...
Volledig mee eens. De gevolgen zijn dusdanig groot voor alle betrokkenen dat een toetsing door de rechter ook in mijn ogen noodzakelijk is.
Voor de rest over druk:
Ik denk juist dat adrenaline, tijdsdruk bij iemand -waarvan we nu denken dat deze nog nooit een vuurwapen heeft bedient (een theorie welke ik overigens niet ondersteun) - in deze casus juist dit tot gevolg heeft. Iets met de drang om te willen overleven.
Omdat die drang er niet is, zie je ook "normale resultaten" op de eerste schietdag. De cursisten weten al een tijdje dat ze gaan schieten, hebben in theorie al genoeg informatie tot zich genomen en gaan vervolgens in de praktijk meemaken dat het toch effe anders is.
Ik zie dit ook tijdens de schietsportpromoties op mijn sv. En de mensen die ik daar tegenkom, kan ik onder verdelen in 3 categoriën.
1. De standaard categorie. Van beide sexe. Geïnteresseerd, makkelijk te begeleiden, ontspannen en vaak ook nog redelijke scores op 10 meter.
2. De Rambo's. Altijd man, altijd in dienst gezeten (zelfs als ze van een jaargang zijn waarvan ik denk: opkomen voor je nummer was van voor jouw tijd...) natuurlijk scherpschutter geweest, doen bij voorkeur niet wat je ze vertelt, zijn in staat om je een hartverknettering te bezorgen door niet op te letten tijdens het hanteren van een vuurwapen en weten inderdaad wat te raken. Bij mazzel de kogelvanger, bij pech sneuvelt er weer een lamp, komt er kalk van het plafond of vliegen de spetters beton van de vloer.
3. De verlegen vrouw. En ja: het zijn altijd vrouwen (en dat bedoel ik niet denigrerend, het is mijn observatie).
Stijf van de zenuwen, soms bangig tot dichtbij een heuse paniekaanval. (letten we even op? DRUK! ADRENALINE!), compleet gefocust tijdens wat ze te horen krijgen, overgeconcentreerd tijdens het schieten.
Jullie mogen raden:
1: welke categorie behaalt de hoogste scores?
2: welke categorie beleidt ik het liefst?