Ik weet dat bij Pinkpop de brandveiligheid een verantwoording is van de security. Omdat er bekend is dat er vaak jongeren zijn die een brandje stoken op het moment dat de dag ten einde is en ze van het terrein af moeten heeft de security al brandblussers in/bij de hand. Op andere evenementen heb ik hier nooit op gelet. Bij Pinkpop viel me dit heel erg op. Ook stond bij elke in/uitgang enkele (grotere) brandblussers.
Is dit in alle gevallen zo? Of was het in dit geval zo?
tijdens een brand en "bijbehorende" ontruiming op pinkpop gaat het om grote verplaatsingen van grote groepen mensen. Dat neemt crowd-control-risico's met zich mee en als ik de keus zou hebben, zou ik iedere beveiliger die er is op die publieksverplaatsing inzetten. Dan wil je dus ook weer niet dat die bezig zijn met brand blussen, op de zelfde manier als met de eerder genoemde EHBO'ers.
Ik vermoed dat in dit geval de beveiliging zich vooral richt op de brandstichting door de jongeren, en daarbij de ontstane brand als bijzaak zien. De beveiliging is er voor de jongeren en ze blussen de brand zelf om zo hun eigen veiligheid te verbeteren. De brandwachten houden zich op de achtergrond omdat het publiek zich tegen hun kan keren in zo'n situatie, en dat laat je liever door de beveiliging oplossen. Maar zoals ik al zeg: het is een vermoeden, dat zou in ieder geval wel mijn aanpak zo ongeveer zijn.