"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82854 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #270 Gepost op: 7 juni 2012, 21:54:49
Vandaag ben ik op het Venticarecongres in Utrecht geweest.
Aldaar werd door een aantal intensivisten benadrukt hoe moeilijk het is, iemand goede kapbeademing te geven.
Never underestimate the power of stupid people

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #271 Gepost op: 8 juni 2012, 01:24:04
Vandaag ben ik op het Venticarecongres in Utrecht geweest.
Aldaar werd door een aantal intensivisten benadrukt hoe moeilijk het is, iemand goede kapbeademing te geven.

Enne, laat nu de meeste intensivisten geen anesthesist maar internist zijn en dat die kapbeademing lastig vinden, tja... :D ;) 998765
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #272 Gepost op: 8 juni 2012, 01:26:47
Je doelt hier op een MTV?

Inderdaad, mandatory ventilation, in de USA al erg lang in gebruik bij brandweer en EMS ( EMT-B)  voor de leek is het beademingssysteem beetje te vergelijken met lachgas geven, maar dan met een handmatige druk op de knop die zuurstof via kapje de mond inblaast (maar natuurlijk beschikken de moderne MTV ook over getriggerde ventilatieinsufflatie)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #273 Gepost op: 8 juni 2012, 01:41:27
Inderdaad, mandatory ventilation, in de USA al erg lang in gebruik bij brandweer en EMS ( EMT-B)  voor de leek is het beademingssysteem beetje te vergelijken met lachgas geven, maar dan met een handmatige druk op de knop die zuurstof via kapje de mond inblaast (maar natuurlijk beschikken de moderne MTV ook over getriggerde ventilatieinsufflatie)
Ik had al eens hier gezegd dat wij over waren gegaan op zo'n MTV omdat wij dat handiger vonden dan de ballon. Kost geen beetje, maar dan heb je ook wat... Je moet dan echt een vrije ademweg hebben en een goede seal, anders gebeurt er gewoon niets. Je hebt maar een klein beeje overdruk. En voor de ademende patient bij bewustzijn een uitkomst, hier pakt u zelf maar vast... De groot deel van het succes zit 'm in de kap. Die dingen met zo'n luchtbandje vind ik persoonlijk niks, wij hebben nu een paar maten van die gladde sileconen achtige kappen, de randen teruggevouwen, maken een mooie seal en zijn goed schoon te maken en dus her te gebruiken.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #274 Gepost op: 8 juni 2012, 12:02:44
Ik herhaal: ??? ???

Ik snap er geen bal van.........

Wat snap je er niet aan :  Aangepast Volumes, of de afkortingen van de verschillende opleidingsystemen ?

Ik had al eens hier gezegd dat wij over waren gegaan op zo'n MTV omdat wij dat handiger vonden dan de ballon. Kost geen beetje, maar dan heb je ook wat... Je moet dan echt een vrije ademweg hebben en een goede seal, anders gebeurt er gewoon niets. Je hebt maar een klein beeje overdruk. En voor de ademende patient bij bewustzijn een uitkomst, hier pakt u zelf maar vast...

Soms is een ballon de enige optie, en elke keer een MTV weggooien is namelijk erg kostbaar.  (Denk even beademen bij specifieke vergiftigingen zoals blauwzuurgas)
Een Manual Triggerd Ventilator (LSP-MTV100-series) beveiliging werken maar beperkt,  je moet hier dezelfde veiligsfactoren handteren als bij ballonbeademen.  Het werkt natuurlijk absoluut makkelijker, echter je moet de beperkingen ook heel goed kennen.

De groot deel van het succes zit 'm in de kap. Die dingen met zo'n luchtbandje vind ik persoonlijk niks, wij hebben nu een paar maten van die gladde sileconen achtige kappen, de randen teruggevouwen, maken een mooie seal en zijn goed schoon te maken en dus her te gebruiken.
Het lijkt er sterk dat je de juiste termen nog niet beheerst en dat maakt dat er mensen zijn die je niet begrijpen.

Die dingen met luchtbandje,  zijn Maskers met een luchtgevulde seals/of cufs, zoals de vaak standaard meegeleverd worden bij LSP BVM ballonen. Deze zijn er in meerder variaties.  Voorgevuld, en hebt exemplaren waarbij  kan er lucht aan toevoegen.

Wat vaak werkt, en waarschijnlijk bedoel je die zijn zogenaamde thru-fit maskers.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #275 Gepost op: 9 juni 2012, 10:01:58
Rescue,

De beademingsvolume conform DAN, ERC, MAD-A, DMC, MAD-B is met 100% zuurstof aangepast ten opzichte van beademen met lucht voor lesstof voor deze specifieke doelgroepen.

