Evenementenhulpverlening en brandbestrijding

Auteur Topic: Evenementenhulpverlening en brandbestrijding  (gelezen 11530 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Gepost op: 22 maart 2014, 11:42:58
Het valt me op dat bij veel evenementen de EHBO wel goed geregeld is en vaak de beveiliging ook, maar qua brandbestrijding is vaak niets aanwezig of staan er een paar brandblussers her en der.
Zijn er ehbo-organistaties waar mensen ook opgeleid worden om eenvoudige brandjes te blussen? of is dat meer een taak van de beveiliging? Net als ontruiming trouwens, dat is vaak ook niet duidelijk geregeld.
hoe kijken jullie daar tegenaan?




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2014, 13:37:44
Allereerst is dit de verantwoording van de vergunningverlener, die beoordeeld (als het goed is) ook de veiligheidsmaatregelen.

Dat betekent dat bij de aanvraag voor de vergunning de organisator moet hebben nagedacht over de brandveiligheid en eventuele ontruiming.
Bij panden waar regelmatig evenementen worden gehouden zal een deel van deze zaken al geregeld zijn in de gebruikersvergunning van het pand.
Bij evenementen in de openlucht zeker als dit afwijkt van de gangbare lokaties zal een plan opgesteld moeten worden, hierin zullen indien nodig ook de aanrijdroutes van de HV diensten opgenomen worden en hoe men die vrij wil houden.

Ik heb in het verleden een evenement georganiseerd met zo'n 450 VW busjes en daar stond in het veiligheidsplan o.a. de volgende dingen:
- terrein opgedeeld in 8 secties met elk een eigennummer en waar nodig aanrijdroute
- elke sectie een eigen verzamelpunt, waar ook de HV in eerste instantie naar toe zou komen.
- ontruimingplan bij een eventuele autobrand voorzien van ontruimcirkels en opstelplaatsen verwijderde voertuigen.(weg van de sectie en niet tegen de aanrijdroute in)
- breedte van brandgangen
- twee vaste lokatie kleine blusmiddelen
- alarmeringsplan in 3 talen (NL - D en GB)
- aantal EHBO-ers (1 per 500 bezoekers / aanwezigen
- aantal gidsen ingeval calamitieten
- wie verantwoording had voor ontruimen van elke sectie

het was dermate uitgebreid dat het veiligheidsplan ongeveer 50% van het draaiboek besloeg.
varierend van EHBO tot BBQ verboden en van parkeerbeleid tot ontruimen komplete evenement. Pas na goedkeuring van deze plannen werd een vergunning verleend.

Met andere worden organisatie heeft een plicht om de veiligheid te garanderen, vergunning verlener toets de plannen voordat een vergunning verleend wordt, eventueel ism de VR. Wie uiteindelijk zorg draagt voor de juiste uitvoering is aan de organisatoren.

Als dit in jou optiek onvoldoende geregeld is dan is dit een gebrek van de organisator EN vergunningverlener maar, bedenk je wel dat je 75% van de veiligheidsmaatregelen niet ziet, die komen pas inbeeld als er werkelijk "stront" aan de knikker is
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2014, 17:35:42
Voor een stukje bewustwording:

http://www.youtube.com/watch?v=OOzfq9Egxeo

Mijn inziens ligt er geen brandbestrijdingstaak bij een eventuele medische dienst/eerste hulp die aanwezig is op een evenement. Op de objecten waar ik wel eens rondloop wordt er in het geval van een (serieuze) brandmelding buiten een geïmproviseerd gewondennest opgebouwd. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2014, 13:17:51
Citaat van: Draco link=msg=1252959 date=1395484978
Het valt me op dat bij veel evenementen de EHBO wel goed geregeld is en vaak de beveiliging ook, maar qua brandbestrijding is vaak niets aanwezig of staan er een paar brandblussers her en der.
Zijn er ehbo-organistaties waar mensen ook opgeleid worden om eenvoudige brandjes te blussen? of is dat meer een taak van de beveiliging? Net als ontruiming trouwens, dat is vaak ook niet duidelijk geregeld.
hoe kijken jullie daar tegenaan?
Heel veel zaken op brandveiligheidsgebied worden weldegelijk zeer goed geregeld. Zeker de grote festivals hebben hun zaken goed voor elkaar. Er is veel contact met de afdeling preventie van de brandweer, en worden ook preventierondes gelopen over het terrein. En zijn tijdens het evenement brandweermensen aanwezig om in te grijpen als het nodig is, ik weet er alles van. 8) 0098


