Helm voor inzet bij beknellingen

Auteur Topic: Helm voor inzet bij beknellingen  (gelezen 17030 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2014, 11:56:51
Citaat van: RemRoof link=msg=1251714 date=1395139762
Ik ben even erg kort door de bocht: Als het bestuur geen geld kan/wil uitgeven moet je dit soort evenementen ook niet aannemen...

RemRoof

Klopt, al draaien we deze inzet al jaren en jaren en nu wordt er in de autosport steeds meer naar veiligheid gekeken (wat alleen maar goed is O0) Nu zitten wij dus met het punt dat we 2 bouwhelmen hebben en 2 veiligheidsbrillen want dat was toen veilig. Nu hebben we zoiets van we staan met meer als 2 mensen vaak bij een crash en als er wat is willen we allemaal beschermd zijn. En bouwhelmen voldoen gewoon niet meer aan de eisen die gesteld worden tegenwoordig. Anders zou de ambulancedienst ook simpele bouwhelmen in de ambu hebben liggen  ;)

Citaat van: RemRoof link=msg=1251715 date=1395139914
Die vervolgens niet gemaakt is voor het soort werkzaamheden en dus een schijnveiligheid creëert. De artsen in de formule 1 zitten in een snelle auto, dus vandaar die helm ;) Verder hebben rescuemarshalls vaak "brandweerhelmen".

Een andere optie is om de baan uit te gaan als er geknipt gaat worden.

RemRoof

Het zal ook niet zijn dat we er met zijn alle bovenop staan als er geknipt gaat worden maar wij hebben wel 2 a 3 mensen zeker erbij staan ivm de coureur die instabiel is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2014, 12:16:26
Hoe werkt het precies met het eigen (veiligheids-)personeel op de baan? Ik neem aan dat die ook iets van een beschermend hoofddeksel hebben, en ik ga er ook wel van uit dat die niet van de mensen zelf zijn. Oftewel: ik denk dat de organisatie van de baan zelf helmen heeft voor hun eigen personeel. Als ik jou was zou ik eens met ze in gesprek gaan of jullie die tijdens de inzet kunnen lenen. Het gaat om een bijzonder gevaar wat jullie tijdens geen enkele andere inzet hebben, dus het lijkt me niet onredelijk.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251718 date=1395140211
Het zal ook niet zijn dat we er met zijn alle bovenop staan als er geknipt gaat worden maar wij hebben wel 2 a 3 mensen zeker erbij staan ivm de coureur die instabiel is.

Mocht je er echt niet uitkomen zou je als laatste redmiddel zelf 2 a 3 helmen kunnen aanschaffen waarvan je de maat kan verstellen. Maar dat zou in mijn ogen zo'n beetje de laatste optie zijn, zeker omdat ze inderdaad behoorlijk aan de prijs zijn voor een individuele RK-afdeling.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2014, 12:39:27
De baan marshalls hebben geen helm ofzo op. Wel allemaal een koptelefoon met microfoon voor contact met de toren. We zouden inderdaad kunnen vragen aan de organisatie voor helmen
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2014, 12:56:43
Grumpy,

als ik het zo lees, zal er pas geknipt worden als de AMBU er is. Zij hebben dan de verantwoording over de zorg voor het slachtoffer en zullen zich over het SO bekommeren, met eventueel ondersteuning van het NRK. Wanneer er geknipt wordt mogen alleen mensen die direct aan het werk zijn voor de bevrijding of het s.o. binnen de 5 meter cirkel staan, en zullen de NRK hulpverleners dus buiten de 5 of zelfs 10 meter cirkel staan omdat ze op dat moment geen directe opdracht hebben. Dan heb je ook geen helm nodig. En al zeker geen 3 hupverleners die erbij staan, hoe leuk dat ook is :P

Kies voor je eigen veiligheid, en in dit geval betekend dit dat je gedurende het knippen op 10 meter afstand gaat staan, omdat de ambu de zorg voor het s.o. heeft overgenomen en je geen onnodig risico moet lopen. Zou je in een uitzonderlijk geval wel met hulpverleners aanwezig zijn dan beperk je het aantal tot 2, zodat er zo min mogelijk mensen risico lopen, en zou je er over kunnen denken een tweetal goede hulpverleningshelmen te kopen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2014, 12:57:03
Vraag me toch ook wel af hoe vaak je met dat ding op je hoofd in een autowrak ligt? Als dat op één hand kan tellen, kan je je ook afvragen of een bouwhelm dan niet meer dan voldoende is. Zo hebben wij ook een stapeltje bouwhelmen/klimhelmen liggen voor die paar keer per jaar dat we onder een kraan staan o.i.d.

