Klopt! Een dermatoloog. Da's ook een arts.
Expert
1. Misschien moet je de CV's van de betreffende artsen even nader bekijken.. Ik vind het rond uit beledigend, dat je mensen zo weg zet.
Daarnaast zijn diverse van jouw collega's uit Den Helder, betrokken bij DAN, MAD A en MAD B opleidingen. De Duikmedische opleidingen betreft vele disciplines en te taken van de betrokken artsen zijn breder dan wat jij opgeeft..
Ja, die meneer is
ook Dermatoloog. En hij is niet de enige die verantwoordelijk is voor het opleidingsprogramma's van DAN,
Naast dan zijn er nog vele andere opleidingen MAD A en MAD B. Internationale scheepvaart trainingen en alle andere diverse opleidingen lesprogramma van Oranje Kruis waterongevallen, of naar het internationale rode kruis handboeken.
Dan doet een wereldwijde internationale organisatie als DAN in ieder geval beter dan vele concurrenten. Alleen MAD-A en MAD-B besteden hier meer aandacht aan.
2. Er zijn bewuste keuzes gemaakt om "Leken" een andere techniek toe te laten passen van ballonbeademen, MTV. dan te werken met PEEP, BIPAP, IPPV en alle ander variaties die kan bedenken die misschien nog wel effectiever zijn.
"Getrainde Leken" zullen ballonbeademing alleen toepassen bij Reanimaties, daar waar mond op mond beademing niet mogelijk is, of zelfs gevaarlijk.
In het kader van retentiewaarde van de vaardigheden word er dus gewerkt met een vereenvoudigde methode.
- Twee persoons techniek
- Dus ballonbeademing word alleen gedaan met 100% zuurstof.
- met een aangepast volume (Voelbare opkomst van de borstkast ipv zichtbare opkomst van de borst kast.)
Daar is juist voor gekozen omdat de enige andere complicaties is, de dood van de het betreffende slachtoffer.
Ik heb de voorbeelden nogmaals rijtje gezet waarin dat wordt gedaan.
1. Reanimatie bij vergiftigen
2. Drenkelingen, waaronder duikers
3. Mond op Mond is niet mogelijk.
Naast DAN zijn er diverse wereldwijde organisaties die de zelfde technieken aanbevelen voor getrainde leken. Ook de MAD-A en MAD-B opleidingen zijn gelukkig wat intensievere lesmethodes. Ook de medische trainingen voor scheepvaart zijn uitgebreider dan de DAN, PADI, MFA at Work varianten.
Er zijn zeker verbeterpunten :
1. Ja de opleidingstijd is veel te kort.. (maar het is even niet anders..)
2. Er is voor de hoeveelheid cursisten te weinig stage plaatsen
3. De ziekenhuis stages die er zijn te beperkt qua inhoud.
En de belangrijkste winst is in inderdaad : Niet alleen in training maar in organisatorische maatregelen. Ketenafspraken met de ambulancediensten, Kwaliteitsplan, Competentie toetsing. teamwork etc.
Er zijn diverse organisaties in nederland die dat weldegelijk geborgd hebben.
je kan altijd zeggen, dat is nog steeds onvoldoende.. De enige andere methode is niets doen.. want de medische professionals zijn nu eenmaal niet overal binnen 6 minuten en in diverse omstandigheden is Mond op Mond geen optie..
Dan is dit de enige alternatief tenzij je niets wilt doen..