Ik heb het gevoel dat er heel veel spraakverwarring is en dat men alles maar onder 1 naam noemt terwijl er inderdaad verschillen zijn.
De meeste fietsen met electrische trapondersteuning die verkocht worden door de fietsenleveranciers stoppen met het leveren van trapondersteuning als men de snelheid van 25 km/u heeft gehaald en wil je harder gaan dan zal je je eigen beenspieren aan het werk moeten zetten simpeler als dat kan ik het niet verwoorden.
Echter er is een bedrijf c.q. zijn er bedrijven die dat blijkbaar nog niet snel genoeg vonden en is men het gaan door ontwikkelen waardoor je bijvoorbeeld
deze fietsen kan kopen die je een trapondersteuning levert tot 40 km/u ook wel de E-Speed c.q. Speed-Pedelec fietsen genoemd.
Juist dat laatste lijkt me heel dom van hun want daarmee had men redelijkerwijs kunnen vermoeden dat er weer aparte wet en/of regelgeving zou gaan komen.
Verder vraag ik me wel af hoe en of men dan ook gaat optreden tegen racefietsers die vaak als complete gekken overal doorheen knallen in het verkeer en veelal schijt hebben aan alle verkeersregels.
Nog een leuk weetje, er zijn bij diverse bedrijven ombouwpakketten te koop om van je reguliere fiets een fiets met electrische trapondersteuning te maken en naar wat ik nu weet kan je sommigen daarvan zelfstandig opvoeren ( geldt ook voor fietsen van de fietssenzaak ) alleen vervalt dan wel de garantie.
In België kan je ook deze pakketten bestellen die standaard zelfs tot 30 km/u en harder trapondersteuning leveren.