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2014, 13:21:19
Bij ons in de afdeling wordt er 1 keer in de 2 jaar een lesavond besteed aan brandbestrijding. Dit gebeurd op het niveau van BHV. Zijn we hier nu meteen brandbestrijders? Het antwoord is heel duidelijk NEE. Maar er wordt van je als evenementenhulpverlener wel verwacht door de evenementgangers dat je daadwerkelijk assisteert bij een eventuele ontruiming en of bij het blussen van een beginnende brand. Het is niet de bedoeling dat wij als EHBO'ers voorop lopen en de zaak maar even gaan regelen, maar als je weet hoe het een beetje werkt, kan je er gemakkelijker mee omgaan en weet je wat de bedoeling is en kan je de helpende hand bieden aan de organisatie. Primair zijn wij er voor de eerste hulpverlening, dus EHBO
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2014, 21:36:05
Extra kennis en vaardigheden zijn nooit weg, maar als je op risico objecten/evenementen loopt met duizenden mensen heb je het al druk genoeg met je eigen taken ;)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2014, 21:42:57
Er zijn daarom ook legio bedrijven die brandweerdiensten voor evenementen leveren. Heb al een aantal keer op evenementen gestaan waar ook een aantal brandwachten ingehuurd waren die voortdurend zaken als nooduitgang/vluchtwegen, blusmiddelen, luchtvochtigheid, temperatuur etc. preventief in de gaten hielden. Ik ga er van uit dat ze in geval van calamiteiten ook zouden hebben ingegrepen ;-)


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2014, 22:11:55
Het is zo dat er op het gebied van beveiliging en eerste hulp een breed gedragen consensus bestaat over wat een redelijk niveau is op evenementen. Op het gebied van brandveiligheid is dit nog niet helemaal zo en is het per vergunningverlener verschillend wat er als acceptabel niveau wordt gezien. Gelukkig is er nieuwe wetgeving op komst die hier iets over gaat zeggen. Namelijk de "AMvB Brandveilig Gebruik Overige Plaatsen". Vermoedelijk gaat daarin iets gezegd worden over verschillende dingen zoals terreinindeling, vluchtroutes en hopelijk dus ook hoe de basis hulpverlening geregeld moet zijn.

Het lijkt mij niet verstandig om EHBO'ers op te leiden om brand te blussen. Tijdens een crisis-situatie is de EHBO vaak al een belangrijke schakel. Het zou dan onhandig zijn als er minder slachtoffers behandeld kunnen worden omdat er een brand geblust moet worden of andersom. Voor grote evenementen moeten er mensen fulltime bezig zijn met brandveiligheid, in veel gevallen brandwachten. Voor kleine evenementen kan het op dezelfde manier geregeld worden zoals in veel bedrijven, tijdens het normale werk heeft iemand een functie en tijdens een crisis laat iemand die taak vallen en wordt dan BHV'er.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2014, 22:24:48
Citaat van: Koekerdt link=msg=1253443 date=1395609115


Het lijkt mij niet verstandig om EHBO'ers op te leiden om brand te blussen. Tijdens een crisis-situatie is de EHBO vaak al een belangrijke schakel. Het zou dan onhandig zijn als er minder slachtoffers behandeld kunnen worden omdat er een brand geblust moet worden of andersom. Voor grote evenementen moeten er mensen fulltime bezig zijn met brandveiligheid, in veel gevallen brandwachten. Voor kleine evenementen kan het op dezelfde manier geregeld worden zoals in veel bedrijven, tijdens het normale werk heeft iemand een functie en tijdens een crisis laat iemand die taak vallen en wordt dan BHV'er.

Ander argument waarom je dat als EHBO'er absoluut niet moet willen is de "brandveiligheid"  van de nieuwe Rode Kruis jassen. Vind het al geen prettig idee om in een voetbal stadion te zitten waar bezoekers vuurwerk afsteken in het vak waar ik zit met die jas aan.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2014, 22:39:18
Ik weet dat bij Pinkpop de brandveiligheid een verantwoording is van de security. Omdat er bekend is dat er vaak jongeren zijn die een brandje stoken op het moment dat de dag ten einde is en ze van het terrein af moeten heeft de security al brandblussers in/bij de hand. Op andere evenementen heb ik hier nooit op gelet. Bij Pinkpop viel me dit heel erg op. Ook stond bij elke in/uitgang enkele (grotere) brandblussers.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel