Inzet Rode Kruis/EHBO bij races

Auteur Topic: Inzet Rode Kruis/EHBO bij races  (gelezen 27372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Gepost op: 18 maart 2014, 14:44:48
afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=82779.0

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251776 date=1395149461
@Pleegje

Ik lees je andere post nu pas, sorry daarvoor, ik zat op de mobiele telefoon zostraks. Maar wij laten niet bij elke crash een ambu komen, deze heeft een reistijd van minimaal 15 minuten (prio 1). Bij ons is het de afgelopen jaren toch enkele keren voorgekomen om te gaan knippen, afgelopen jaar hebben we 5 bijna knip incidenten gehad, alles stond klaar om te knippen en is de coureur op eigen verantwoordelijkheid uit de auto gekomen. Op die momenten dragen we een helm al.

Nou ken ik die situaties en jullie organisatie niet, het onderstaande is dus ook niet aan jullie adres.

Ik heb in het verleden verhalen over dergelijke (MMT waardige) inzetten te horen gekregen waar je niet vrolijk van wordt. Sterker nog, ik hoop voor alle deelnemers aan races dat ze nooit behandeld gaan worden door dergelijke cowboys.

Heb even gezocht, hier een stukje proza van het EHBO-forum...

http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=4590.0

Ik stond met een paar collega's op een autocross. Ik zat rustig achterin de ambu van ons. Plotseling hoorde ik een knal tegen de vangrail omhoog. Het slachtoffer seinde allemaal dat de rode vlag omhoog moest. En dat de medische dienst met spoed moest komen. Wij kwamen aan, mevrouw gaf aan even weg te zijn geweest. Dus wij hadden de nek gestabiliseerd, totdat de brandweer in de hals ging kijken. Toen de brandweer zij, ze moet er uit. Keek ik onder de auto, daar lag namelijk een hele plas. Voor ons was niet duidelijk wat het was. Want ik beschikte over de EHBO middelen + crashkoffer. Het was ieder geval duidelijk dat deze vrouw geholpen moest worden. Dus we hebben mevrouw rustig en stabiliserend eruit gehaald. En gelijk om de brancard gelegd. En gelijk verplaats richting uitgang, waar wij op de ambulance gingen wachten. Ik zelf ging niet mee de ambu in. Ik heb de regulieren ambulance opgewacht, in die korte tijd (15min.) is ze 5 keer buiten bewustzijn geweest. De regulieren ambulance heeft het slachtoffer geplankt. En moet spoed overgebracht naar het ziekenhuis. Toen ze van onze brancard af was, hadden we geen oranje, maar een rode brancard.

Wat denken jullie wat mevrouw had?

Ik zou het beter verwoorden;

Mijn collega's en ik zaten in de ambulance te kijken naar de autocross. Plots hoorde ik een knal en ik keek in de richting van die beruchte knal. Onze inzetleider liep er snel heel, waarna de vrouw begon te seinen dat ze hulp nodig had. Wij als EHBO waren als eerste ter plaatse. De brandweer kwam als 2e. Wij wouden de vrouw onderzoeken in haar voertuig. Totdat er bloed onder haar auto uit liep. Toen we aankwamen was mevrouw ABC stabiel, maar toen haar helm afging, was ze ABC instabiel. Ze was moeilijk aanspreekbaar. Reageerde nauwelijks of niet op pijnprikkels. De brandweer vond het te kritiek om haar in de auto te laten zitten. Onze inzetleider was het er mee eens. Dus we tilde mevrouw, stabiliserend de auto uit. De inzetleider had de nek gefixeerd. Wij hadden het vermoede van een HET, maar wij konden het niet zeker uitsluiten. Dus we hebben mevrouw mee onze ambulance in genomen voor onderzoek. Toen ze bij ons in de ambulance lag, was mevrouw haar bewustzijn verloren, en had een stridor. Toen hebben wij 112 gebeld, en die hebben een ambulance uitgestuurd.

De verwondingen zaten o.a. ; hals en enkels. En ze klaagde over een flinke pijn in haar nek en rug. En het meeste over haar benen, ze voelde bijna niets meer. Door de hevige klap die zij heeft gemaakt.

Ik hoop dat het zo duidelijker is!

:-X :-X :-X

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2014, 14:53:45
Citaat van: -Joost- link=msg=1251780 date=1395150288
Nou ken ik die situaties en jullie organisatie niet, het onderstaande is dus ook niet aan jullie adres.

Ik heb in het verleden verhalen over dergelijke (MMT waardige) inzetten te horen gekregen waar je niet vrolijk van wordt. Sterker nog, ik hoop voor alle deelnemers aan races dat ze nooit behandeld gaan worden door dergelijke cowboys.

