Vrijwilligers kazerneren bij langdurige droogte en code rood

Auteur Topic: Vrijwilligers kazerneren bij langdurige droogte en code rood  (gelezen 17077 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2014, 17:33:21
Citaat van: S a n d e r link=msg=1252418 date=1395313116
Allereerst is het onbetaalbaar, daarnaast onhaalbaar.
Maar kan iemand vertellen wat "die paar minuten" opkomsttijd bij een bosbrand voor problemen oplevert?
Er wordt in compagnieverband veelal eerst gereden naar een verzamelplaats en van daaruit pas ingezet.
Gevolg van kazerneren zou kunnen zijn dat je langer staat te wachten alvorens je ingezet wordt  098uo

Bij compagniebrand vaak eerst verzamelen indien er een inzet plaatsvind buiten de eigen regio, alleen dan zijn er eerst al 8 bluseenheden vrije instoom uit eigen regio ingezet.
Het kazerneren gaat om het eerste voertuig, en de wachttijd is meestal omdat gewacht wordt op het laatste voertuig van het peloton of compagnie.
Citaat van: JJ75 link=msg=1252064 date=1395224382
Volgens mij hebben we nu twee voorjaren achtereen juist in de periode voor het opgang komen van de sapstroom grote natuurranden gehad. Al is eentje van dit jaar die ik voor me heb net over de grens bij Enschede.

Wat kost trouwens dat vliegen per uur?

Volgens een brief aan de 2e kamer uit 2005 kost 1 vlieguur van een Chinook CH47 all inn € 17.333,00 prijspeil 2005 dus dat zit nu, met inflatiecorrectie, op minimaal een € 20.000 per uur.
De inzet van 1 TS-NB kost per uur ongeveer rond de € 600,00.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2014, 17:40:13
Citaat van: S a n d e r link=msg=1252418 date=1395313116
Allereerst is het onbetaalbaar, daarnaast onhaalbaar.
Maar kan iemand vertellen wat "die paar minuten" opkomsttijd bij een bosbrand voor problemen oplevert?
Er wordt in compagnieverband veelal eerst gereden naar een verzamelplaats en van daaruit pas ingezet.
Gevolg van kazerneren zou kunnen zijn dat je langer staat te wachten alvorens je ingezet wordt  098uo

Dat is afhankelijk van de situatie: de eerste tankautospuiten dienen als verkennende voertuigen en eventueel voor het meteen doven van de brand. Als dat niet lukt of de inschatting wordt gemaakt dat men extra materieel nodig heeft wordt er verder opgeschaald. Ook in pelotons- of compagnieverband kunnen de voertuigen aanrijdend al aan een flankcommandant gekoppeld worden en dus meteen worden ingezet.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2014, 18:42:01
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1252503 date=1395333201
Bij compagniebrand vaak eerst verzamelen indien er een inzet plaatsvind buiten de eigen regio, alleen dan zijn er eerst al 8 bluseenheden vrije instoom uit eigen regio ingezet.
Het kazerneren gaat om het eerste voertuig, en de wachttijd is meestal omdat gewacht wordt op het laatste voertuig van het peloton of compagnie.
Bij een natuurbrand wordt er niets vooraf geformeerd. De eerste 8 TS-en gaan rechtstreeks naar het incident. Daar wordt direct ingezet door de eerste 4 TS-en, ook als de OvD (flankcommandant) er nog niet is. 2 TS-en op elke flank. De eerste haalt het vuur eraf, de TS erachter blust na. Er wordt van de eerste 4 TS-en verwacht dat zij automatisch zelf deze organisatie opzetten. Het 2e peloton splitst zichzelf en volgt de eerste 2 TS-en op de flank op als zij 'leeg' zijn. Dit alles functioneert in principe zonder flankcommandanten en verdere coördinatie. Zodra er een flankcommandant ter plaatse is, gaat die op verkenning en stuurt zonodig de eerste inzet van de bevelvoeders bij. Daarna volgt het optuigen van het COPI en hebben de flankcommandanten hun handen vrij voor de inzet. Coördinatie gebeurt in het COPI door de staf brandweer en de staf logistiek. Pas in een verdere opschaling wordt er eventueel verzameld, voordat inzet plaatsvind.
Bij een natuurbrand telt elke minuut net zo hard als bij een woningbrand. Zo'n brand kan bijzonder snel onbeheersbaar worden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2014, 19:55:34
Citaat van: rsc link=msg=1252532 date=1395337321
Bij een natuurbrand wordt er niets vooraf geformeerd. De eerste 8 TS-en gaan rechtstreeks naar het incident. Daar wordt direct ingezet door de eerste 4 TS-en, ook als de OvD (flankcommandant) er nog niet is. 2 TS-en op elke flank. De eerste haalt het vuur eraf, de TS erachter blust na. Er wordt van de eerste 4 TS-en verwacht dat zij automatisch zelf deze organisatie opzetten. Het 2e peloton splitst zichzelf en volgt de eerste 2 TS-en op de flank op als zij 'leeg' zijn. Dit alles functioneert in principe zonder flankcommandanten en verdere coördinatie. Zodra er een flankcommandant ter plaatse is, gaat die op verkenning en stuurt zonodig de eerste inzet van de bevelvoeders bij. Daarna volgt het optuigen van het COPI en hebben de flankcommandanten hun handen vrij voor de inzet. Coördinatie gebeurt in het COPI door de staf brandweer en de staf logistiek. Pas in een verdere opschaling wordt er eventueel verzameld, voordat inzet plaatsvind.
Bij een natuurbrand telt elke minuut net zo hard als bij een woningbrand. Zo'n brand kan bijzonder snel onbeheersbaar worden.

Dus ongeveer zoals ik in het in het kort schreef.
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1252503 date=1395333201
Bij compagniebrand vaak eerst verzamelen indien er een inzet plaatsvind buiten de eigen regio, alleen dan zijn er eerst al 8 bluseenheden vrije instoom uit eigen regio ingezet.
Het kazerneren gaat om het eerste voertuig, en de wachttijd is meestal omdat gewacht wordt op het laatste voertuig van het peloton of compagnie.



JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2014, 10:20:26
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1252503 date=1395333201
Volgens een brief aan de 2e kamer uit 2005 kost 1 vlieguur van een Chinook CH47 all inn € 17.333,00 prijspeil 2005 dus dat zit nu, met inflatiecorrectie, op minimaal een € 20.000 per uur.
De inzet van 1 TS-NB kost per uur ongeveer rond de € 600,00.
Ik bedoelde de lucht surveillance. Dat zal geen 20.000 euro per uur zijn :).


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2014, 10:30:37
Link naar bestand met vliegkosten blusvliegtuigen 2012 US. http://www.nifc.gov/PIO_bb/Background/2012FFAircraftFactSheet.pdf


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2014, 10:48:40
Citaat van: JJ75 link=msg=1252664 date=1395393626
Ik bedoelde de lucht surveillance. Dat zal geen 20.000 euro per uur zijn :).

http://www.specialairservices.nl is het bedrijf wat de luchtsurveillance voor de brandweer uitvoert dus de prijs zal ergens tussen de € 300 en € 400 liggen als ik de tarieven voor andere activiteiten van dat bedrijf bekijk.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2014, 10:47:31
Wat ik terug kan vinden is dat niet bij code rood de paraatstelling is.
Maar als de droogte index <90 is.
Hier onder een kleine opsomming.
         
1 tankautospuit                    Index < 45
2 tankautospuiten..    45   <  Index < 55
4 tankautospuiten   55   <   Index      
verkenningsvlucht......55   <   Index      
paraatstelling             90   <   Index

En een droogte index van <90 lijkt mij in Nederland zeer onwaarschijnlijk


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #28 Gepost op: 30 maart 2014, 11:04:15
Citaat van: Yellowjackal link=msg=1254879 date=1396169251
Wat ik terug kan vinden is dat niet bij code rood de paraatstelling is.
Maar als de droogte index <90 is.
Hier onder een kleine opsomming.
         
1 tankautospuit                    Index < 45
2 tankautospuiten..    45   <  Index < 55
4 tankautospuiten   55   <   Index      
verkenningsvlucht......55   <   Index      
paraatstelling             90   <   Index

En een droogte index van <90 lijkt mij in Nederland zeer onwaarschijnlijk

In Nederland is de droogte index van <90 (=lager als 90) heel normaal maar een droogte index van >90(=hoger als 90)  zeer uitzonderlijk.  ;)


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2014, 11:19:25
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1254881 date=1396170255
In Nederland is de droogte index van <90 (=lager als 90) heel normaal maar een droogte index van >90(=hoger als 90)  zeer uitzonderlijk.  ;)
ik zie dat jij vannacht niet dat uurtje slaap bent tekort gekomen :)