Misschien ben ik wat kritisch, maar als vader van een 12-jarige zoon, heb ik wel wat bedenkingen met betrekking tot de betrokkenheid van de school, tussen-schoolse opvang (overblijf) en naschoolse opvang. Hoe kan het dat er niet om een uur of 9 gisterochtend door de school al is gebeld waar Pedro was? En bij mijn zoon op school moet je je ook afmelden voor de TSO wanneer hij niet komt, en hetzelfde geldt voor de NSO.
Volgens mij is hier heel erg veel kostbare tijd verloren.
Maar ik hoop, ook weer als vader, van ganze harte dat Pedro snel en in goede gezondheid weer terecht komt...
John
Ik hoor inderdaad veel kritiek dat het lang duurde voordat er actie werd ondernomen, maar laten we het tijdsverloop eens schetsen.
Niet elke school heeft TSO en/of NSO mogelijkheden, en als dat wel het geval is hoeft niet ieder kind hier gebruik van te maken.
Op het moment dat een leerling niet op school verschijnt, is het natuurlijk logisch om een belletje te doen naar ouders/verzorgers, echter zijn er talloze mogelijkheden waardoor dit niet is gebeurd. Het kan vergeten zijn, het kan te druk zijn geweest, er kan gedacht zijn dat er toch niks aan de hand was etc. Maar het zou ook kunnen dat er wel is gebeld maar dat er niet is opgenomen.
In al deze gevallen komen de ouders/verzorgers er dus pas rond 3 a 4 uur achter dat hun zoon nog niet thuis is. Na ongeveer een uur bellen ze waarschijnlijk de school, waarna ze horen dat die hem ook niet hebben gezien. Dan worden er vrienden gebeld, familie, en daarna neem ik aan pas de politie. Dat zal dan ongeveer rond 5/6 uur zijn. Die gaan dan onderzoek doen, de gevaren en mogelijkheden in kaart brengen. Om kwart voor negen is er een burgernet actie opgestart, nadat het onderzoek nog geen resultaat had opgeleverd. Nadat om 22:39 de burgernet actie werd beëindigd is de AMBER Alert overlegd en voorbereid en vervolgens omstreeks half 12 verstuurd.
Al met al een vrij logisch tijdsbestek als je het mij vraagt. Natuurlijk zijn er
altijd mogelijkheden om sneller te alarmeren en sneller actie te ondernemen, maar de drempel om een AMBER alert te versturen moet wel hoog blijven, anders zal het nooit de aandacht krijgen die het nu krijgt.
Gelukkig is Pedro weer terecht