"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82919 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #210 Gepost op: 3 juni 2012, 08:50:17
Het zijn toch jouw eigen woorden Henk:

Als ik een drenkeling in mijn boot krijg en hij is sterk onderkoeld zou ik er voor kunnen kiezen om voor "scoop and run" te kiezen en niet te reanimeren. Het is dan de bedoeling dat de deskundigen niet op de kant gaan lopen knoeien en mediceren.
Never underestimate the power of stupid people


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #211 Gepost op: 3 juni 2012, 08:53:56
Deze discussie is in 2003 al op het forum gevoerd:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=1553.0


Deze discussie is in feite een herhaling van die van 2003...
Never underestimate the power of stupid people


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #212 Gepost op: 3 juni 2012, 10:55:51
Deze discussie is in 2003 al op het forum gevoerd:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=1553.0


Deze discussie is in feite een herhaling van die van 2003...

En daarom reageer ik niet meer. Henk in zijn slachtoffer rol, wij zijn de boosdoeners. Been there, done that, bought the t-shirt...;). Ik wacht nog steeds op een antwoord van Henk over hoe vaak hij het in de praktijk heeft toegepast. Deze blijft uit, jammerlijk genoeg. Want een ding weten we zeker, skillsretentie is gebaseerd op het veelvuldig toepassen in de praktijk.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #213 Gepost op: 3 juni 2012, 11:33:31
Aan alle deelnemers aan deze discussie het vriendelijke doch verplichte verzoek persoonlijke aanvallen achterwege te laten. Inhoudelijke argumenten graag.

Mvg vesalius, moderator


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #214 Gepost op: 3 juni 2012, 12:24:44
Het zijn toch jouw eigen woorden Henk: Als ik een drenkeling in mijn boot krijg en hij is sterk onderkoeld zou ik er voor kunnen kiezen om voor "scoop and run" te kiezen en niet te reanimeren.

Een mogelijkheid zien maakt me meteen tot een voorstander er van? Wat is de bedoeling van deze discussie methode?
Het is dan de bedoeling dat de deskundigen niet op de kant gaan lopen knoeien en mediceren.
"Het is dan de bedoeling dat de deskundigen niet op de kant gaan lopen knoeien en mediceren." Daar is het forum nou zo nuttig voor, kennis verzamelen. Vraag is aan gespecialiceerde expert hoe groot de kans is dat het hart van een sterk onderkoelde patient weer spontaan gaat kloppen. Toch heb ik bij de ijmeer matroos pogingen daartoe meegemaakt. Dat is geen verwijt, maar bewijs dat het niet een situatie is die protoculair altijd op de juiste wijze wordt aangepakt. Het komt te wienig voor. Er zijn marineartsten die daar wel helemaal "ingedoken" zijn en alles er van uitgezocht hebben, maar dat is een zeldzaamheid....

En ik beperk me tot hulpverlening op het water. God zij dank is het aantal reanimaties op het Gooimeer zeer beperkt, ik denk een vijftal in 30 jaar, dus die enorme aantallen van een ambubemanning zal ik niet halen, een stuk of drie was ik actief bij betrokken. En dan nog het komt bijna nooit voor dat een slachtoffer na minutenlange onderdompeling gevondenwordt op deze Randmeren. Maar een kans op leven geven van één mens vinden wij al de moeite waard. Wij hebben met de Seeker iemand die op de bodem van het IJmeer lag gevonden, omhooggehaald en gereanimeerd. Hoe vaak heb jij dat gedaan CM? Als je pas het water in mag als je zwemmen hebt geleerd... Ik begrijp het argument van de skillsretentie, steeds meer wordt dat in ziekenhuizen door gevoerd, maar dat doe je als je rustig kan kiezen. De comateuze drenkeling kan dat niet, anders zou je 'm kunnen vragen: "Wij zijn wat onbeholpen, hebben bijna geen ervaring in kapbeademing. U heeft zuurstof nodig, dan heeft u een kleine kans het te overleven, maar er zijn tegenstanders daarvan uit de professionele hoek die vinden onze skillsretentie niet hoog genoeg en je hebt kans dat als ie gelijk heeft, wij u een complicatie zou kunnen bezorgen door onze onkunde*, ondanks de verzekering van een internationaal erkend opleidingsinstituut waar wij onze certificaten haalden. Maar dat zijn oplichters beweren de experts. Zullen we dan maar even een half uurtje wachten tot we aan de kant zijn? Uw keuze!"
Ik voel mij geen slachtoffer hoor, het is een rol die mij niet past.  

* Even voor zijn, ik beweer niet dat ik onkundig ben (zie nou wel, je zegt het zelf!!!  098uo) ik geef even weer wat een (niet "de") professionele hoek vindt van mijn competenties.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #215 Gepost op: 3 juni 2012, 13:22:44

Ik voel mij geen slachtoffer hoor, het is een rol die mij niet past.  


Serieus? No kidding! Aan de hand van je laatste posts zou ik je nochtans wel een calimero-complex toedichten.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #216 Gepost op: 3 juni 2012, 13:34:23
Misschien wordt het tijd voor een samenvatting van de standpunten? Als leek durf ik me er nauwelijks aan te wagen en hopelijk sla ik de plank niet volledig mis, maar volgens mij hebben we de volgende standpunten:

Henk geeft aan dat hij in de periode van redden tot overdracht zoveel mogelijk wil doen om een SO te redden, dat kan inclusief kapbeademing zijn. Het motto daarachter is dat het SO al dood is, en de kans op overleven sterker afneemt als hij niets doet dan als hij een risico neemt (en collatoral damage accepteert) door kapbeademing toe te passen.

Het standpunt van de anderen hier is dat kapbeademing ongetraind uitvoeren haast onmogelijk is en dat hiervoor een specialistische training noodzakelijk is. Een training die kennelijk niet voldoende/afdoende is in de vorm zoals die nu wordt aangeboden.

De vraag zou dus eigenlijk moeten zijn, wat kan men wel doen in dat half uur van redlocatie tot de overdracht aan de experts als een kapbeademing niet mogelijk is. Of zeggen de professionals dat een half uur niet beademen geen probleem is.

Tot slot willen we als moderatorteam iedereen verzoeken om met respect met elkaar te discussieren. Inhoudelijke verschillen zijn niet erg, maar de toon in sommige berichten gaat richting denigrerend en dat staan we niet toe.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


helm

  • Gast
Reactie #217 Gepost op: 3 juni 2012, 14:32:37
De vraag zou dus eigenlijk moeten zijn, wat kan men wel doen in dat half uur van redlocatie tot de overdracht aan de experts als een kapbeademing niet mogelijk is. Of zeggen de professionals dat een half uur niet beademen geen probleem is.

En waarom gaan er geen experts/professionals naar de redlocatie?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #218 Gepost op: 3 juni 2012, 14:47:51
Maar nu zie ik het op de plaatjes, het was geen lucas, maar een AutoPULSE!

Hee, dit bericht was mij even ontschoten!  ;)

Ook een autopulse klapt niet, dit is ook enkel een massageapparaat. Ongetwijfeld heb je wel schokken toegediend zien worden, maar dan zullen de paddles van de lifepack- of corpulsmonitor eraan hebben gezeten. Deze kunnen schokken toedienen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #219 Gepost op: 3 juni 2012, 15:02:47
Hee, dit bericht was mij even ontschoten!  ;)

Ook een autopulse klapt niet, dit is ook enkel een massageapparaat. Ongetwijfeld heb je wel schokken toegediend zien worden, maar dan zullen de paddles van de lifepack- of corpulsmonitor eraan hebben gezeten. Deze kunnen schokken toedienen.

Ik refereer naar het tjoekende geluid. Ik had het niet verwacht dat dit apparaat met zo'n geweld te keer zou gaan, vandaar dat ik dit benoem als "klappen, als in slaan". Aan gemonteerde peddels kwam men niet toe, het apparaat weigerde dus dienst, lag aan de batterijen. Inmiddels schijnen de batterijproblemen onder controle te zijn.