"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82920 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2005, 00:22:16
Ahum...en aan de IC/Anaesthesie vpk...want daar heb jij het vast ook geleerd 8)

heheh, en van wie hebben die het dan weer geleerd?? Kan natuurlijk van elke A(C)LS instructeur zijn :-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Ridder Pim

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2005, 08:06:21
Ik had het over de extramurale hulpverlenerswereld... ;D

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2005, 13:16:35
Nog even over het tweede item:

Ballonbeademing via de kap of kapbeademing is in de (Nederlandse) hulpverlenerswereld voorbehouden aan de ambulanceverpleegkundige, heli-verpleegkundige of heli-arts.
Dus eigenlijk diegene die volgens de wet BIG verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor hun handelen.

Is de wens hier vader van de gedachte?

Dus al die honderden DAN advanced oxygen providers zijn strafbaar als ze doen waar ze voor opgeleid zijn? De cursussen moeten dus verboden worden en snel drijvende ambulances geïntroduceerd, want iemand zal toch de enig juiste eerste hulp moeten geven op het water bij near-drawning en duikongevallen.

Henk

Ambulanceboot in Venetië, het land van DAN  ;D :

[verwijderd door de admin]

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 10 juli 2005, 23:23:44
Is de wens hier vader van de gedachte?

Dus al die honderden DAN advanced oxygen providers zijn strafbaar als ze doen waar ze voor opgeleid zijn? De cursussen moeten dus verboden worden en snel drijvende ambulances geïntroduceerd, want iemand zal toch de enig juiste eerste hulp moeten geven op het water bij near-drawning en duikongevallen.

Henk

Ambulanceboot in Venetië, het land van DAN  ;D :

JA, inderdaad.

Ik wil ook met een mooie Ambu Jet-Ski of Ambu Boot de grachten doorvaren, kan ik meteen vaarbewijs op kosten van GGD behalen  ;) ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2005, 10:39:56
Nog even over het tweede item:

Ballonbeademing via de kap of kapbeademing is in de (Nederlandse) hulpverlenerswereld voorbehouden aan de ambulanceverpleegkundige, heli-verpleegkundige of heli-arts.
Dus eigenlijk diegene die volgens de wet BIG verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor hun handelen.

We hadden het toch over het wettelijk kader en of iets een voorbehouden handeling is of niet..???? Niet wat andere iterne organisaties gebruikregels zijn..

Ik neem aan dat Ridder PIM de betreffende wettelijke spelregels heeft doorgenomen voor dat hij dit soort uitspraken doet.. Dus ik ben benieuwd op welke regels hij zijn uitspraak basseert..., want ik heb het in de afgelopen 4 jaar niet kunnen vinden.. ?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2005, 13:16:54
We hadden het toch over het wettelijk kader en of iets een voorbehouden handeling is of niet..???? Niet wat andere iterne organisaties gebruikregels zijn..

Ik neem aan dat Ridder PIM de betreffende wettelijke spelregels heeft doorgenomen voor dat hij dit soort uitspraken doet.. Dus ik ben benieuwd op welke regels hij zijn uitspraak basseert..., want ik heb het in de afgelopen 4 jaar niet kunnen vinden.. ?

Je zult die wettelijke regels niet vinden , ze bestaan namelijk niet
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 11 juli 2005, 13:44:36
Ik was nogal verbaasd om te horen dat kapbeademing geen voorbehouden handeling is. Ik zou het wel moeten weten maar ik heb er nooit bij stilgestaan ,denk ik. Ik ging er van uit dat het wel een voorbehouden handeling is.
De uitspraak van Ridder Pim is gebaseerd op het handelingenschema boek van de SOSA.
Ik moet er ook wel bij zeggen dat wat mij betreft, het best een voorbehouden handeling mag zijn. Niet omdat ik niet wil dat anderen het leren, maar omdat het verdomd moeilijk is als je niet geofend bent. Het is m.i. nog moeilijker dan een intubatie poging, met name omdat het vaak langdurig moet worden uitgevoerd als je niet mag intuberen.
Wij weten allemaal dat de BLS ten aller tijden gewaarborgd moet blijven, en als je een matige kapbeademingstechniek beheerst, dan komt de primaire resuscitatie in gevaar.
 Er bestaan wel mond op mond maskers waarbij je zuurstof toe kan dienen, dit lijkt mij een betere optie voor leken.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 11 juli 2005, 14:32:43
Het is wel zaak dat de 100% zuurstof behaald wordt. En al zou het niet zo geoefend verlopen (wat het wel doet natuurlijk), zodra een ervaren ambupleeg het van me over wil nemen mag dat, graag zelfs. Tot die tijd heeft hij de best beschikbare, meest optimale zorg van het éérste moment gehad.

Wat is de reden dat je vind dat de deskundig, geoefende zuurstof na een kwartier verstrekt beter is dan de direkt na het uit het water halen zuurstof van mij. Eigenlijk vind je dus dat we een niet ademende patient naar de kant moeten brengen en tot die tijd gewoon moeten reanimeren met ouderwetse mond op mond beademing tot er een deskundige in de gelegenheid is het te doen zoals hij vindt dat het hoort. Je weet zelf als deskundige hoe de kans op overleving afneemt naarmate de tijd verstrijkt. Voor wie kies je dan, voor de patiënt of voor je beroepseer.

Henk

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 11 juli 2005, 14:48:31
Het is wel zaak dat de 100% zuurstof behaald wordt. En al zou het niet zo geoefend verlopen (wat het wel doet natuurlijk), zodra een ervaren ambupleeg het van me over wil nemen mag dat, graag zelfs. Tot die tijd heeft hij de best beschikbare, meest optimale zorg van het éérste moment gehad.

Wat is de reden dat je vind dat de deskundig, geoefende zuurstof na een kwartier verstrekt beter is dan de direkt na het uit het water halen zuurstof van mij. Eigenlijk vind je dus dat we een niet ademende patient naar de kant moeten brengen en tot die tijd gewoon moeten reanimeren met ouderwetse mond op mond beademing tot er een deskundige in de gelegenheid is het te doen zoals hij vindt dat het hoort. Je weet zelf als deskundige hoe de kans op overleving afneemt naarmate de tijd verstrijkt. Voor wie kies je dan, voor de patiënt of voor je beroepseer.

Henk

Henk,

Je schrijft nogal kort door de bocht en je beledigt mij als je denkt dat dit om beroepseer gaat. Wij zijn allemaal voor de patient, maar je moet  je bij je leest houden. Ik heb al aangegeven dat er o2 toediening mogelijk is via een mond-op-mond masker. Op het moment dat je gaat balloneren met positieve druk is het heel andere koek. Weet je hoe makkelijk het is maaginsufflatie te veroorzaken? Een matige techniek is nog erg dan gewoon mond-op-mond, hoor. Waarom denk je dat gediplomeerde verpleegkundigen het niet eens mogen in het ziekenhuis? Het is een uiterst moeilijk handelingen die veel oefening vergt. Ik weet niet hoe vaak je het doet in de praktijk, maar niet zo vaak als een ambulanceverpleegkundige.

En nog wat, doe geen uitspraken ovewr wat ik vind, kan ik ook zelf wel.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 11 juli 2005, 15:51:25
Laat ik het dan anders zeggen: ik observeer dat je liever niet hebt dat de patient 100% zuurstof krijgt toegedient door een ander dan een professional. Of bedoel je wat anders als je zegt:

Citaat
Ik moet er ook wel bij zeggen dat wat mij betreft, het best een voorbehouden handeling mag zijn. Niet omdat ik niet wil dat anderen het leren, maar omdat het verdomd moeilijk is als je niet geofend bent. Het is m.i. nog moeilijker dan een intubatie poging, met name omdat het vaak langdurig moet worden uitgevoerd als je niet mag intuberen.

En nog eens: het beademen met een pocketmask geeft geen 100% O2 maar slechts 40% en is dus niet hetzelfde!

Citaat
en je beledigt mij als je denkt dat dit om beroepseer gaat.

Jij beledigd mij net zo als je suggereert dat ik iemand, ondanks mijn opleiding advanced O2 provider met een ballon zodanig zou beademen dat de patient kans zou hebben om een maaginsufflatie op te lopen. Doordat het in te blazen volume zuurtof een fraktie is van die welke ik inblaas met mond op mond beademing is de kans daarop 0. Zodra de borst omhoog komt, dat zie je en dat voel je, is voldoende zuurstof in de longen en kan de ballon weer in neutrale positie.

En nog wat, doe geen uitspraken ovewr wat ik denk, kan ik ook zelf wel. ;D

Henk