Het gaat immers niet om een PBM dat je dagelijks gebruikt, zoals je wel bijvoorbeeld hebt bij een fietshelm voor een biker of een veiligheidsvest zoals enkele collega's uit mijn "prehospitale bijbaantje" dragen. ;)


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2014, 13:30:39
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251737 date=1395142767
De baan marshalls hebben geen helm ofzo op. Wel allemaal een koptelefoon met microfoon voor contact met de toren. We zouden inderdaad kunnen vragen aan de organisatie voor helmen

De baan marshalls inderdaad niet, maar de "hulpverleningsdiensten" wel. Hier op het forum is een apart draadje voor race interventie voertuigen
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12953.0

en daarin staat 1 foto van een rescue voertuig met een MSA brandweerhelm op de motorkap bij een (vermoedelijk) open dag.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2014, 13:33:04
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1251755 date=1395145839
De baan marshalls inderdaad niet, maar de "hulpverleningsdiensten" wel. Hier op het forum is een apart draadje voor race interventie voertuigen
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12953.0

en daarin staat 1 foto van een rescue voertuig met een MSA brandweerhelm op de motorkap bij een (vermoedelijk) open dag.


Op dergelijke circuits staan dan ook geen Rode Kruis busjes met EHBO-ers voor de baanbeveiliging  ;)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2014, 13:35:50
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1251755 date=1395145839
De baan marshalls inderdaad niet, maar de "hulpverleningsdiensten" wel. Hier op het forum is een apart draadje voor race interventie voertuigen
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12953.0

en daarin staat 1 foto van een rescue voertuig met een MSA brandweerhelm op de motorkap bij een (vermoedelijk) open dag.


Uiteraard zijn er helmen beschikbaar voor het Rescue Team...net zoals de Medics die aanwezig zijn bij de bevrijding...
En de organisaties die deze medische diensten leveren (op ambulance niveau) beschikken zelf over deze materialen.

En zoals Golly zegt (en ik zelf ook eerder)...het NRK heeft geen taak bij de bevrijding van een slachtoffer....en zeker niet als hij instabiel is...


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2014, 14:26:22
Wij zijn daar op inzet met 2 a 3 ehbo'ers en een verpleegkundige/arts (meestal verpleegkundige). Op het moment dat er geknipt gaat worden is er inderdaad een ambu bij maar is onze verpleegkundige nog altijd bij het slachtoffer (en mogelijk een ehbo'er ter ondersteuning). Wij zijn op de baan samen met de vrijwillige brandweer (die met minimaal 4 mensen en een TAS meehebben) de hulpverleningsdiensten die in 1e instantie op de baan zijn. Dit zijn afspraken die gemaakt zijn met de organisatie van het circuit, de brandweer en onze afdeling van het Rode Kruis.

De andere EHBO'ers zullen inderdaad buiten die 10 meter cirkel staan ja. Maar voor onze eigen veiligheid ook helmplicht dan. Verder zal nooit iemand van ons de auto inklimmen, daarvoor heeft de brandweer een wondenverzorger.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2014, 14:31:01
@Pleegje

Ik lees je andere post nu pas, sorry daarvoor, ik zat op de mobiele telefoon zostraks. Maar wij laten niet bij elke crash een ambu komen, deze heeft een reistijd van minimaal 15 minuten (prio 1). Bij ons is het de afgelopen jaren toch enkele keren voorgekomen om te gaan knippen, afgelopen jaar hebben we 5 bijna knip incidenten gehad, alles stond klaar om te knippen en is de coureur op eigen verantwoordelijkheid uit de auto gekomen. Op die momenten dragen we een helm al.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel