Beste Henk, Welsh medic, Petr, etc.
Er wordt weer veel geschreven over (het nut van) zuurstof eerste hulp. Niemand vraagt zich af waarom de AHA geen richtlijnen heeft opgenomen voor zuurstof eerste hulp. Het zal wel niet voor niets zijn.
Ondanks de bewering van velen dat de gevaren van zuurstof achterhaald zijn blijf ik herhalen dat zulks niet zo is.
Zuurstof is en blijft een medicijn, met de nodige bijwerkingen. Een en ander lijkt wat in tegenspraak en dat maakt het verhaal zo gecompliceerd.
In een eerste hulp situatie is zuurstof gewoon nodig, en wel in een zo vroeg mogelijk stadium. Althans, volgens sommige onderzoekers.
Er bestaan ook onderzoeken die omschrijven dat tijdens BLS toegediende mond-op- mond beademing voldoende zuurstof (=16%) in het lichaam brengt, bij normaal functionerende longen voor een arrest.
Beademing met een beademings ballon geeft 21% zuurstof, ruim voldoende voor de eerste hulp situatie.
Er is vooralsnog geen evidence voor het gebruik van zuurstofpercentage boven de 21% in reanimatieomstandigheden.
In feite kan er zelfs een probleem ontstaan: door celbeschadiging gaan de cellen schadelijke stoffen produceren indien met 100% zuurstof beademd wordt (reperfusie injury). Kort door de bocht betekend dit dat de reanimatie daardoor bemoeilijkt wordt (beschadiging longweefsel). Er bestaan geen trials die hard maken dat extra zuurstof in de eerste hulp fase noodzakelijk is. Maar even zo min bestaan er trials die hard maken dat het niet mag.
Zuurstof in 100% concentratie is giftig. Beademing met 100% gedurende een langere periode veroorzaakt longweefsel beschadiging. De vraag is: wat verstaat men onder langere periode?
Ik zeg niet dat er geen 100% zuurstof mag worden toegediend, deze informatie is ter overdenking.
Ik zeg wel dat extra zuurstof nodig is in de AC(T)LS, bij duikongevallen altijd 100% zuurstof in de eerste hulp fase.
Ik zeg niet dat leken geen ballonbeademing mogen doen, maar wel dat er een centraal geregistreerd certificaat voor moet komen, uitgegeven door een instantie die kwaliteit en competentie controleert waarborgt.
Het is niet voor niets dat de wet en regelgeving over zuurstof veranderd is en het nu als medicijn geregistreerd wordt (staat), dat alleen uitgegeven wordt als een arts daarvoor tekent.
Voor wat betreft de voorbehouden handeling (werkboek handelingenschema’s SOSA):
Indicatiestelling Zuurstoftherapie: Ambulanceverpleegkundige (AVP) en MMT arts
Uitvoering: AVP, MMT arts, SIGMA lid
Indicatiestelling beademingsballon: AVP/ MMT arts
Uitvoering: AVP/MMT arts. Chauffeur en SIGMA verlenen ondersteuning.
Laat een ieder voor zich conclusies trekken