In de discussie wordt gefocust op de rietenkap en de mogelijkheden om deze brand te beperken c.q. te blussen. Om de discussie nog even aan te zwengelen gooi ik het graag even over een andere boeg.
Uit de mediaberichten bleek dat het ging om een kantoorpand (zie http://www.tamek.nl/index.php/vestigingen). Er waren geen mensen meer binnen. Op basis van de foto's zal het pand 1 brandcompartiment geweest zijn. Waarom dan überhaupt een offensieve binnenaanval uitvoeren?
Kortom: mijn stelling is dat er terecht gekozen is voor een defensieve buitenaanval.
Even een hersenspinsel;
1e TS defensieve binnenaanval kijken waar het zit. Als het niet meer te redden valt = terugtrekken
2e TS inzetten van buitenaf met redvoertuig.
3e TS waterwinning + beveiliging
4e TS assistentie op het dak of binnen voor aflossing.
Problemen:
Op de zolder ontwikkelt de brand zich snel, zie de foto's.
Je weet niet hoe ver de bliksem is ingeslagen. (Het vuur kan letterlijk uit de stopcontacten komen)
Hoe ga je in 10 min. een schroefdak loshalen zonder rietstoeltjes, als je dat nog nooit hebt gedaan
Wat me opviel was dat de brand niet op een stuk kon worden gehouden. In het ergste geval probeer je met de rescuezaag een stoplijn te maken halverwege het dak. Dit zou er ook op kunnen duiden dat de complete zolder open was en al vol met rookgas stond (repressief ventileren --> agressieve ventilatie
)
Kortom heel veel mogelijkheden, maar lastig te beoordelen van buitenaf. En soms ben je ook gewoon te laat en dan brand de hele ***-zooi onder je handen af.