Ik deel de mening van CM dat deze zin niet eenvoudig te begrijpen is. Even verderop in de discussie schrijf je aan Henk;

Het lijkt er sterk dat je de juiste termen nog niet beheerst en dat maakt dat er mensen zijn die je niet begrijpen.

En dat kader beschouw ik bovenstaande als een subtiel gevoel voor humor.

Conform die leerstof word de volume gestaakt als de borstkarst voelbaar omhoog komt, en dat voel je al voordat direct zichtbaar is. doormiddel van een hand op de buik borst overgang.

Kun je deze techniek dan eens toelichten? Begrijp ik goed dat een hulpverlener de MTV bediend en dat een tweede hulpverlener zijn hand plaatst op de borst / buik overgang van het slachtoffer, waarbij deze twee hulpverleners de ventilatie met elkaar af stemmen.

Dat de longen na twee teugen voorzien zijn van 100% zuurstof durf ik te betwijfelen.

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #276 Gepost op: 9 juni 2012, 20:31:33
Rescue,

Kun je deze techniek dan eens toelichten? Begrijp ik goed dat een hulpverlener de MTV bediend en dat een tweede hulpverlener zijn hand plaatst op de borst / buik overgang van het slachtoffer, waarbij deze twee hulpverleners de ventilatie met elkaar af stemmen..

De techniek zoals die door DAN en ERC, MAD-A en MAD-B en vele anderen beschreven is..
1e Hulpverlener aan het hoofd heeft als enige taak, een kaaklift en een goede seal tussen het masker en de patient te houden..
2e Hulpverlener geeft de borstcompressies en bedient de MTV of de Ballon. en terwijl hij de ballon of mtv bedient, heeft deze een hand op de borst-buik overgang.. Zodra de 2e hulpverleners de borst voelt opkomen, stopt deze met inblazen.

(Ik meen dat de beschreven techniek door de betrokken organisaties, bij jou bekend was..) Voor de exacte tekst en foto's verwijs ik naar die betreffende lesmateriaal.

Dat de longen na twee teugen voorzien zijn van 100% zuurstof durf ik te betwijfelen.

Oowkee misschien wel 95%...  ik wil niet mierenneuken.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #277 Gepost op: 9 juni 2012, 22:14:05
De techniek zoals die door DAN en ERC, MAD-A en MAD-B en vele anderen beschreven is..
1e Hulpverlener aan het hoofd heeft als enige taak, een kaaklift en een goede seal tussen het masker en de patient te houden..
2e Hulpverlener geeft de borstcompressies en bedient de MTV of de Ballon. en terwijl hij de ballon of mtv bedient, heeft deze een hand op de borst-buik overgang.. Zodra de 2e hulpverleners de borst voelt opkomen, stopt deze met inblazen.

(Ik meen dat de beschreven techniek door de betrokken organisaties, bij jou bekend was..) Voor de exacte tekst en foto's verwijs ik naar die betreffende lesmateriaal.

Oowkee misschien wel 95%...  ik wil niet mierenneuken.

Hoi rescue een korte aanvulling op je reactie:

Met een beademingsteug geef je ongeveer 600ml teugvolume. De totale long capaciteit is echter rond de 5 liter! Hieronder valt nog een residu.

Voor inductie wordt door mij altijd aan de patient gevraagd om 3x diep in en uit te ademen (vitale capaciteit). Dit ga je dus nooit redden met 2x knijpen met een ballon tot de borstkas net omhoog komt.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #278 Gepost op: 9 juni 2012, 22:43:12
Dank je voor je aanvulling.. en je hebt volkomen gelijk.. trouwens expert ook
Ik zag even wat over het hoofd..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #279 Gepost op: 10 juni 2012, 10:19:59
Hoi rescue een korte aanvulling op je reactie:

Met een beademingsteug geef je ongeveer 600ml teugvolume. De totale long capaciteit is echter rond de 5 liter! Hieronder valt nog een residu.

Voor inductie wordt door mij altijd aan de patient gevraagd om 3x diep in en uit te ademen (vitale capaciteit). Dit ga je dus nooit redden met 2x knijpen met een ballon tot de borstkas net omhoog komt.

Maar we hebben het hier over een comateuze, niet ademende patient, wiens circulatie minimaal is. De vitale capaciteit benutten is nodig om het lichaam in actieve staat van voldoende zuurstof te voorzien en de vrijkomende afvalstoffen af te kunnen voeren. Om een niet ademende patient zijn volledige capaciteit te laten benutten zal je dan niet alleen actief moeten be- maar ook moeten "ont"ademen, zeg maar  ;) ...? Waar komt anders die angst voor een baro-trauma vandaan, als 5 liter te boven moet gaan om die te verkrijgen?