Twee overvallers omgekomen bij overval op juwelier Goldies Milhezerweg - Deurne 28-03-2014

Auteur Topic: Twee overvallers omgekomen bij overval op juwelier Goldies Milhezerweg - Deurne 28-03-2014  (gelezen 61899 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1296268 date=1410966700
Hoewel ik me kan vinden in het noodweer verhaal denk ik dat het voor alle betrokkenen beter had geweest wanneer een rechter over deze vraag had beslist,
Ik denk dat een aantal betrokkenen daar heel anders over denken. Overigens kan het nog steeds door de familie voor een rechter worden gebracht middels een artikel 12 procedure. (en die zal vast wel volgen)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

AVN

• Forum gebruiker
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1296268 date=1410966700
Hoewel ik me kan vinden in het noodweer verhaal denk ik dat het voor alle betrokkenen beter had geweest wanneer een rechter over deze vraag had beslist, dus wel vervolgen met de eis vrijspraak, dan is het aan de rechter, en daarmee het recht, om te oordelen en al of niet de vrijspraak en de bevindingen van het om te bekrachtigen.

Ik ben dit wel met je eens.
Iemand komt om het leven door geweld (rechtmatig of niet) -> zaak komt automatisch voor de rechter.

Laat die maar beoordelen (in een openbare rechtszitting) of er een rechtvaardigingsgrond is of niet.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Red link=msg=1296273 date=1410967754
Ik denk dat een aantal betrokkenen daar heel anders over denken. Overigens kan het nog steeds door de familie voor een rechter worden gebracht middels een artikel 12 procedure. (en die zal vast wel volgen)

Uiteraard zullen er betrokkenen zijn die me nu af kunnen branden maar als je een vrijspraak van een rechter hebt desnoods tot het hoogste gerechtsorgaan dan is je naam ook geschoond (althans zo zou het moeten zijn) ik denk dat ik daar meer happy mee zou zijn dan niet vervolgen daar bestaat altijd nog de schijn van partijdigheid van het OM om welke reden ook, daarbij ben ik van mening dat in dergelijke gevallen gewoon een rechter behoord te oordelen je praat toch over mensen die door (al of niet gepast) geweld zijn overleden
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
"Ze liggen hier dood te gaan!"

Het hele voorval duurde welgeteld 1 minuut en 11 seconden. Beelden van beveiligingscamera's en geluid van de 112-melding verklaren volgens het Openbaar Ministerie waarom de Deurnese juweliersvrouw Marina Sanders niet wordt vervolgd.

Op de eerste foto van de camerabeelden is te zien dat overvaller één al in de zaak is. Overvaller twee volgt snel. Volgens hoofdofficier van justitie Nieuwenhuizen meent de juweliersman de tas van de tweede overvaller te herkennen als die van een vertegenwoordiger, waarna hij de man ook binnenlaat. Normaliter mag er maar één klant per keer binnen zijn.

Traangas
Overvaller twee loopt meteen naar de deur die naar het kantoortje leidt, aan de achterkant van de winkel. Op dat moment spuit overvaller één traangas in het gezicht van de juweliersman. Overvaller twee grijpt vervolgens in zijn tas. Later zal blijken dat hij daar een vuurwapen met geluiddemper uithaalt. De juweliersvrouw staat op dat moment in het kantoortje en ziet op de monitor wat er in de winkel aan de hand is. Door de dunne wand tussen winkel en kantoor kan zij dit ook horen.
De rest bij de bron.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
En de eerste stappen voor de artikel 12 procedure worden gezet:
Wellicht klacht niet vervolgen Deurne

De nabestaanden van de in Deurne doodgeschoten overvallers overwegen een procedure te beginnen om de juweliersvrouw alsnog te laten vervolgen. Het Openbaar Ministerie legde vanmiddag uit waarom de vrouw niet wordt vervolgd.

De nabestaanden kunnen op basis van artikel 12 van het Wetboek van Strafvordering klagen bij het gerechtshof. Het gerechtshof kan het OM opdragen de vrouw alsnog te vervolgen.
<knip>
Advocaat Plasman, die de familie van de andere overvaller bijstaat, heeft ook twijfels bij het oordeel dat er sprake is van noodweer. Volgens hem is de eerste overvaller direct in zijn borst geschoten, terwijl hij het kantoor binnenkwam.

"Ik vraag me af of dat noodweer is. Waarom is hij niet eerst in zijn been geschoten", zegt Plasman.
Die laatste opmerking is wel weer een typische advocatenuitspraak om verwarring en discussie te veroorzaken, maar getuigd niet bepaald van enig inzicht over hoe mensen in dergelijke situaties handelen.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #155 Gepost op: 24 september 2014, 00:19:16
Advocaat wil juweliersvrouw mogelijk alsnog laten vervolgen
23 september 2014 15:01 uur

De advocaat van één van verdachte overvallers noemt de beslissing van het Openbaar Ministerie (OM) om de dubbele doodslag niet aan de rechter voor te leggen 'betreurenswaardig'.

BRON voor meer tekst: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/advocaat-wil-juweliersvrouw-mogelijk-alsnog-laten-vervolgen
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Voor alle berichten op volgorde omtrent dit incident klik je op.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/fatale-overval-deurne#node_1072046
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

specialagent112

• Forum gebruiker
Gebeurt het overigens vaak dat er een gedeelte van het gesprek tussen slachtoffer en meldkamer uitgezonden mag worden door de media? Ik stond er persoonlijk erg van te kijken...

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
In zaken met een dusdanige impact op de samenleving kan dat wel ja. Vaak ook in overleg met de nabestaanden. In het geval van de rellen op Hoek van Holland is er toen ook gekozen om en beelden van de bodycams en portofoonverkeer vrij te geven om een en ander te verduidelijken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: Red link=msg=1296273 date=1410967754
Overigens kan het nog steeds door de familie voor een rechter worden gebracht middels een artikel 12 procedure. (en die zal vast wel volgen)
En zoals al aangekondigd:
Familie dader eist proces Deurne
De nabestaanden van een van de in Deurne doodgeschoten overvallers willen de juweliersvrouw alsnog laten vervolgen. Dat heeft advocaat Peter Plasman, die de familie bijstaat, bekendgemaakt.

De familieleden beginnen een zogeheten artikel 12-procedure bij het gerechtshof. Het hof kan het Openbaar Ministerie dan opdragen om de vrouw te vervolgen.
Het lijkt haast standaard te worden om een artikel 12-procedure op te starten.