Ramptoerisme neemt toe door Twitter

Auteur Topic: Ramptoerisme neemt toe door Twitter  (gelezen 7816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2014, 15:01:42
Citaat van: HJ94 link=msg=1246977 date=1393594371
0098
112Fryslân.nl ‏@112Fryslan  2 u
Oja, en over ramptoerisme gesproken: grote brand bij de V&D in Leeuwarden in 1963 [maker van foto bij ons onbekend]. pic.twitter.com/DzQOxcMiVs
Erg duidelijk :-)


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2014, 15:29:07
Citaat van: HJ94 link=msg=1246977 date=1393594371
0098
112Fryslân.nl ‏@112Fryslan  2 u
Oja, en over ramptoerisme gesproken: grote brand bij de V&D in Leeuwarden in 1963 [maker van foto bij ons onbekend]. pic.twitter.com/DzQOxcMiVs
Allemaal scannerluisteraars!  :D


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2014, 15:40:51
Citaat van: JJ75 link=msg=1246979 date=1393595950
Op basis van de inhoud van twitterberichten tijdens grote branden. Ik lees daarin wel ophef maar geen we gaan er naar toe toon. (Als je snapt wat ik bedoel) Daarbij zie ik bij ons weinig getwitter en veel gewhatsapp om info met elkaar uit te wisselen.

Het grote verschil is dat WhatsApp gerichte communicatie is. Je weet wie je bereikt (een persoon of een groep). Met Twitter weet men zelfs in Australië dat er in Nederland brand is. Daar is immers maar 1 bericht voor nodig. Het gaat dan ook niet om de hoeveelheid communicatie, maar om de impact ervan. Tig mensen kunnen een bericht lezen en bij een incident gaan kijken zonder daar zelf kennis van te geven via hetzelfde medium. Daarom vraag ik me nog steeds af waar je een en ander op baseert. P2000 wordt ook slechts maar een specifieke groep gestuurd (persoon, blusgroep, etc) maar heel Nederland kan immers meelezen...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2014, 15:47:12
Citaat van: Hunter link=msg=1246991 date=1393598451
Het grote verschil is dat WhatsApp gerichte communicatie is. Je weet wie je bereikt (een persoon of een groep). Met Twitter weet men zelfs in Australië dat er in Nederland brand is. Daar is immers maar 1 bericht voor nodig. Het gaat dan ook niet om de hoeveelheid communicatie, maar om de impact ervan. Tig mensen kunnen een bericht lezen en bij een incident gaan kijken zonder daar zelf kennis van te geven via hetzelfde medium. Daarom vraag ik me nog steeds af waar je een en ander op baseert. P2000 wordt ook slechts maar een specifieke groep gestuurd (persoon, blusgroep, etc) maar heel Nederland kan immers meelezen...
Twitter heeft ook een nadeel. Heel veel info gaat aan je voorbij, behalve als je de verstrekker van de info volgt. 1 van de trending topics nu is #KCA en ik weet niet waar het over gaat. Dat gebeurd pas als ik actief het onderwerp ga volgen en/of 1 van de door mij gevolgden erover twittert. Als je de brandweer of een 112meldingen ding volgt krijg je het mee maar anders kan er brand zijn vlak bij zonder dat je het door hebt.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2014, 15:59:42
Laat ik het anders zeggen, ken jij mensen die meldingen volgen via Twitter? Mijn buurvrouw doet dat en zelfs mijn moeder kijkt altijd even op Twitter als ze sirenes hoort. Dat laatste is ook een optie, je hoeft dus niet per definitie iets te volgen. Je kijkt op Twitter omdat je sirenes hoort en gaat vervolgens een kijkje nemen. Dat gebeurt, maar uiteraard weet ik niet de verhouding tot WhatsApp. Nogmaals, op WhatsApp moet *iemand* de melding opvangen om die vervolgens aan anderen te kunnen melden. Met Twitter is dat natuurlijk ook zo, maar dat gaat automatisch, daarom is Twitter een eenvoudig naslagmedium. De kan is ook des te groter dat er vervolgcommunicatie plaatsvindt via WhatsApp op basis van meldingen die mensen op Twitter lezen. Op WhatsApp verschijnen nog niet automatisch P2000-meldingen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2014, 16:20:28
Ik denk dat de meeste mensen inderdaad eerst sirenes horen en dan twitter na slaan op wat er in hun buurt aan de hand is. Ook omdat alle regio's gebruik maken van twitter om hun berichtgeving de wereld in te slingeren. De kans dat je dus via twitter snel op de hoogte bent is dus groot.
Vorige week zag ik de werking van twitter nog. Een incident waar wij als brandweer bij werden geroepen, terwijl wij nog terplaatse moesten komen was de berichtenstroom al op gang. Zo snel gaat het.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #16 Gepost op: 3 maart 2014, 09:40:17
Citaat van: Peter71 link=msg=1246999 date=1393600828
Ik denk dat de meeste mensen inderdaad eerst sirenes horen en dan twitter na slaan op wat er in hun buurt aan de hand is. Ook omdat alle regio's gebruik maken van twitter om hun berichtgeving de wereld in te slingeren. De kans dat je dus via twitter snel op de hoogte bent is dus groot.
Vorige week zag ik de werking van twitter nog. Een incident waar wij als brandweer bij werden geroepen, terwijl wij nog terplaatse moesten komen was de berichtenstroom al op gang. Zo snel gaat het.
Maar gaan al die twitteraars er ook naar toe? Of is het alleen maar gekwetter over de brand. Er zijn meer veranderingen gaande die ook te koppelen zijn aan de "toename" van het ramptoerisme. Voorbeeld snellere reactie van media. Vroeger wist je pas, als je de sirenes niet hoorde, dat er brand is/was als het in de krant stond en/of het analoge roddel circuit het nieuws had verspreid. Het moest wel groot zijn om een bericht op Hilversum 1 te krijgen. Nu staat ongeveer 10 tot 15 minuten na eerste melding al een nieuwsbericht op regionale en lokale nieuwssites.

