E-bikes die harder gaan dan 25 km/u, bekeuren of niet?

Auteur Topic: E-bikes die harder gaan dan 25 km/u, bekeuren of niet?  (gelezen 12287 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Prinr02

  • Verpleegkundig docent verpleegkunde, medisch docent Oranje Kruis, kader instructeur ehbo.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2014, 07:33:36
Nu we het toch over fietsers hebben!
Volgens de regelgeving moeten fietsen uitgerust zijn met bel, pendaalreflectoren, wielreflectoren en achterreflector allen met minimale maten.
Hoe kan het dan dat ik regelmatig groepen wielrenners en of Mountain bikkers niet in een afgeschermd deel op de openbare weg tegen kom? Als excuus hoor ik vaak dat al die zaken te zwaar zijn of te snel kapot gaan, maar even voor de goede orde iemand met een landrover ( ook bedoeld om buiten de normale wegen te rijden) krijgt wel een bekeuring voor een kapot lampje. Dit is toch ongelijke behandeling? Hoe vaak gebeurt het niet dat groepen van die fietsers niet net met de schemer op de weg zijn?
Ben ik nou gek?
Geef gerust een reactie ik weet ZEKER niet alles.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2014, 08:59:31
Citaat van: -Volvo-34- link=msg=1254848 date=1396135851
Weer zoiets raars, alleen electrische fietsen.. Betekent dus dat als ik hard fietsend onderweg ben naar een aed melding, (met een snelheid  +/- 30km/h) niet bekeurd word. Maar mensen op een electrische fiets wel. Ik vind 't maar allemaal omgekeerde wereld hoor, wat ze nu weer aan het bedenken zijn voor regeltjes.  ::)

Even voor de duidelijkheid: In dit geval wordt een e-bike bedoelt: een fiets die zonder trappen al tot 25 km/u kan rijden, een soort nieuwe Spartamet. Deze fiets valt op dit moment al onder de regels voor snorfietsen en moet dus al een blauw kenteken hebben. Een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u valt gewoon onder de regels voor fietsers. Als jij dus op je gewone of elektrische fiets moet trappen om te rijden is er niets aan de hand.

Een snorfiets mag maar 25 km/u kunnen, maar doordat je bij de e-bike bij kon trappen gingen de meesten vele malen harder.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2014, 03:31:31
Citaat van: DiNozzo link=msg=1254870 date=1396162771
Even voor de duidelijkheid: In dit geval wordt een e-bike bedoelt: een fiets die zonder trappen al tot 25 km/u kan rijden, een soort nieuwe Spartamet. Deze fiets valt op dit moment al onder de regels voor snorfietsen en moet dus al een blauw kenteken hebben. Een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u valt gewoon onder de regels voor fietsers. Als jij dus op je gewone of elektrische fiets moet trappen om te rijden is er niets aan de hand.

Een snorfiets mag maar 25 km/u kunnen, maar doordat je bij de e-bike bij kon trappen gingen de meesten vele malen harder.
Een e-bike is juist een fiets met trapondersteuning tot 25km p/u. En dus niet een nieuwe spartamet. Bron: ikzelf, aangezien ik tot september bij een landelijke e-bike dealer heb gewerkt en er een heleboel van verkocht heb...
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Sarge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2014, 12:35:51
Ikzelf als mountainbiker fiets over de openbare weg ook gemiddeld 30/35 daarvoor wordt ik toch niet bekeurd?
Intensive care verpleegkundige


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2014, 14:08:20
Citaat van: Sarge link=msg=1255058 date=1396262151
Ikzelf als mountainbiker fiets over de openbare weg ook gemiddeld 30/35 daarvoor wordt ik toch niet bekeurd?
Maar jij fietst zonder trapondersteuning 30 tot 35 km/u. Dat haal ik ook met mijn fiets zonder trapondersteuning.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2014, 14:11:58
Citaat van: mrpddnos link=msg=1255022 date=1396229491
Een e-bike is juist een fiets met trapondersteuning tot 25km p/u. En dus niet een nieuwe spartamet. Bron: ikzelf, aangezien ik tot september bij een landelijke e-bike dealer heb gewerkt en er een heleboel van verkocht heb...

Ik denk dat er in de berichtgeving in ieder geval een hoop spraakverwarring is. Een fietser (met of zonder trapondersteuning) is een fietser en de gebruiker van de e-bike zoals genoemd die zonder trappen al 25 k/m u gaat en met trappen nog harder: daar wil men nu meer regels aan maken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest8310

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2014, 14:19:56
Maar hoe zit dat dan: de bedoelde e-bike wordt nu gewoon "snorfiets" genoemd, hoe ging men vroeger dan om met de vergelijkbare Spartamet? Ook die valt onder "snorfiets" en mag dus niet harder dan 25km/u. Maar ook daar zitten trappers op en kun je dus gewoon boven de 25km/u trappen. Wat is dan juridisch gezien het verschil tussen de oude verbrandingsmotor en de huidige elektromotor, welke nu opeens een wetswijziging noodzakelijk maken?

Even puur uit nieuwsgierigheid..


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #17 Gepost op: 2 april 2014, 16:05:58
De rijksoverheid stelt op haar website het volgende.

High speed e-bike

De high speed e-bike gaat met meetrappen maximaal 45 kilometer per uur. Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets. Tot die tijd gelden de regels voor een snorfiets.

Typegoedkeuring high speed e-bike
Fabrikanten kunnen een high speed e-bike laten keuren als snorfiets. Bij de toelatingskeuring wordt nu nog alleen gekeken naar de constructiesnelheid zonder meetrappen. Is de constructiesnelheid bij een high speed e-bike maximaal 25 kilometer per uur? Dan kunnen fabrikanten en fietswinkels deze e-bike in Nederland verkopen als snorfiets, in plaats van een bromfiets.

Vanaf 1 januari 2017 wordt gekeken hoe hard een high speed e-bike kan als iemand meetrapt. De zogeheten maximale voertuigsnelheid bepaalt dan wat voor voertuig de high speed e-bike is voor de regelgeving. De high speed e-bike gaat met meetrappen maximaal 45 kilometer per uur. Daarom gaan dan de regels gelden voor een bromfiets.

High speed e-bikes zonder typegoedkeuring mogen niet op de openbare weg rijden.

Tot 1 januari 2017 gelden regels snorfiets voor high speed e-bike
Tot 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een snorfiets.

-U moet minimaal 16 jaar zijn;
-U moet een bromfietsrijbewijs (AM) hebben;
-U moet voor uw high speed e-bike een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
-U mag niet harder rijden dan 25 kilometer per uur binnen en buiten bebouwde kom;
-U moet op uw high speed e-bike een blauwe kentekenplaat hebben;
-U moet op het fietspad rijden.

Vanaf 1 januari 2017 gelden regels bromfiets voor high speed e-bike
Vanaf 1 januari 2017 gelden voor de high speed e-bike de regels voor een bromfiets.

-U moet minimaal 16 jaar zijn;
-U moet een bromfietsrijbewijs (AM) hebben;
-U moet voor uw high speed e-bike een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
-U mag op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom niet harder rijden dan 30 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom mag u niet harder dan 40 kilometer per uur op het fiets/bromfietspad. (Op de rijbaan mag u niet harder rijden dan 45 kilometer per uur);
-U moet op uw high speed e-bike een gele kentekenplaat hebben;
-U moet op het fiets/bromfietspad rijden (of op de rijbaan);
-U moet een helm dragen.

Mogelijk gaan er voor de high speed e-bikes nog aangepaste regels gelden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) onderzoekt hoe high speed e-bikes veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Zo bekijkt IenM wat de beste plek op de weg is. En welke helm bijvoorbeeld geschikt is voor de berijder.
Senior GGP / Oost-Brabant


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #18 Gepost op: 3 april 2014, 22:50:33
In mijn opleiding tot Rijwieltechnicus heb ik moeten leren dat een elektrische fiets (dwz. fiets met trapondersteuning) maximaal 25 km/u mag rijden.
Maar dat er in de wet een mage staat van een paar procent, waardoor de elektrische fiets maximaal 27,2 km/u kan rijden ("legaal").
Toen deze "snelle" fietsen met trapondersteuning uitkwamen (maximaal 45km/u = high speed e-bike) stond er één in de winkel als showmodel.
Klanten die interesse hadden haakten (uiteraard) af nadat we vertelden dat het ding verzekerd moest worden met een "kentekenplaatje / verzekeringsplaatje".
In de nieuwe regeling zijn het dus gewoon bromfietsen

Dan heb je nu ook nog de fietsen snorfietsen die zelfstandig 25km/u halen maar elektrisch zijn en eruit zien als "gewone" fiets.
Of de fietsen bromfietsen die elektrisch zijn en dus 45 km/u halen, maar eruit zien als fiets. Dat is hele andere koek.

Oftewel ziet het er uit als een fiets maar trap je zelf niet mee, geef het dan gewoon de naam snorfiets of bromfiets en geen elektrische fiets...
en anders is het inderdaad een high speed e-bike (idee: "Snelfiets"?)

Wat mij betreft is het dus ook zaak om nu al de consument goed te informeren over de high speed e-bike.
Al is mijn ervaring dat klanten die daar interesse in hebben zichzelf voor een bezoek aan de winkel al goed op de hoogte hebben gebracht.

Het merendeel van de mensen zal gewoon een fiets willen met trapondersteuning tot 25 km/u. De high speed e-bike zal met de regels zoals ze nu zijn opgesteld waarschijnlijk niet interessant zijn voor de meeste klanten.

Zelf ben ik alweer een tijdje in een andere branche werkzaam als verkeersregelaar (ook leuk trouwens!)
Dus veel meer informatie heb ik niet echt toe te voegen  ;)
common sense is not so common...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 3 april 2014, 23:15:46
Citaat van: Bas1988 link=msg=1255996 date=1396558233
Het merendeel van de mensen zal gewoon een fiets willen met trapondersteuning tot 25 km/u. De high speed e-bike zal met de regels zoals ze nu zijn opgesteld waarschijnlijk niet interessant zijn voor de meeste klanten.
Als ik zie wat een (High Speed) E-bike kost.......ook niet bepaald interessant 98uiye