Inzet Rode Kruis/EHBO bij races

Auteur Topic: Inzet Rode Kruis/EHBO bij races  (gelezen 27518 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #70 Gepost op: 25 september 2014, 09:35:40
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1298100 date=1411627388
Het is inderdaad ook sensatie....het voeren van blauw (op een afgesloten circuit) heeft geen ENKEL nut. Ook niet qua veiligheid...daar zorgen de marshalls voor. Verder denkt deze RK-persoon dat hij (lees: zij als RK-medewerkers) een taak heeft bij de bevrijding van een beknelde SO terwijl de brandweer en ambulance bezig is. Daarvoor zijn zelfs helmen aangeschaft.

Conclusie: Deze persoon en het RK waarvoor hij de inzetten doet zijn gevaarlijk voor de patient. Zeker omdat de organisatie (van deze ovalrace) niet weet wat het RK wel en niet mag doen (is gecheckt). Het word tijd dat de inspectie zich hier mee gaat bemoeien. Ook gezien de eisen die de FIFA en KNAF aan deze autosport stelt (en de KNAF is al op de hoogte).

Je hebt een punt als het klopt wat jij zegt (en daar ga ik maar even vanuit :)). Blauwe lampen is inderdaad van geen toegevoegde waarde. Als deze rode kruis afdeling (niet zozeer de individuele hulpverlener) inderdaad iets zegt te leveren en dit niet doet moet hier werk van gemaakt worden. Aan de andere kant mag ik verwachten van de organisatie van de race die is aangesloten bij de KNAF wel zou moeten weten wat ALS-zorg inhoud. ALS -zorg koop je alleen niet in  voor 5,25 euro per uur per hulpverlener......
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #71 Gepost op: 25 september 2014, 10:34:36
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1298100 date=1411627388
het voeren van blauw (op een afgesloten circuit) heeft geen ENKEL nut.

Eens, maar bij de goedkopere systemen kun je G niet aan zetten zonder O. En die G wil je wel graag om boven de geluiden uit te komen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #72 Gepost op: 25 september 2014, 12:03:53
Ik vraag mij nu eerder even af wat er in het hoofd van Grumpy91, degene die deze foto's heeft geplaatst, omgaat. Ruim een jaar geleden plaatste hij op het forum een oproep voor ambulancehelmen, daarop volgde exact maar dan ook exact dezelfde discussie als hierboven staat. Onlangs vroeg hij om geborduurde SOL-logo's voor zijn scoutingkamp, en weer eenzelfde discussie. Waarom plaatst hij nou dan weer die foto's, met wederom dezelfde discussie als gevolg? Sorry hoor, maar na een eerste keer had ik mij wel bedacht.

En om op de discussie in te gaan, ik denk dat hier een taak van de vergunningverleners ligt, bij mijn weten is daar de GHOR en anders minimaal de RAV bij betrokken. De racebaan ligt in dezelfde veiligheidsregio als Raceway Venray. Daar heeft men wel een team van gespecialiseerde Marshalls ingezet en is het Rode Kruis jaren geleden vervangen door particuliere evenementen-hulpverleners (al heb ik persoonlijk zelfs bij deze laatste categorie nog mijn vraagtekens). Of daar een dodelijk wedstrijdongeval jaren geleden aan ten grondslag lag weet ik niet. Ik weet wel dat men daar bij het ongeval dat enkele weken geleden gebeurde (MMT-inzet) blij is dat men nu wel gespecialiseerde hulpverleners in huis heeft. De gebeurtenissen tijdens die laatste race zullen ongetwijfeld genoeg discussie gegeven hebben binnen de reguliere medische hulpverlening. Mogelijk dat dit in de toekomst toch zijn effect zal hebben op andere evenementen zoals het Jaba-circuit in Posterholt.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #73 Gepost op: 25 september 2014, 12:45:19
Citaat van: HIT link=msg=1298120 date=1411634076
Eens, maar bij de goedkopere systemen kun je G niet aan zetten zonder O. En die G wil je wel graag om boven de geluiden uit te komen.

Waarom moeten hun geluid ergens boven uit komen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #74 Gepost op: 25 september 2014, 12:49:43
Citaat van: Nils link=msg=1298138 date=1411639433
Ik vraag mij nu eerder even af wat er in het hoofd van Grumpy91, degene die deze foto's heeft geplaatst, omgaat. Ruim een jaar geleden plaatste hij op het forum een oproep voor ambulancehelmen (topic is helaas verwijderd?), daarop volgde exact maar dan ook exact dezelfde discussie als hierboven staat. Onlangs vroeg hij om geborduurde SOL-logo's voor zijn scoutingkamp, en weer eenzelfde discussie. Waarom plaatst hij nou dan weer die foto's, met wederom dezelfde discussie als gevolg? Sorry hoor, maar na een eerste keer had ik mij wel bedacht.