Heb even gezocht, hier een stukje proza van het EHBO-forum...

http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=4590.0

:-X :-X :-X

Wij nemen om te beginnen al geen helm af van een mogelijk instabiel slachtoffer. Verder heeft onze verpleegkundige de leiding totdat de ambulance er is. De verpleegkundige heeft dus ook de leiding over de brandweer en de baanmarshalls die erbij staan/hangen/trekken e.d. Onze verpleegkundige bepaald na 1e onderzoek hoe we het slachtoffer uit de auto laten komen en of er een ambulance nodig is. De verpleegkundige van ons zal dus na het (wat lijkt) ergste slachtoffer toestappen, wij naar de mogelijk andere slachtoffers.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2014, 14:55:40
Ik denk dat we met zijn alle nog heel lang een discussie kunnen voeren over wat wel en niet met die inzet, maar daar gaat dit hele topic niet over. Dat was niet de insteek van mijn vraag. Mogen er vragen zijn nog, PM me even hierover. Ik kan het 1 en ander dan wel ophelderen (hoop ik) maar een discussie van wel niet daar begin ik niet aan. We raken teveel off-topic. Het is zo dat wij een helm moeten dragen als er geknipt gaat worden, of je 1 meter er vanaf staat of 15 a 20.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2014, 15:17:53
Wat is precies de achtergrond van de verpleegkundige? Die heb je immers ook in verschillende soorten en maten

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2014, 15:40:11
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1251788 date=1395152273
Wat is precies de achtergrond van de verpleegkundige? Die heb je immers ook in verschillende soorten en maten

Wij werken met meerdere verpleegkundige omdat niet altijd dezelfde kan. Ze hebben allen ervaring met de races.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2014, 16:06:17
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251796 date=1395153611
Wij werken met meerdere verpleegkundige omdat niet altijd dezelfde kan. Ze hebben allen ervaring met de races.

Een verpleegkundige die de leiding heeft..haha...zolang het geen avp is is deze (gespec.) verpleegkundige, voor de wet, niets meer of minder dan een ehbo'er omdat hij niet zelfstandig bevoegd is en mag dus geen medische behandelingen starten en medische beslissingen nemen zoals wel/geen indicatie stellen voor THV.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2014, 16:08:40
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251782 date=1395150940
Ik denk dat we met zijn alle nog heel lang een discussie kunnen voeren over wat wel en niet met die inzet, maar daar gaat dit hele topic niet over. Dat was niet de insteek van mijn vraag. Mogen er vragen zijn nog, PM me even hierover. Ik kan het 1 en ander dan wel ophelderen (hoop ik) maar een discussie van wel niet daar begin ik niet aan. We raken teveel off-topic. Het is zo dat wij een helm moeten dragen als er geknipt gaat worden, of je 1 meter er vanaf staat of 15 a 20.

En wie heeft jullie  onzin vertelt dat jullie een helm moeten dragen?
Als het een THV is komt de gele auto en die doet de THV samen met de brandweer...zonder dat de ehbo'ers ook maar in de buurt komen.
Dus nogmaals.....zonde van het geld dat eraan besteed wordt.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2014, 16:10:41
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1251801 date=1395155177
Een verpleegkundige die de leiding heeft..haha...zolang het geen avp is is deze (gespec.) verpleegkundige, voor de wet, niets meer of minder dan een ehbo'er omdat hij niet zelfstandig bevoegd is en mag dus geen medische behandelingen starten en medische beslissingen nemen zoals wel/geen indicatie stellen voor THV.

Dit is een discussie die nog lang door kan gaan, en zoals ik al net zei: Dit raakt off-topic:

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251782 date=1395150940

Citaat van: Pleegje_ link=msg=1251803 date=1395155320
En wie heeft jullie  onzin vertelt dat jullie een helm moeten dragen?
Als het een THV is komt de gele auto en die doet de THV samen met de brandweer...zonder dat de ehbo'ers ook maar in de buurt komen.
Dus nogmaals.....zonde van het geld dat eraan besteed wordt.

Dit is een afspraak die gemaakt is tussen onze Rode Kruis afdeling, Brandweer en organisatie zoals ik ook al eerder aangaf.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2014, 16:17:34

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251804 date=1395155441
Dit is een discussie die nog lang door kan gaan, en zoals ik al net zei: Dit raakt off-topic:

Dit is een afspraak die gemaakt is tussen onze Rode Kruis afdeling, Brandweer en organisatie zoals ik ook al eerder aangaf.

Haha..wie weet moet je dan maar eens de richtlijnen van de FIA er naast gaan leggen en contact opnemen met het ghor-bureau voordat er simpele zaken falikant mislopen en jullie tekst en uitleg kunnen gaan geven aan de IGZ en de rechterlijke macht.

En trouwens...binnen het NRK is de term en titel verpleegkundige geen werk- en functieniveau!!
Dus..wees verstandig en bescherm jezelf.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2014, 16:19:35
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1251805 date=1395155854

En trouwens...binnen het NRK is de term en titel verpleegkundige geen werk- en functieniveau!!
Dus..wees verstandig en bescherm jezelf.

Maar dan wel zonder helm O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.