Het zijn toch jouw eigen woorden Henk: Als ik een drenkeling in mijn boot krijg en hij is sterk onderkoeld zou ik er voor kunnen kiezen om voor "scoop and run" te kiezen en niet te reanimeren.
Een mogelijkheid zien maakt me meteen tot een voorstander er van? Wat is de bedoeling van deze discussie methode?
Het is dan de bedoeling dat de deskundigen niet op de kant gaan lopen knoeien en mediceren.
"Het is dan de bedoeling dat de deskundigen niet op de kant gaan lopen knoeien en mediceren." Daar is het forum nou zo nuttig voor, kennis verzamelen. Vraag is aan gespecialiceerde expert hoe groot de kans is dat het hart van een sterk onderkoelde patient weer spontaan gaat kloppen. Toch heb ik bij de ijmeer matroos pogingen daartoe meegemaakt. Dat is geen verwijt, maar bewijs dat het niet een situatie is die protoculair altijd op de juiste wijze wordt aangepakt. Het komt te wienig voor. Er zijn marineartsten die daar wel helemaal "ingedoken" zijn en alles er van uitgezocht hebben, maar dat is een zeldzaamheid....
En ik beperk me tot hulpverlening op het water. God zij dank is het aantal reanimaties op het Gooimeer zeer beperkt, ik denk een vijftal in 30 jaar, dus die enorme aantallen van een ambubemanning zal ik niet halen, een stuk of drie was ik actief bij betrokken. En dan nog het komt bijna nooit voor dat een slachtoffer na minutenlange onderdompeling gevondenwordt op deze Randmeren. Maar een kans op leven geven van één mens vinden wij al de moeite waard. Wij hebben met de Seeker iemand die op de bodem van het IJmeer lag gevonden, omhooggehaald en gereanimeerd. Hoe vaak heb jij dat gedaan CM? Als je pas het water in mag als je zwemmen hebt geleerd... Ik begrijp het argument van de skillsretentie, steeds meer wordt dat in ziekenhuizen door gevoerd, maar dat doe je als je rustig kan kiezen. De comateuze drenkeling kan dat niet, anders zou je 'm kunnen vragen: "Wij zijn wat onbeholpen, hebben bijna geen ervaring in kapbeademing. U heeft zuurstof nodig, dan heeft u een kleine kans het te overleven, maar er zijn tegenstanders daarvan uit de professionele hoek die vinden onze skillsretentie niet hoog genoeg en je hebt kans dat als ie gelijk heeft, wij u een complicatie zou kunnen bezorgen door onze onkunde*, ondanks de verzekering van een internationaal erkend opleidingsinstituut waar wij onze certificaten haalden. Maar dat zijn oplichters beweren de experts. Zullen we dan maar even een half uurtje wachten tot we aan de kant zijn? Uw keuze!"
Ik voel mij geen slachtoffer hoor, het is een rol die mij niet past.
* Even voor zijn, ik beweer niet dat ik onkundig ben (zie nou wel, je zegt het zelf!!!
) ik geef even weer wat een (niet "de") professionele hoek vindt van mijn competenties.