En om op de discussie in te gaan, ik denk dat hier een taak van de vergunningverleners ligt, bij mijn weten is daar de GHOR en anders minimaal de RAV bij betrokken. De racebaan ligt in dezelfde veiligheidsregio als Raceway Venray. Daar heeft men wel een team van gespecialiseerde Marshalls ingezet en is het Rode Kruis jaren geleden vervangen door particuliere evenementen-hulpverleners (al heb ik persoonlijk zelfs bij deze laatste categorie nog mijn vraagtekens). Of daar een dodelijk wedstrijdongeval jaren geleden aan ten grondslag lag weet ik niet. Ik weet wel dat men daar bij het ongeval dat enkele weken geleden gebeurde (MMT-inzet) blij is dat men nu wel gespecialiseerde hulpverleners in huis heeft. De gebeurtenissen tijdens die laatste race zullen ongetwijfeld genoeg discussie gegeven hebben binnen de reguliere medische hulpverlening. Mogelijk dat dit in de toekomst toch zijn effect zal hebben op andere evenementen zoals het Jaba-circuit in Posterholt.

Dat het RK er helemaal niets te zoeken heeft vind ik wat ver gezocht, ook op dit soort evenementen heeft gewoon goede BLS nut en dat kan het RK prima leveren. Ze zouden daarnaast echter ook gewoon goede ALS zorg moeten inhuren. Die commerciële ALS' ers kunnen vervolgens prima samenwerken met de BLS'ers van het RK. Gewoon even aan het begin van de dag samen afspraken maken over triage en gaan.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen, slachtoffers die zich zelf komen melden bij de EHBO post zijn in eerste instantie voor BLS, indien nodig schakelen zij door naar het ALS team. Ongelukken op de baan zijn in eerste instantie voor ALS, indien mogelijk schuiven zij vervolgens de slachtoffers door naar BLS, waardoor het ALS team weer inzetbaar is.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #75 Gepost op: 25 september 2014, 13:15:09
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1298153 date=1411642183
Dat het RK er helemaal niets te zoeken heeft vind ik wat ver gezocht, ook op dit soort evenementen heeft gewoon goede BLS nut en dat kan het RK prima leveren. Ze zouden daarnaast echter ook gewoon goede ALS zorg moeten inhuren. Die commerciële ALS' ers kunnen vervolgens prima samenwerken met de BLS'ers van het RK. Gewoon even aan het begin van de dag samen afspraken maken over triage en gaan.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen, slachtoffers die zich zelf komen melden bij de EHBO post zijn in eerste instantie voor BLS, indien nodig schakelen zij door naar het ALS team. Ongelukken op de baan zijn in eerste instantie voor ALS, indien mogelijk schuiven zij vervolgens de slachtoffers door naar BLS, waardoor het ALS team weer inzetbaar is.

Sorry, maar ik heb niet aangegeven dat het Rode Kruis er niets te zoeken heeft, ik haalde slechts het voorbeeld van Raceway Venray aan waar men uit eerdere incidenten lering heeft getrokken en wel gekozen heeft voor een gespecialiseerd marshall-team náást de inzet van BLS'ers (nu ingehuurde BLS'ers, destijds medewerkers van het Rode Kruis). Voor het overige ben ik het helemaal met je eens.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #76 Gepost op: 25 september 2014, 15:03:52
Citaat van: sb79 link=msg=1296264 date=1410965561
ach rode kruis busjes gaan in de toekomst toch steeds zeldzamer worden ..

Waarop baseer je dit?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #77 Gepost op: 25 september 2014, 23:25:30
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1298009 date=1411583561
Is hier niet van toepassing: eigen terrein. We rijden met blauw alleen op prive terrein. Niet en nooit op de openbare weg. Jij mag ook als je blauwe lampen op je (prive) auto hebt zitten hiermee aan rijden op het terrein van je buurman, mits je er mag komen van hem. Dit is hetzelfde.

Ik zou er verzekeringstechnisch ook nog eens naar laten kijken. Kan namelijk een knap lullig verhaal worden bij een aanrijding. Verder is privé terrein en besloten terrein iets heel anders. Dat eerste kan namelijk nog gewoon onder de openbare weg vallen zoals in de WVW genoemd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #78 Gepost op: 26 september 2014, 01:25:22
Het is inderdaad een beetje spielerij.. Hartstikke leuk voor de mensen op het busje, met herrie en blauw de baan op, om vervolgens TP druk met de portofoon in de weer te gaan.. denk ik.
Heb er een beetje moeite mee dat mensen in zo'n geval adequate hulp verwachten (ALS) maar dat er dan blijkbaar 2 EH-ers met porto uit de bus springen. Afgesloten terrein of niet. Maar het alarmnummer is zo gebeld, dus of iemand er daadwerkelijk schade van ondervindt, betwijfel ik.

Langzaamaan maar weer back on topic? ::)


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #79 Gepost op: 26 september 2014, 02:29:35
Idd ontopic want snap niet dat er altijd mensen zijn die een ander zijn hobby proberen af te vallen. En ik denk dat de meeste mensen en zeker de coureurs wel begrijpen dat een blauwe zwaailamp niet ALS hulp betekent. Dus ben je op een afgesloten circuit lekker ogs aan als je dat leuk vind. En als een ander daar commentaar op heeft, jammer dan want het rode kruis kan bij sommigen nu eenmaal weinig goeds doen.