"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82942 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #220 Gepost op: 3 juni 2012, 15:13:23
En waarom gaan er geen experts/professionals naar de redlocatie?

Dat gebeurt ook wel, maar dat duurt minimaal een half uur. Vorige week had Menno van de Waterhulpdienst een reanimatie, (man was hond nagesprongen vanaf zijn jacht en werd toen onwel, lag op zijn buik in het water te drijven) toen zat alles nog mee. 11 minuten na de melding ter plaatse (!) op Markermeer voor Uitdam, 17 minuten na de melding in de haven van Uitdam. 25 minuten na de melding ambu's in de haven. Na 30 minuten trauma heli ter plaatse. Menno heeft geen zuurstof, nog de mogelijkheid tot kap beademing.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #221 Gepost op: 3 juni 2012, 15:15:48
Ik refereer naar het tjoekende geluid. Ik had het niet verwacht dat dit apparaat met zo'n geweld te keer zou gaan, vandaar dat ik dit benoem als "klappen, als in slaan". Aan gemonteerde peddels kwam men niet toe, het apparaat weigerde dus dienst, lag aan de batterijen. Inmiddels schijnen de batterijproblemen onder controle te zijn.

Een autopulse trekt de banden samen rond de thorax, een Lucas drukt de thorax tot een diepte van 5 / 6 cm in, bij iedere compressie, op het juiste tempo.
Het geweld valt dus wel mee, de apparaten zijn zodanig ontwikkeld dat ze de juiste diepte masseren. De autopulse geeft inderdaad zo'n tjoekend geluid.

Citaat
Aan gemonteerde peddels kwam men niet toe, het apparaat weigerde dus dienst

Dan zeg je nu dus iets anders. Niet dat een hartmassageapparaat dienst weigerde, maar een van de gebruikte monitoren + defi-pads. Wat is het nou?  ;)

Want als een der massageapparaten dienst weigert, ga je gewoon met de handjes verder, zoals we het allemaal geleerd hebben. En dan gaan zoals in ieder reanimatieprotocol de paddles erop.

Edit: en mocht er dus onverhoopt niet kunnen worden geklapt, geschokt, gedefibrilleerd, wordt er met spoed een 2e wagen bijgeroepen, desnoods brandweer of politie met AED. Maar omdat bij een rea sowieso 2 ambu's rijden (of een ambu + RR) zou het wel heel toevallig zijn als beide monitoren van beide voertuigen niet meer kunnen schokken.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #222 Gepost op: 3 juni 2012, 15:32:27
Nog sterker: mochten daadwerkelijk beide monitors van beide voertuigen een batterijprobleem hebben, zitten er in de voertuigen reservebatterijen die continu worden opgeladen. Een life-pack, bijvoorbeeld, heeft 2 batterijen. Raken deze leeg met een inzet, heb je nog 2 reservebatterijen, opgeladen en wel, in je voertuig. Je monitor geeft een signaal wanneer de batterijen leegraken, dit geeft ruimschoots de tijd om op het gemakje nieuwe batterijen te halen. Ik heb i.i.g. nog nooit een batterijprobleem gehad met welke monitor dan ook. Niet zodanig dat het niet op te lossen viel (dus d.m.v. vervanging lege batterijen)

Dat er links en rechts wel eens problemen zijn geweest met batterijen van hartmassageapparaten, dat kan ik geloven. Daarom is het bij veel diensten gebruikelijk dat bij overname voertuig, in de ochtend, de batterijen standaard worden verwisseld met verse, opgeladen batterijen. En de batterijen die dus uit het apparaat komen, de laders in gaan, aan boord. E.e.a. verduidelijkt?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #223 Gepost op: 3 juni 2012, 16:16:35
Nee, de autopulse weigerde dienst. Gaf aan dat de batterij leeg was, na een stuk of 10 klappen (uuuh, sjoeken, sorry) . Opnieuw opstarten, 4 compressies. Nee echt leeg. Naar de auto, reserve, ook net opgeladen batterij halen. stuk of tien klappen, pijp aan Maarten. Ik wil een volle batterij. Die heb je kreng, gaan! Weer op de knop drukken, zijn net opgeladen, wat zullen we nu hebben. Paar compressies, weer stil. Weg met dat ding, we gaan met de hand verder.

Zo ging dat dus.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #224 Gepost op: 3 juni 2012, 16:30:33
Klinkt allemaal heel bijzonder. Ik heb ook ong. een jaar met de auto-pulse gewerkt, maar volle batterijen die roepen dat ze leeg zijn, is mij onbekend...vergeten te verwisselen bij overname voertuig okee, maar opgeladen batterijen die stiekem leeg zijn...vreemd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #225 Gepost op: 3 juni 2012, 19:05:46
Klinkt allemaal heel bijzonder. Ik heb ook ong. een jaar met de auto-pulse gewerkt, maar volle batterijen die roepen dat ze leeg zijn, is mij onbekend...vergeten te verwisselen bij overname voertuig okee, maar opgeladen batterijen die stiekem leeg zijn...vreemd.

Wie zegt dat de batterijen werkelijk leeg waren? En ligt dat aan de lader (die niet of niet volledig oplaadt) , de autopuls (die ten onrechte batterijen van onvoldoende energie beticht) of aan de batterijen (die onvoldoende capaciteit hebben)? Kan alle drie, ik hoop dat je het inmiddels getackeld hebben. Maar bij Friso was er ook al weer iets met de batterijen en de autopulse.

Maar ik vind (om weer terug te gaan naar het onderwerp) dat Red het schitterend samenvat en verwoordt. Werken naar een oplossing waar beide "kampen" zich in kunnen vinden, daar hou ik van. Liefst ergens in het midden en niet schoenmaker blijf bij je leest one-liners, dat is geen oplossing want dat wordt slechts  wordt geroepen door beroepsgroepen die zich bedreigd voelen, en daarvan was hier geen sprake. (schoenmakers zijn toch nog redelijk uitgestorven ondanks deze strijdkreet, dus hij werkt ook nog voor geen meter).


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #226 Gepost op: 3 juni 2012, 21:57:12
Waar gaat het uiteindelijk om, de patiënt!

We hebben het op het moment over reanimatie van verdrinkingsslachtoffers. Henk stelt hierbij dat 100% O2 beademing de optimale beademing is. Vergeet niet dat borstcompressies minstens zo belangrijk zijn ergo: geen circulerend volume, geen oxygenatie van de weefsels. Hoe gaat dit eigenlijk in een RHIB op woelig water?

Er wordt gesteld dat Mond op mond/Masker beademing in een RHIB op woelig water moeilijk is, maar is BVM beademing dan makkelijker?

Tussen optimaal beademen en helemaal niet zit natuurlijk een spectrum van Mond op mond en Mond op Masker (met O2). Dus het is niet of optimaal of niet. Hierdoor kun je de risico's  van onbekwame BVM beademing dus als risicovoller beschouwen dan als masker met O2, met toch nog een veel grotere overlevingskans dan bij geen beademing.

Ik spreek van onbekwaam omdat de vaardigheid moeilijk is aan te leren en moeilijk te behouden is. Hiervoor is regelmatig gebruik noodzakelijk, en al was er 10x per jaar een reanimatie bij een brigade, dan is dat nog niet voldoende om bekwaam te blijven. Via de cursus word je bevoegd en bekwaam alsdus het opleidingsinstituut, maar dat is een momentopname. Na een week/maand zonder toepassing ben je niet meer bekwaam en dus defacto ook niet meer bevoegd.

Ik zou me als niet medisch hulpverlener toeleggen op de levensreddende combinatie van borstcompressies en beademing (met O2) zonder het risico op fatale complicaties als een aspiratie t.g.v. maaginsufflatie.

wie kent het filmpje van Bondi rescue niet, waarbij een anesthesist bij een reanimatie komt en constateert dat de beademing met BVM niet veilig gebeurt... en dit zijn nog professionele standwachten die dagelijks met veiligheid en training bezig zijn.

BVM beademing is niet overal uitgesloten, maar vergeet niet dat er nog andere alternatieven zijn dan niets doen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #227 Gepost op: 3 juni 2012, 22:06:08
Waar het in deze discussie om gaat is onderandere de onderliggende vraag: zijn er omstandigheden waar in het gerechtvaardigd is om concessies te doen aarde skills en kwaliteit van de (leken) hulpverleners? Met andere woorden: accepteren we (de maatschappij) complicaties van handelingen uitgevoerd door mogelijk niet optimaal opgeleide en getrainde hulpverleners omdat er sprake is van een bijzondere omstandigheden?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #228 Gepost op: 3 juni 2012, 22:07:16
Even in Jip en Janneketaal, ben maar een simpele brandweerman. >:D e050

Maar je kunt dus stellen dat de normale reanimatie, dus compressies en beademing al ingewikkeld genoeg is aan boord van een boot. Maar voldoende is voor de tijd tussen het uit het water halen van het slachtoffer, en het overdragen van het slachtoffer aan de ambulancebemanning.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #229 Gepost op: 3 juni 2012, 22:19:08

Waar het in deze discussie om gaat is onderandere de onderliggende vraag: zijn er omstandigheden waar in het gerechtvaardigd is om concessies te doen aarde skills en kwaliteit van de (leken) hulpverleners? Met andere woorden: accepteren we (de maatschappij) complicaties van handelingen uitgevoerd door mogelijk niet optimaal opgeleide en getrainde hulpverleners omdat er sprake is van een bijzondere omstandigheden?


Natuurlijk zijn die omstandigheden denkbaar. In mijn bescheiden optiek moeten we geen concessies doen. Dan is het handelen gewoon niet zinnig. Wat wil dan bereiken?

Ik vind dat we deze hulpverleners fatsoenlijk moeten opleiden en een retentieprogramma moeten bieden.

Expert.