Aangetroffen na Amber Alert Pedro Ates (9jr) Amsterdam-West 17-03-2014

Auteur Topic: Aangetroffen na Amber Alert Pedro Ates (9jr) Amsterdam-West 17-03-2014  (gelezen 9823 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat
Laatste update:  18 maart 2014 08:47

Vermiste Amsterdamse jongen terecht
De vermiste Amsterdamse jongen voor wie maandag een Amber Alert werd uitgedaan is terecht. Hij is 'in goede gezondheid' aangetroffen, laat de politie dinsdagochtend weten.
 
Foto:  ANP De 9-jarige jongen vertrok maandagochtend in de wijk Osdorp op de fiets naar school maar kwam daar nooit aan.

De politie had op maandagavond ook een melding van Burgernet uitgedaan, maar die leverde geen informatie op die leidde tot de vondst van het jongetje.

De politie dankt iedereen voor het meezoeken na het Amber Alert.

http://www.nu.nl/binnenland/3728893/vermiste-amsterdamse-jongen-terecht.html
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: vuurst link=msg=1251660 date=1395126248
Misschien ben ik wat kritisch, maar als vader van een 12-jarige zoon, heb ik wel wat bedenkingen met betrekking tot de betrokkenheid van de school, tussen-schoolse opvang (overblijf) en naschoolse opvang. Hoe kan het dat er niet om een uur of 9 gisterochtend door de school al is gebeld waar Pedro was? En bij mijn zoon op school moet je je ook afmelden voor de TSO wanneer hij niet komt, en hetzelfde geldt voor de NSO.

Volgens mij is hier heel erg veel kostbare tijd verloren.

Maar ik hoop, ook weer als vader, van ganze harte dat Pedro snel en in goede gezondheid weer terecht komt...

John
Dit gevoel heb ik ook. Onze school belt ook als iemand niet komt opdagen. Wel zijn er verklaringen voor te bedenken: ziek geweest en voor het eerst weer naar school, nieuw telefoonnummer nog niet bekend bij school...




JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Gelukkig is het jochie terecht.

Dit is een goede leerschool (what's in a word) voor de meldplicht op scholen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: RuudF link=msg=1251661 date=1395127385
Ik ontving zojuist om 07:44 uur pas het smsje van Amber Alert.
dan is er al ongeveer 24 uur verstreken na de verdwijning.  Terwijl juist die eerste 24 uur cruciaal zijn bij een dergelijke vergissing.
Kan liggen aan AA of de providers dat is iets dat mag worden uitgezocht na afloop van de zoekactie.
Ruud
Als je nachtmeldingen uit hebt staan krijg je de AMBER Alert's pas de volgende ochtend.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Citaat van: vuurst link=msg=1251660 date=1395126248
Misschien ben ik wat kritisch, maar als vader van een 12-jarige zoon, heb ik wel wat bedenkingen met betrekking tot de betrokkenheid van de school, tussen-schoolse opvang (overblijf) en naschoolse opvang. Hoe kan het dat er niet om een uur of 9 gisterochtend door de school al is gebeld waar Pedro was? En bij mijn zoon op school moet je je ook afmelden voor de TSO wanneer hij niet komt, en hetzelfde geldt voor de NSO.

Volgens mij is hier heel erg veel kostbare tijd verloren.

Maar ik hoop, ook weer als vader, van ganze harte dat Pedro snel en in goede gezondheid weer terecht komt...

John
Ik hoor inderdaad veel kritiek dat het lang duurde voordat er actie werd ondernomen, maar laten we het tijdsverloop eens schetsen.
Niet elke school heeft TSO en/of NSO mogelijkheden, en als dat wel het geval is hoeft niet ieder kind hier gebruik van te maken.
Op het moment dat een leerling niet op school verschijnt, is het natuurlijk logisch om een belletje te doen naar ouders/verzorgers, echter zijn er talloze mogelijkheden waardoor dit niet is gebeurd. Het kan vergeten zijn, het kan te druk zijn geweest, er kan gedacht zijn dat er toch niks aan de hand was etc. Maar het zou ook kunnen dat er wel is gebeld maar dat er niet is opgenomen.
In al deze gevallen komen de ouders/verzorgers er dus pas rond 3 a 4 uur achter dat hun zoon nog niet thuis is. Na ongeveer een uur bellen ze waarschijnlijk de school, waarna ze horen dat die hem ook niet hebben gezien. Dan worden er vrienden gebeld, familie, en daarna neem ik aan pas de politie. Dat zal dan ongeveer rond 5/6 uur zijn. Die gaan dan onderzoek doen, de gevaren en mogelijkheden in kaart brengen. Om kwart voor negen is er een burgernet actie opgestart, nadat het onderzoek nog geen resultaat had opgeleverd. Nadat om 22:39 de burgernet actie werd beëindigd is de AMBER Alert overlegd en voorbereid en vervolgens omstreeks half 12 verstuurd.

Al met al een vrij logisch tijdsbestek als je het mij vraagt. Natuurlijk zijn er altijd mogelijkheden om sneller te alarmeren en sneller actie te ondernemen, maar de drempel om een AMBER alert te versturen moet wel hoog blijven, anders zal het nooit de aandacht krijgen die het nu krijgt.
Gelukkig is Pedro weer terecht  O0


Brantho

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 131
Citaat van: JarnoF link=msg=1251662 date=1395128117
Het alert is eruit gegaan rond middernacht, gezien de eerste post, dus wellicht dat het aan je provider ligt.

Maar de eerste 24 uur zijn inderdaad cruciaal. Alleen spreken we nu over een incident, waar de jongen pas om half 5 vermist werd. (Door communicatiegebrek bij de school helaas). Dan is er reeds 9,5 uur van de eerste 24 verstreken.
Ik ontving het alert ook tussen half 8 en 8 uur.


Wimzelluv

  • Distr. motorsurveillant/Hfdmedew. verkeerstaken
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • Op één been kan je wel degelijk lopen.....
Ok, het is een beetje off-topic:  :)Het is fijn te horen dat Pedro in goede gezondheid terug is.  O0 En, datgene wat hierna staat is ook niet als verwijt naar wie dan ook, maar, als ik lees over TSO, NSO en BSO, vraag ik mij toch wel eens af hoe wij het toentertijd, als twee werkende ouders, voor elkaar kregen om thuis te zijn als de kinderen thuis kwamen.
Ik zie het hier ook wel eens: ouders die in alle vroegte de kinderen met de auto wegbrengen en die dan 's-avonds weer mee naar huis nemen. Vlak daarop gaan de kinderen dan naar bed, om de volgende dag het ritueel zich te laten herhalen.
Ik heb daar geen mening over, ik kan niet achter de voordeur kijken, maar, zoals gezegd...ik vraag mij dingen af.
Dimmen! (Denk In Mogelijkheden) Vriendelijke groet,  Wim


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: Dion link=msg=1251683 date=1395132599
Ik hoor inderdaad veel kritiek dat het lang duurde voordat er actie werd ondernomen, maar laten we het tijdsverloop eens schetsen.
Niet elke school heeft TSO en/of NSO mogelijkheden, en als dat wel het geval is hoeft niet ieder kind hier gebruik van te maken.
Op het moment dat een leerling niet op school verschijnt, is het natuurlijk logisch om een belletje te doen naar ouders/verzorgers, echter zijn er talloze mogelijkheden waardoor dit niet is gebeurd. Het kan vergeten zijn, het kan te druk zijn geweest, er kan gedacht zijn dat er toch niks aan de hand was etc. Maar het zou ook kunnen dat er wel is gebeld maar dat er niet is opgenomen.
In al deze gevallen komen de ouders/verzorgers er dus pas rond 3 a 4 uur achter dat hun zoon nog niet thuis is. Na ongeveer een uur bellen ze waarschijnlijk de school, waarna ze horen dat die hem ook niet hebben gezien. Dan worden er vrienden gebeld, familie, en daarna neem ik aan pas de politie. Dat zal dan ongeveer rond 5/6 uur zijn. Die gaan dan onderzoek doen, de gevaren en mogelijkheden in kaart brengen. Om kwart voor negen is er een burgernet actie opgestart, nadat het onderzoek nog geen resultaat had opgeleverd. Nadat om 22:39 de burgernet actie werd beëindigd is de AMBER Alert overlegd en voorbereid en vervolgens omstreeks half 12 verstuurd.

Al met al een vrij logisch tijdsbestek als je het mij vraagt. Natuurlijk zijn er altijd mogelijkheden om sneller te alarmeren en sneller actie te ondernemen, maar de drempel om een AMBER alert te versturen moet wel hoog blijven, anders zal het nooit de aandacht krijgen die het nu krijgt.
Gelukkig is Pedro weer terecht  O0

De politie is pas rond 21:00 ingeschakeld.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
De leerkracht van de 9-jarige Amsterdamse jongen Pedro heeft gisterochtend niets ondernomen toen bleek dat hij niet op school was. Dat heeft de directeur van de Burgemeester Amersfoordtschool in Badhoevedorp gezegd.

De onderwijzeres had kort na het ingaan van de school gezien dat de scholier afwezig was. Volgens de regels had ze rond 10.30 uur, in de korte pauze, contact moeten opnemen met zijn ouders.

Nu dus bevestiging door de school dat er wel degelijk regels zijn, maar deze niet opgevolgd werden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten