Als ik zo de cijfers bekijk van het percentage van HTV'ers dat de keuringen haalt (1 op 13, zelfde als vanuit de burgermaatschappij), dan ben ik blij dat jullie geen vrijstellingen krijgen. Dat zou betekenen dat er incompetente mensen aangenomen worden.
Daar heb je grotendeels gelijk in. Maar als het niet doorkomen van het rollenspel betekend dat je incompetent bent, terwijl het behalen van het certificaat gesprekstechnieken aangeeft dat je bekwaam bent om op straat met lastige en stressvolle situaties om te gaan en daarop te sanctioneren, gaat het toch ergens mis (Danwel vanuit het ROC/ExTH/Vesporo, danwel vanuit W&S bij de politie, alhoewel ik dan toch eerder voor het eerste ga)
Wat is nu het doel van de HTV-P opleiding? Het voorbereiden op de politie(academie) toch? Als ik dan lees dat jullie vrijwel niet voorbereid worden, op zowel keuring als alles wat daarna komt, wat zijn de ROC's dan wel aan het doen?
Het doel van de HTV-P opleiding is het voorbereiden op de PA (Zowel de keuring als de doorstroom naar de PA). En door tevens het reguliere HTV (BOA) pakket aan te bieden, heb je nog een terugval als je niet door de keuring komt.
Hoe ziet een leerjaar eruit? En de examens?
Het eerste half jaar van het 1ste leerjaar draait om het behalen van je BOA rechtskennis, het trainen voor RTGB (Regeling toetsing geweldbeheersing Boa, te vergelijken met IBT), assertiviteit, praktijk les (Casussen spelen en gesprekstechnieken trainen) en de standaard vakken als Nederlands, Engels en rekenen.
Het tweede half jaar van het 1ste leerjaar bestaat uit het bovengenoemde op het behalen van je BOA rechtskennis na. Je krijgt les over proces-verbaal, sanctioneren en verschillende wetten. Tevens is het zaak om je EHBO te halen. Ook heb je in die periode 5 weken stage bij handhaving, en 5 weken bij de politie.
Het tweede jaar staat in het teken van het behalen van je P certificaat. Je moet verschillende examens halen die de eerste jaars PA studenten ook moeten behalen zoals aangifte opnemen en verkeer (deze leg je af op dezelfde tijd en locatie als de PA studenten). Ook krijg je de reguliere lessen zoals Nederlands, Engels en rekenen, aangevuld met theorie lessen, RTGB, assertiviteit, praktijk en wederom 4 weken stage bij handhaving en 4 weken stage bij de politie Aan het eind van het tweede jaar doe je het HTV examen, welke recht geeft op het MBO 3 diploma. Tevens doe je examen voor je P-certificaat op voorwaarden dat je een positief advies krijgt van je praktijk coach bij de politie, en je examens behaalt hebt. Het P-Certificaat geeft recht op een jaar verkorting op de PA (waarbij wel de schiet examens en IBT examens behaalt moeten worden voordat je start met de opleiding)