Maar laat het ook helder zijn dat dit een hele bijzondere situatie is en dat het bijten van je hond absoluut geen recht is wat je hebt.
Ok, duidelijk...
In iedere andere situatie (beveiliging, inbraak, heterdaad etc) zal het bijten van de hond een stuk gevoeliger liggen. Ik vind het ook interessant dat je de OVD, agent of HoVJ benoemt: zij gaan hier helemaal niet over! Het is aan een rechter om jouw handelingen te toetsen en niet aan de politie. Dat het in de praktijk zo gaat geloof ik meteen, maar dat is niet de manier waarop het zou moeten zijn.
Qua OVD/agent begrijp ik, en ook dat een rechter de zaken toetst, maar de (H)OvJ bepaald toch of er strafvervolging wordt ingesteld ?
Kortom: meer geluk dan wijsheid denk ik. Ik kan als agent ook niet een burger bevelen om met een knuppel klaar te staan als er een bus doorgesnoven hardcore hooligans aan komt.
Even geheel off-topic, maar dan het onderstaande geval...
Enkele jaren geleden ontstond er op een evenement bij een waterplas in regio Eindhoven behoorlijke spanning vanwege 3 verschillende groepen harde kernen die gelijktijdig aanwezig waren op het evenement (en elkaar ook reeds uit aan het dagen waren). Hierop is door de burgemeester een noodverordening ingesteld.
Vervolgens is ME massaal ter plaatse gekomen. Maar nu komt het, vanwege het gebrek aan hondengeleiders (van politie) werden wij (ik en collega) onder rechtstreekse aansturing gezet van de ME/politie (hadden wel de keuze om te weigeren), op dat moment mochten wij ons ook niet meer met onze eigenlijke taken bezighouden. Waren ook bij briefing aanwezig en kregen posities toegewezen tussen de ME-linie in (nooit eerder meegemaakt).
Overigens was er die ochtend een overval op een nabijgelegen boerderij waarbij 2 verdachten betrokken waren. Ook hier is het verzoek van de politie gekomen om met de honden een veld en stuk bos af te zoeken waarbij mijn collega 1 persoon heeft weten te vinden die vervolgens door de met ons meelopende agenten is aangehouden (maar waarbij achteraf bleek dat hij er niks mee te maken had maar schijnbaar het veld ingedoken was bij het zien van politie/hond omdat hij een ruime hoeveelheid drugs bij zich had).
Uiteindelijk is alles met een sisser afgelopen maar ik vraag mij af wat het gevolg zou zijn geweest indien het uit de hand was gelopen en wij daadwerkelijk mee ingezet waren en er zou een bijt-incident plaats hebben gevonden. Van vordering was geen sprake, ons werd gewoon gevraagd vanuit de politie-leiding of we dat wilden doen....
Maar wij blijven (lijkt mij) toch zelf volledig aansprakelijk in geval van een bijt-incident ? (Wij hebben in zulk geval toch niks waar wij ons op kunnen beroepen !?)
Overigens werden collega HG het jaar daarvoor bij diverse grote vechtpartijen op de parkeerplaats (niet 'ons' gebied), ook ter assistentie gevraagd door de politie. (Wat ook wel steeds vaker voorkomt, geheel afhankelijk van de regio...)