Ook de in column die dit bericht heeft doen ontstaan wordt getwijfeld of twitter wel een toename veroorzaakt en als belangrijkste: er is geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Daarbij zijn er zat foto's van vroeger te vinden waarbij ook veel publiek te zien is.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2014, 12:39:40
Citaat van: Peter71 link=msg=1246999 date=1393600828
Ik denk dat de meeste mensen inderdaad eerst sirenes horen en dan twitter na slaan op wat er in hun buurt aan de hand is. Ook omdat alle regio's gebruik maken van twitter om hun berichtgeving de wereld in te slingeren. De kans dat je dus via twitter snel op de hoogte bent is dus groot.
Vorige week zag ik de werking van twitter nog. Een incident waar wij als brandweer bij werden geroepen, terwijl wij nog terplaatse moesten komen was de berichtenstroom al op gang. Zo snel gaat het.

Daarnaast heb je ook veelal mensen die alarmeringswebsites als "112meldingen.nl" en "p2000.nl" dag en nacht in de gaten houden voor alarmeringen in de buurt, of fotografen met piepers en dan bij een incident gelijk eropafgaan, waarschijnlijk zelfs ook nog een Twitterbericht eruit gooien om de rest ook op de hoogte te brengen. En als die bal eenmaal rolt...


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2014, 14:15:32
Ik denk dat toename van ramptoerisme door twitter en/of whatsapp wel een beetje los loopt. Als het van invloed is dan naar mijn idee alleen op het eerder toenemen van deze vorm van kijkgedrag.

het begon met de tamtam, woonde zelf bijna naast de kazerne, gingen de heren opweg dan gingen wij pas naar een rookkolom zoeken als de tweede TS of HW uitrukte, immers dan was er vaak werkelijk iets loos (tegenwoordig valt ook dat vaak erg mee)

daarna kwam de scanner die eerst aanging als er een uitruk was, de melding hadden we dan al vaak niet eens meegekregen maar je was sneller bekent met een opschaling en dus begon je te bewegen als de tweede TS gepiept werd, even goed luisteren want de kreeg je vaak ook nog het adres mee. Vervolgens ging je rustig je fiets klaar zetten en wachte je op portoverkeer.

toen kwam ook de handscanner en werden we weer wat selectiever maar kwamen wel weer eerder in beweging immers nam je de scanner mee als je je fiets klaar ging zetten.

toen kwamen P en C 2000, scanner in het ronde archief, en de PC opstarten als de brandweer uitrukte, meldingen bekijken en de opschaling afwachten, en zo ging je weleens op je bakkes want opschalen zegt immers niks over het incident zelf (en nog steeds ga je wel eens op je bakkes zoals laatst in Medemblik zeer groot maar eenmaal aangekomen niet enorm veel meer aan de hand)

Met een paar keer voor jan met de korte achternaam richting een incident te zijn geweest zijn we nu weer op het punt van zo'n 35 jaar geleden.... melding op internet nakijken, bij opschaling kijken of je een rook kolom ziet en dan eens rustig bedenken of we gaan kijken (in 90 % van de gevallen niet).

Voordeel voor je zelf, als je gaat kijken valt er meestal ook echt wel iets te kijken voordeel voor de HV, de meeste voertuigen zijn TP en je rijdt dus niemand voor de voeten.
Nadeel je moet wel verder lopen dan wanneer je direct gaat kijken na de eerste alarmering want er zijn nog steeds, net als vroeger, vooral jongeren die direct achter de brandweer aan karren.

In veel gevallen krijg je van een bevriend fotograaf wel een app dat het echt een flink incident is of dat er opgeschaald is om andere redenen. Daarnaast zijn de eerste toeristen veelal mensen die in de directe omgeving wonen en kort na aankomst van de HV diensten richting vrienden en kennissen appen dat er en wat er mis.

Eigenlijk denk ik dus dat whatsapp alleen een moderne versie van de eeuwen oude tamtam is die weinig of geen extra toeristen naar een incident lokt en heel misschien zelf wel voorkomt dat een deel van de toeristen richting incident gaan om te kijken want je weet tegenwoordig al heel snel of er werkelijk een "interessant" incident is of dat het eigenlijk niet de moeite waard is. Kanttekening mensen die alles willen bekijken blijf je houden. En komen die niet omdat ze een P2000 site open hebben staan dan komen ze wel vanwege de tamtam.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend