Inzet Rode Kruis/EHBO bij races

Auteur Topic: Inzet Rode Kruis/EHBO bij races  (gelezen 27375 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #100 Gepost op: 16 november 2014, 09:44:51
1 vraagje. Nemen zouden deze trauma arts en/of ambulancemedewerker ook de verantwoordelijkheid nemen als jij iemand plat rijdt met zwaailicht en sirene?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #101 Gepost op: 16 november 2014, 10:08:51
Citaat van: Peter71 link=msg=1308621 date=1416127491

1 vraagje. Nemen zouden deze trauma arts en/of ambulancemedewerker ook de verantwoordelijkheid nemen als jij iemand plat rijdt met zwaailicht en sirene?


Dit is een beetje onzin vraag. Degene die het voertuig bestuurd is namelijk sowieso altijd verantwoordelijk. Dat je in opdracht van iemand anders die signalen voert, ontslaat je namelijk je nooit van de verplichting om altijd de veiligheid van anderen te respecteren en gewoon 'behoudend' het voertuig te besturen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #102 Gepost op: 16 november 2014, 10:15:32
Citaat van: Expert link=msg=1308628 date=1416128931
Dit is een beetje onzin vraag. Degene die het voertuig bestuurd is namelijk sowieso altijd verantwoordelijk. Dat je in opdracht van iemand anders die signalen voert, ontslaat je namelijk je nooit van de verplichting om altijd de veiligheid van anderen te respecteren en gewoon 'behoudend' het voertuig te besturen.
Dat is alles behalve een onzin vraag, het antwoordt geef je namelijk zelf al. En als ik dan het verhaal van Firestorm erbij pak, en dat zij geen eens met zwaailicht en sirene mochten rijden is er dus sowieso 0,0 ervaring hier in.
Citaat van: FireStorm link=msg=1308596 date=1416096156


Ik heb jaren bij de cross gestaan in Markelo wij mochten absoluut nooit met blauw licht en sirene rijden en al helemaal niet op afgesloten terrein in mijn geval is dit regelmatig wel gebeurd maar dan in opdracht van A een trauma-arts en B een ambulance verpleegkundige en onder verantwoording van hun (wil nog niet zeggen dat ik het had mogen doen maar goed er zijn levens gered)

Moet je je dus gaan afvragen of je het uberhaupt zou moeten willen. Hier geld inderdaad de eigen verantwoordelijkheid van de chauffeur, en die gaat dus voor gaas als er iets mis gaat. Zeker als blijkt dat de chauffeur er niet voor opgeleid is. Daar doet de verantwoordelijkheid van een arts niets aan af. ;)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #103 Gepost op: 16 november 2014, 11:37:09
Citaat van: Peter71 link=msg=1308630 date=1416129332
Dat is alles behalve een onzin vraag, het antwoordt geef je namelijk zelf al. En als ik dan het verhaal van Firestorm erbij pak, en dat zij geen eens met zwaailicht en sirene mochten rijden is er dus sowieso 0,0 ervaring hier in. Moet je je dus gaan afvragen of je het uberhaupt zou moeten willen. Hier geld inderdaad de eigen verantwoordelijkheid van de chauffeur, en die gaat dus voor gaas als er iets mis gaat. Zeker als blijkt dat de chauffeur er niet voor opgeleid is. Daar doet de verantwoordelijkheid van een arts niets aan af. ;)

Ik begrijp echt wel dat je niet met bijzondere signalen moet gaan rijden als je daartoe geen opleiding hebt gehad. Dus dat is het enige wat de bestuurder moet zeggen tegen die arts. Die arts zal dan vervolgens zeggen; "wat doe jij dan achter het stuur van dit voertuig?"


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #104 Gepost op: 16 november 2014, 18:12:09
Citaat van: Expert link=msg=1308638 date=1416134229
Ik begrijp echt wel dat je niet met bijzondere signalen moet gaan rijden als je daartoe geen opleiding hebt gehad. Dus dat is het enige wat de bestuurder moet zeggen tegen die arts. Die arts zal dan vervolgens zeggen; "wat doe jij dan achter het stuur van dit voertuig?"

Ik lees in het bovenste verhaal alleen dat de blauwe lampen en sirene aan stonden, niet dat er door rood gereden is, voorrang genomen, maximum snelheid overschreden etc. Hij schrijft zelfs dat er normaal mee gereden is. In feite heeft hij daarmee alleen aan overig verkeer gevraagd om er langs te mogen.

Daarmee heeft hij volgens mij wel " verantwoordelijk". Gereden en geen extra risico's genomen.


FireStorm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #105 Gepost op: 16 november 2014, 23:53:23
Het rijden was op een afgesloten terrein dus geen rood licht of dergelijke.
Natuurlijk heb ik gehandeld zoals het niet mocht ''geef dat ook zeker toe'' maar hierdoor is wel een leven gered wat me tot aan de dag van vandaag nog een zeer goed gevoel heeft gegeven in mijn loopbaan bij het rode kruis.

Een ambulance was op dat moment niet beschikbaar en ik was op dat moment wel in het bezit van de lichten sirene en een trauma-arts
Ik had het dan ook nooit over me hart kunnen krijgen om tegen die trauma arts te zeggen; Joh ik mag dit helemaal niet dus ik ga niet rijden.

Ik heb absoluut geen onnodige risico's genomen niet als een dwaze gereden gewoon goed opgelet en trouw geluisterd naar de trauma-arts en mijn taak voldaan

Ik heb in ieder geval nooit de mogelijkheid gehad om evt ervaring op te doen in het rijden met zwaailicht en sirene (ben wel van mening dat het nederlandse rode kruis hier meer aandacht aan moet besteden of de keuze moeten gaan maken alle blauwe lichten en toeters op alle voertuigen er af of de medewerkers de mogelijkheid te geven om zich hierop te kunnen trainen).
Ex Rode Kruis Medewerker, Ex Sigma lid, Ex Dierenambulance medewerker..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #106 Gepost op: 17 november 2014, 01:12:45
Het Nederlandse Rode Kruis loopt in dit soort materie lichtjaren achter op de Rode Kruis organisaties in de buurlanden, DRK etc....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


FireStorm

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #107 Gepost op: 17 november 2014, 16:53:30
Precies dat vindt ik ook ben ook wel een beetje van mening dat de Coordinatoren van afdelingen ook de inzetten dan beter af moeten wegen ivm risico eigen personeel ( maar dat is natuurlijk een algemene opmerking ) het is gewoon jammer dat in de omringende landen dit wel allemaal gebeurd.
Ex Rode Kruis Medewerker, Ex Sigma lid, Ex Dierenambulance medewerker..


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #108 Gepost op: 7 december 2014, 22:02:21
Ik ben zelf baancommissaris/ehbo'er op het circuit.
Ja bij een ambuinzet gaan de blauwe lichten aan.
Het is echt te kort door de bocht om te zeggen dat de marshalls wel voor de veiligheid zorgen. Het is regel dat ALTIJD als een langzaam voertuig (en ten opzichte van racers is de ambu langzaam) zwaailichten worden gevoerd. Doorgaans geel, maar die heeft de ambj nu eenmaal niet.
Motorrijders kunnen immers nog op het circuit zijn en hebben nogal eens een rood waas voor de ogen.
In theorie is dit ook mogelijk als er al een code rold ( rode vlag, onderbreking van de race) is gegeven.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #109 Gepost op: 8 december 2014, 08:15:16
I.p. gaat een ambu pas de baan op als de race stil ligt of de  rode vlag is gegeven....dat zijn ook de richtlijnen van de FIM en FIA..maar misschien is het TT- circuit de uitzondering. ... ::)