"voorbehouden handelingen" of niet?

Auteur Topic: "voorbehouden handelingen" of niet?  (gelezen 82984 keer)

0 gebruikers (en 34 gasten bekijken dit topic.

Erwin.K

• Gast
Reactie #70 Gepost op: 17 juli 2005, 20:28:15
Als ik een beetje logisch nadenk is het prikken voor een glucosemeting geen voorbehouden handeling, immers elke insuline afhankelijke patient doet dit ook zelf, volgens mij mag een ambuchauffeur dit zelfstandig doen. Het beademen via masker-ballon is dit volgens mij wel, dit mogen de vpl zelfs alleen als ze hiervoor geautoriseerd en bekwaam zijn, en als de patient geintubeerd is mag de chauffeur wel  beademen onder verantwoordelijkheid van de VPL. Inbrengen van een waaknaald is ook een voorbehouden handeling,en toedienen van medicijnen.  8)

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #71 Gepost op: 18 juli 2005, 19:45:14
Een druppel bloed "uit de vinger knijpen" heeft bv al een veel hogere waarde tot gevolg.
Henk

In de manual van de Lifescan Gluco Touch wordt juist aangegeven dat je, om bloed uit de vinger te krijgen, dit juist moet doen    :-\

Klopt de bewering van Henk, of niet?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 27 juli 2005, 19:17:50

1 of 2x per jaar op een écht so kap beademen is echt niet voldoende om het goed te kunnen. En daar helpen trainings avonden niet bij. Ik werk nu ruim 7 jaar op de intensive care en heb vele malen op de kap moeten beademen totdat de anaesthesist in huis was en geloof me "het valt niet mee dat langer dan 5 minuten adequaat toe te passen. Al is het alleen maar omdat je kramp in je handen krijgt! En dan hebben wij nog uitzuig apparatuur bij de hand om eventuele aspiratie in de luchtwegen direct weg te zuigen.

Ja, o, ja, kan me dat krampgevoel nog goed herinneren toen ik vlak voor het einde van de ok nog wat tracrium gaf......even niet goed ingeschat. heb geloof ik nog zo'n 3 kwartier staan balloneren!  ;D

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 27 juli 2005, 19:36:09
Hoi allemaal,

Wie kan mij vertellen of de volgende handelingen vallen onder de zogenaamde "voorbehouden handelingen" en dus alleen mogen worden gedaan door BIG-geregistreerden?

Het prikken bij een glucosemeting.

Beademing middels een beademingsballon.

We gaan er voor het gemak hier wel vanuit dat de betreffende persoon getraind is in de handelingen.

thanks!

OK, even terug naar het begin van de vragen. en dan mn. het stukje over glucose meting. Hebben jullie je ooit al afgevraagd hoe het dan zit met al die duizenden mensen die zelf iedere dag hun suiker controleren?  ;)
M.i. dus geen voorbehouden handeling!

7194

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 27 juli 2005, 19:37:48
Je hebt dan ook de mensen die zich dagelijks bijspuiten. Is dat dan ook geen voorbehouden handeling?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 27 juli 2005, 21:12:01
In de manual van de Lifescan Gluco Touch wordt juist aangegeven dat je, om bloed uit de vinger te krijgen, dit juist moet doen    :-\

Klopt de bewering van Henk, of niet?

Ik heb het getest:

Als je niet diep genoeg prikt en het bloed "er uit moet persen", pers je ook glucose in het bloed uit de cellen. Die meting wordt dan veel hoger, het verschil bij mij bv tussen 6.4 en 7.8.  De juiste manier is goed prikken, de eerste druppel weg vegen, en daarna bij voldoende grote druppel het plaatje vol laten lopen.

Dit is een voorbehouden handeling, maar je mag nu eenmaal alles bij jezelf doen wat je maar wil. Ik mag mezelf ook een injectie geven als ik dat nodig zou vinden, bij allergie bv, zo'n ding met prednison ofzo of ander eng spul. Als voorbijganger mag je dat niet zomaar. Tenzij iemands leven gevaar loopt en dood volgt als je niets doet, dan mag alles wat je maar bedenken kan en waar je van denkt dat je het kan en dat het helpt.

Henk

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 27 juli 2005, 21:20:16
Dit is een voorbehouden handeling,

Sorry mensen...maar een glucosebapeling is echter GEEN voorbehouden handeling. Het staat niet in het register en trouwens..iemand die op het LAB werkt mag deze bepaling ook doen en deze ensen zijn NIET BIG geregistreerd

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #77 Gepost op: 27 juli 2005, 21:30:05
Sorry mensen...maar een glucosebapeling is echter GEEN voorbehouden handeling. Het staat niet in het register en trouwens..iemand die op het LAB werkt mag deze bepaling ook doen en deze ensen zijn NIET BIG geregistreerd

De vraag moet dan ook zijn of je deze handeling, bij een ANDER persoon dan jezelf, mag verrichten :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #78 Gepost op: 28 juli 2005, 01:18:47
Glucose prikken is geen voorbehouden handeling omdat zij niet met name genoemd wordt in de wet. Het is wel mogelijk dat de handeling in een zorginstelling als risicovol danwel voorbehouden gekwalificeerd wordt. Een instelling is daar vrij in.

Dat familieleden of patienten mogen injecteren, of aan thuisdialyse, thuisbeademing, tuiszuurstof of wat niet meer mogen doen komt omdat zij niet beroepsmatig met voorbehouden handelingen bezig zijn. Zij vallen dus buiten de werkingssfeer van de wet. Wel dient er een goed instructie en controle te zijn. Wel blijft het strafrecht onverminderd van kracht.

In principe mag iedere werknemer op het gebied van de individuele gezondheidszorg in opdracht  voorbehouden handelingen uitvoeren. Er moeten echter wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan die nader in de wet omschreven staan (deskundigheid, bekwaam, bevoegd, opleiding etc).
Laboranten vallen niet onder de wet BIG. Zij worden noch in artikel 3, noch in artikel 34 genoemd. Vanwegen hun functie mogen zij in opdracht van een zelfstandig bevoegde een venapunctie verrichten.

Voor eerste hulp is weer een apart artikel gewijd. Er wordt wel de beperking opgelegd dat er dringende noodzaak moet zijn tot ingrijpen en dat er geen direkte medische hulp voor handen is. Verder moet men naar beste weten handelen.

En duidelijk en verhelderend boekje is "Onder Voorbehoud", te verkrijgen via het ministerie van VWS
VSAZ ambulancezorg

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #79 Gepost op: 4 augustus 2005, 22:57:58
Trophy,

Het is een goede samenvatting van de vele betogen die hier daar geplaatst staan.

Zoals je zegt, de wettelijke bepalingen t.a.v. voorbehouden handelingen gelden voor iedereen die beroepsmatig deze handelingen verricht.

De reacties zijn vaak, en op zich wel begrijpelijk, gebaseerd op wat hun organisatie als zodanig benoemd heeft.