik inschat dat je er zo instaat, ga niet net doen alsof je dat gezegd hebt.