Helm voor inzet bij beknellingen

Auteur Topic: Helm voor inzet bij beknellingen  (gelezen 17130 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2014, 16:31:55
Discussie over de inzet van het Rode Kruis bij races afgesplitst. Klik hier

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2014, 23:31:59
Na nogmaals intern overleg te hebben gehad hebben we besloten dat we wel een helm gaan aanschaffen voor tijdens de inzet op het race circuit. Of onze afdeling gaat dit bekostigen of de organisatie van de races. Puur voor onze eigen veiligheid omdat in de praktijk is gebleken dat we vaak genoeg ambu personeel ondersteunen en toch vlakbij de auto staan (waar dus mogelijk geknipt gaat worden). Het is nog wachten op definitief groen totdat bekend is wie gaat betalen.

Nu kunnen we voor een mooie prijs deze helm kopen voor ons allen:

Deze zal wit zijn en zonder de tekst achterop. De grijze vlakken bovenop zijn waterdichte vlakken waar gaas waar wel lucht doorheen gaat. Dit is een goedgekeurde scooter/motorhelm en voldoet daarmee aan alles wat moet. Het vizier kan omhoog.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2014, 09:55:39
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1252359 date=1395268319
Dit is een goedgekeurde scooter/motorhelm en voldoet daarmee aan alles wat moet.

Die eisen zijn niet heel erg streng. Verder durf ik het niet zeker te zeggen, gewoon puur gezond boeren verstand, maar het type impact dat opgevangen moet worden bij een motor/scooter ongeluk kan heel anders zijn dan bij het werk waarvoor jullie hem willen gebruiken. Was dat niet ook een discussie punt bij brandweermotoren? Daar werden volgens mij ook (terecht) vragen gesteld of een motor helm niet totaal ongeschikt is als brandweerhelm.

Als je dan toch eigenwijs wilt zijn en zo nodig een helm wilt kopen. Koop dan ook een helm die bedoelt is waarvoor je hem wilt gebruiken, je hebt maar 1 hoofd.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2014, 11:11:26
Eisen zijn inderdaad niet streng (ikzelf vind ze voor coureurs veel te min zelfs). Eis van onze helm is simpel: Het moet een goedgekeurde helm zijn, je hoofd beschermen en vizier hebben (of veiligheidsbril dragen) en tegen een stootje kunnen. Het is puur voor wanneer de technische bevrijding er is en zo het klein rondvliegend spul tegen te houden. Ik heb navraag gedaan bij de leverancier en deze helm voldoet daarmee aan onze eisen. Tuurlijk hadden wij het liefste een helm wat de ambulancedienst gebruikt, of een brandweerhelm, maar deze zijn simpelweg veel te duur. Wij zullen niet voor aan staan als er brand o.i.d. is. Het is aan de brandweer te zorgen dat het veilig is zodat wij kunnen werken.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2014, 11:15:22
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1252379 date=1395305739
Die eisen zijn niet heel erg streng. Verder durf ik het niet zeker te zeggen, gewoon puur gezond boeren verstand, maar het type impact dat opgevangen moet worden bij een motor/scooter ongeluk kan heel anders zijn dan bij het werk waarvoor jullie hem willen gebruiken. Was dat niet ook een discussie punt bij brandweermotoren? Daar werden volgens mij ook (terecht) vragen gesteld of een motor helm niet totaal ongeschikt is als brandweerhelm.

Als je dan toch eigenwijs wilt zijn en zo nodig een helm wilt kopen. Koop dan ook een helm die bedoelt is waarvoor je hem wilt gebruiken, je hebt maar 1 hoofd.

Zoals ik aangaf voor een coureur vind ik ze al te min: "De coureur is verplicht zich met een goedgekeurde valhelm en nauw zittende
veiligheidsriemen voor de wedstrijd bij de official aan de desbetreffende slagboom te
melden". Er zijn dus coureurs die met een helm van Heuts (nog geen 30 euro) rondrijden.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2014, 11:29:09
Ow als de coureurs het ook doen dan zal het wel veilig zijn toch. Ik denk dat ik dan dit weekend als ik een rondje ga rijden op mijn motor mijn pak ook gewoon thuis ga laten, voldoe ik immers nog steeds aan alle eisen en andere doen dat ook dus dan zal het allemaal wel veilig genoeg zijn.

als de kosten dan echt zo belangrijk zijn zou ik gewoon een emmer op mijn kop zetten als ik jullie was. Blijft je haar meteen ook goed zitten.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2014, 11:31:31
Wij hoeven niet te racen met de helm op ofzo. Zoals ik al zei gaat het voor onze eigen veiligheid bij een bevrijding. En dan dus tegen kleine rondvliegende onderdelen. In de praktijk blijkt dat wij binnen de cirkel van 10 meter bij een bevrijding komen.

Zo'n helm helpt je niet als je aangereden wordt of een grote stalen balk valt op je kop, daar is de helm ook niet voor bedoeld.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 1 april 2014, 11:41:16
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1255230 date=1396344718
Ik ben opzoek naar 6 a 7 brandweerhelmen met vizier, 2e hands. Voorkeur hebben witte of gele helmen. Deze hoeven niet nieuw te zijn.
Je ging toch nieuwe helmen kopen omdat je als ehbo'er belangrijk bent bij een bevrijding van een slachtoffer uit een auto?   ;D  ;D ;D

Nog steed weggegooid geld aangezien je als ehbo'er en NRK geen taak hebt bij een THV.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 1 april 2014, 11:44:06
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1255236 date=1396345276
Je ging toch nieuwe helmen kopen omdat je als ehbo'er belangrijk bent bij een bevrijding van een slachtoffer uit een auto?   ;D  ;D ;D

Nog steed weggegooid geld aangezien je als ehbo'er en NRK geen taak hebt bij een THV.

Dan heb je mijn post in het desbetreffende topic niet goed gelezen. Ik theorie niet, praktijk wijst hele andere dingen uit bij die inzet.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 1 april 2014, 11:51:47
Ach ja..het is niet zo moeilijk om jezelf belangrijk te vinden....

Nogmaals..een Ehbo'er of NRK heeft niets te zoeken bij een THV.
En nogmaals...lees de reglementen van de KNAF en FIA eens door voordat je per ongeluk bij de rechter/ovj staat als er iets fout is gelopen......want nogmaals.....ook als individuele EHV'er ben JIJ aansprakelijk voor JOUW handelen. ..en een THV gaat ver boven het niveau van wat jij mag..ook bij evenementen!!!