Vrijwilligers kazerneren bij langdurige droogte en code rood

Auteur Topic: Vrijwilligers kazerneren bij langdurige droogte en code rood  (gelezen 16801 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Citaat van: pascal link=msg=1251399 date=1394996292
Danku
graag gedaan
Wat er bij code rood bij komt is dat de heli van defensie snel inzetbaar is omdat de bemanning gekazerneerd is. Officieel zouden dan ook de vrijwillige posten moeten kazerneren maar ik denk niet dat het ooit zover komt je kunt toch niet van de vrijwilligers verwachten dat een aantal dagen op de post blijven (24/7) tot dat afgeschaald wordt naar oranje/geel/groen




pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2014, 16:42:53
Je kan inderdaad niet rekenen dat vrijwillige posten zolang bezet blijven.
Dank voor je info.


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2014, 16:48:37
Citaat van: Yellowjackal link=msg=1251421 date=1395004978
graag gedaan
Wat er bij code rood bij komt is dat de heli van defensie snel inzetbaar is omdat de bemanning gekazerneerd is. Officieel zouden dan ook de vrijwillige posten moeten kazerneren maar ik denk niet dat het ooit zover komt je kunt toch niet van de vrijwilligers verwachten dat een aantal dagen op de post blijven (24/7) tot dat afgeschaald wordt naar oranje/geel/groen

Interessante stelling over de vrijwillige posten, mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2014, 16:57:50
Citaat van: leon1e link=msg=1251563 date=1395071317
Interessante stelling over de vrijwillige posten, mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt?

Financieel lijkt me dit nooit haalbaar. De natuurbrandregio's (GM/VNOG/VRU) hebben allemaal zeker 4 pelotons NBB beschikbaar, dus dat zijn minstens 48 tankautospuiten die met 6 vrijwilligers bezet moeten worden. Met bijna 300 mensen die je ieder uur moet betalen wordt dat grapje wel erg duur.........

Wel kan het aan te bevelen zijn om in periodes van grote droogte kantoorpersoneel ter verspreiden over NBB-posten, om zo de uitruk te garanderen én sneller uit te kunnen rukken. Die situatie zal toch geen maanden duren en de kantoormedewerkers kunnen echt wel een paar dagen achter een andere computer werken :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2014, 17:21:10
Citaat van: Danny722 link=msg=1251568 date=1395071870
Financieel lijkt me dit nooit haalbaar. De natuurbrandregio's (GM/VNOG/VRU) hebben allemaal zeker 4 pelotons NBB beschikbaar, dus dat zijn minstens 48 tankautospuiten die met 6 vrijwilligers bezet moeten worden. Met bijna 300 mensen die je ieder uur moet betalen wordt dat grapje wel erg duur.........

Wel kan het aan te bevelen zijn om in periodes van grote droogte kantoorpersoneel ter verspreiden over NBB-posten, om zo de uitruk te garanderen én sneller uit te kunnen rukken. Die situatie zal toch geen maanden duren en de kantoormedewerkers kunnen echt wel een paar dagen achter een andere computer werken :)
Het eerste deel kan ik volgen, ik zou er ook LB-N nog aan toevoegen denk ik?

Dat tweede moet als het goed is toch niet nodig zijn?  Ik ga er vanuit dat dat zoals elke dag gewoon gemonitord wordt hoe het met de bezetting staat van een post ( evt brw rooster oid ). Als je dit wel kan/gaat doen in tijden van droogte kan dat toch ook op andere delen van het jaar?  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2014, 17:29:13
Citaat van: pompbediende link=msg=1251571 date=1395073270

Dat tweede moet als het goed is toch niet nodig zijn?  Ik ga er vanuit dat dat zoals elke dag gewoon gemonitord wordt hoe het met de bezetting staat van een post ( evt brw rooster oid ). Als je dit wel kan/gaat doen in tijden van droogte kan dat toch ook op andere delen van het jaar?  :)

Niet iedere post kan de bezetting op de dag garanderen. Een 'gewone' TS kan je makkelijker vervangen als deze niet uit kan rukken (buurpost), maar een TS-NBB heeft bij onderbezetting een vervangende TS-NBB nodig. Zeker bij code rood, waar meteen een peloton wordt gealarmeerd en de opschaling ook in pelotons gaat, wil je die TS-NBB heel graag uitrukgereed hebben. Bij ons in de regio staan er overdag ook een paar posten met een TS-NBB buiten dienst en dat lijkt me in droge periodes niet zo handig...

Citaat van: pompbediende link=msg=1251571 date=1395073270
Het eerste deel kan ik volgen, ik zou er ook LB-N nog aan toevoegen denk ik?


Limburg-Noord? Die valt wat mij betreft in dezelfde categorie als de 'Brabanden', Drenthe, Twente en Noord-Holland-Noord: ze hebben wel 4x4 voertuigen, maar én niet heel veel en voldoen volgens de definitie in het bronnenboek natuurbrandbestrijding niet aan de eisen om een specifiek natuurbrandbestrijdingsvoertuig te zijn.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2014, 19:15:50
Citaat van: leon1e link=msg=1251563 date=1395071317
Interessante stelling over de vrijwillige posten, mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt?
Ik heb dat ooit ergens gelezen maar ik ga wederom een speurtochtje beginnen om het artikel boven water te krijgen. Het kan immers al wel weer veranderd zijn.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2014, 20:03:18
Wat is de echte meerwaarde van kazerneren t.o.v. de kosten? Een vrijwilliger die niet aan het werk is maar op de kazerne zit kost zowel zijn (eigen)bedrijf en de samenleving geld. Wat is dan de tijdswinst die met deze extra kosten worden behaalt? En wat win je daarmee werkelijk in de brandbestrijding? Kun je dan niet goedkoper extra vliegen en/of brandwachttorens bemannen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2014, 20:46:06
Citaat van: JJ75 link=msg=1251604 date=1395082998
Wat is de echte meerwaarde van kazerneren t.o.v. de kosten? Een vrijwilliger die niet aan het werk is maar op de kazerne zit kost zowel zijn (eigen)bedrijf en de samenleving geld. Wat is dan de tijdswinst die met deze extra kosten worden behaalt? En wat win je daarmee werkelijk in de brandbestrijding? Kun je dan niet goedkoper extra vliegen en/of brandwachttorens bemannen?
Danny722 haalde dat punt ook al aan. Dat gaat heel erg veel geld kosten. De werkgevers van deze vrijwilligers missen toch de productie en dus geld van deze mensen als zij op een kazerne zitten te wachten op een brand. Zijn dit relatief maar korte periodes, maar een week of 2 weken kan zo'n periode zomaar duren. Ga maar uitrekenen wat een vrijwilliger dan gaat kosten a 8uur per dag (werkuren). Want je kunt op je klompen nagaan dat werkgevers dan wel moeilijk gaan doen, en wellicht zelfs gecompenseerd willen worden door de brandweer. En geef ze dan eens ongelijk.

En maakt het wat uit als een TS een paar minuten later uit rukt als een ploeg eerst moet opkomen? We praten niet over een levensbedreigende situatie, maar over een natuurbrand. En we vinden het nog steeds heel normaal dat een vrijwilliger ook eerst van huis of werk moet komen voor een woningbrand met een slachtoffer binnen. ;)