Inzet Rode Kruis/EHBO bij races

Auteur Topic: Inzet Rode Kruis/EHBO bij races  (gelezen 27480 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #40 Gepost op: 18 maart 2014, 20:08:42
Citaat van: Willem D. link=msg=1251923 date=1395169448
Richtlijnen (en protocollen) hebben niet de kracht van wet en regelgeving. Het zijn immers private afspraken en dus per definitie geen wet en regelgeving. Ook die van de FIA en KNAV niet.
Richtlijnen kunnen wel worden gezien als leidend voor een branche om juridisch ingedekt te zijn. Zo sluit de gehele ambulancesector zich aan aan het LPA om uniforme werkwijze te bewerkstelligen en juridisch sterk te staan door de eindverantwoordelijk te leggen bij artsen.

Het probleem is dat elke organisatie eigen richtlijnen kan samenstellen die bindend zijn binnen die specifieke organisatie. Richtlijnen van de ene organisatie en de andere kunnen dus (sterk) afwijken.
Maar aangezien er meerdere branches kunnen zijn in één specifieke sector ............ kunnen er weer verschillende branche richtlijnen in dezelfde sector zijn.

Je moet je dan ook afvragen of het toepassen van de LPA wel rechtmatig is buiten de ambulance sector/branche.
Als je het LPA toepast zonder verantwoordelijk toeziend arts en nog eens buiten de ambulance werkomgeving, ja dan is dat in voorkomende gevallen vragen om juridische problemen.
Het Rode Kruis kan het LPA wellicht als leidend beschouwen voor haar verpleegkundigen en artsen (voor gemotoriseerde sporten), maar dan nog is het RK nog steeds niet juridisch ingedekt daar zij geen deel uitmaakt van de ambulancebranche.

De rechter heeft uiteindelijk het laatste woord als het aankomt op strafbaarheid, verwijtbaarheid in handelen ed.

Je snapt er niet veel van geloof ik. Het bovenstaande verhaal gaat misschien op voor het protocol hamburgersbakken bij de Mac, maar in de gezondheidszorg ligt het een tikkeltje ingewikkelder... ::)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #41 Gepost op: 18 maart 2014, 20:45:26
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1251917 date=1395168556
Niet eindverantwoordelijk..wel aansprakelijk voor je eigen handelen!!

En die richtlijnen van de FIA zijn bindend. Echter de KNAF heeft ze nog verder aangescherpt en opgewaardeerd. Dus kijk gewoon op de site van de KNAF en je vind ze voor elk onderdeel van de autosport.

Maar ja, niet elke autosport evenement vind plaats onder de vlag van de KNAF, laat staat de FIA. Vooral stockcar races hebben regelmatig nog een eigen reglement en licentie gebeuren......
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #42 Gepost op: 18 maart 2014, 20:49:55
Citaat van: zwelgje link=msg=1251935 date=1395171926
Maar ja, niet elke autosport evenement vind plaats onder de vlag van de KNAF, laat staat de FIA. Vooral stockcar races hebben regelmatig nog een eigen reglement en licentie gebeuren......

Ik heb op/om het circuit ook nooit de naam FIA horen vallen of KNAF (nu zijn ze me wel bekend) maar zoals de BriSCA F2 rijdt onder het BriSCA F2 regelement (wat Brits is)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2014, 21:07:27
Ik ben er wel een beetje klaar mee. Iedereen veel plezier verder met de discussie en houd je ogen sluitende.


@grumpy91....ik hoop dat je veel plezier houd in datgene dat je doet. Houd tevens je kop lekker in het zand en ik hoop voor jou en je collega's dat er nooit iets mis loopt...want dan kom je idd in de malle molen van de IGZ en die kijkt echt naar de geldende richtlijnen die (inter) nationaal zijn opgesteld en gelden binnen Nederland. .of het nu wel geen KNAF / FIA wedstrijd is.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2014, 21:08:35
Kan jij mij zeggen wat ik verkeerd doe op het circuit als ik er gewoon EHBO verleen?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2014, 21:13:35
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1251946 date=1395173315
Kan jij mij zeggen wat ik verkeerd doe op het circuit als ik er gewoon EHBO verleen?

Als jij gewoon EHBO verleent conform OK/RK/FAI/DAN  of welke andere toko dan ook  dan kan het voor jou al EHV'er bijna niet fout gaan. Anders is dit voor jullie verpleegkundigen als zij meer doen dan EHV.

Overigens snap ik de frustratie van Pleegje wel.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #46 Gepost op: 18 maart 2014, 21:16:57
Wij verlenen inderdaad gewoon EHBO, en onze verpleegkundige zullen geen handelingen doen die zij niet mogen doen zomaar. Zij gaan mee vanwege de betere medische kennis die ze hebben.

Ik ben er eerlijk in dat ik de frustratie van Pleegje_ niet begrijp want we werken binnen de regels die er zijn voor ons.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #47 Gepost op: 18 maart 2014, 21:42:08
Ik heb op/om het circuit ook nooit de naam FIA horen vallen of KNAF (nu zijn ze me wel bekend) maar zoals de BriSCA F2 rijdt onder het BriSCA F2 regelement (wat Brits is)

Dat is niet waar pleegje op doelt.
Reglementen zoals BriSCA F2 regelen vooral de technische voorwaarden aan de deelnemende voertuigen, en de race zelf. Daar zit voor een deel ook veligheid in, maar dan vooral voor het voertuig en de bestuurder.

De reglementen van de KNAF en FIA stellen ook voorwaarden aan de organisatie van een evenement.
Juist om de totale veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen, en ook de hulpverlening als er toch iets mis gaat.
Helaas zijn er nog steeds organisaties die dit allemaal overdreven en onnodig vinden, want "het maakt alles wel ingewikkelder en duurder".

(@pleegje: vandaar mijn opmerking. Niet om je argumenten te weerleggen, maar juist om aan te geven dat helaas niet alle autosport in Nederland zulke regels gebruiken.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #48 Gepost op: 18 maart 2014, 21:43:55
Dus als ik t ff goed begrijp MOETEN alle circuits en speedways in Nederland voldoen aan deze regelementen tijdens een race-evenement?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2014, 21:47:00
Citaat van: zwelgje link=msg=1251961 date=1395175328
Dat is niet waar pleegje op doelt.
Reglementen zoals BriSCA F2 regelen vooral de technische voorwaarden aan de deelnemende voertuigen, en de race zelf. Daar zit voor een deel ook veligheid in, maar dan vooral voor het voertuig en de bestuurder.

De reglementen van de KNAF en FIA stellen ook voorwaarden aan de organisatie van een evenement.
Juist om de totale veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen, en ook de hulpverlening als er toch iets mis gaat.
Helaas zijn er nog steeds organisaties die dit allemaal overdreven en onnodig vinden, want "het maakt alles wel ingewikkelder en duurder".

(@pleegje: vandaar mijn opmerking. Niet om je argumenten te weerleggen, maar juist om aan te geven dat helaas niet alle autosport in Nederland zulke regels gebruiken.)

Dat weet ik maar al te goed. Echter als er wat mis gaat word hier wel naar gekeken als geldende richtlijn met alle gevolgen van dien. Zowel voor de organisatie als de individuele hulpverlener