Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel

Auteur Topic: Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel  (gelezen 22637 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #20 Gepost op: 31 maart 2014, 11:23:49
Citaat van: Hunter link=msg=1255029 date=1396248106
Los van het feit van de eventuele gevaren ben ik wel benieuwd hoe het werkt. Puur en alleen op basis van afstand? Betekent dat dat GPS altijd aan moet staan? Dat staat vaak bewust uit om de batterij te sparen. Vervolgens, dat een ambu dichtbij is/komt betekent niet per definitie dat hij ook het pad zal kruisen. Als hij 1 straat verder rijdt, of over je heen (brug), dan is het ook een gemiste kans.

Daar heeft het inderdaad veel van weg :)
M.b.t. GPS, om Flitsmeister te laten werken moet altijd GPS aan staan. Als je een autohouder hebt met geďntegreerde lader lijkt het mij geen probleem.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2014, 13:59:18
Citaat van: TBK_SDB link=msg=1255049 date=1396257829
M.b.t. GPS, om Flitsmeister te laten werken moet altijd GPS aan staan. Als je een autohouder hebt met geďntegreerde lader lijkt het mij geen probleem.

Die lader hoeft nog niet eens, de meeste telefoons houden GPS echt wel in de lucht wanneer ze op de accu werken.
Betreffende de autohouder voor een telefoon heb je helemaal gelijk, liefst met bluetooth om helemaal handsfree te bellen.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2014, 19:37:10
En wederom hetzelfde probleem als met Flister. Je hebt geen flauw idee vanaf welke kant het hulpverleningsvoertuig nadert....
Om hoorbaarheid op te lossen is er een simpele afkorting: Martinhoorn 2297NM. 4 compressor luchthoorns gebruiken en je bent enorm goed hoorbaar en lokaliseerbaar.
Voor de nacht een electronische sirene met gedempt niveau. Hiermee voldoe je volledig aan de norm en hoef je geen onzin met GSM/GPS of losse zendsystemen uit te halen.

Deze sirene werkt met elke vorm van "gezond verstand 1.0" en behoeft geen nadere uitleg, app download en werkt ook met een lege accu op je gsm  ;D


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #23 Gepost op: 31 maart 2014, 20:02:46
Citaat van: Panigale link=msg=1255021 date=1396227201
Ik ben het helemaal niet eens met de bewering dat het een onding is.......

Nogmaals, dergelijke goede ontwikkelingen moet je niet af doen met "onveilig" zoek naar de goede eigenschappen en probeer deze verder te ontwikkelen....

De enige goede eigenschap van een mobiele telefoon in het verkeer is de UIT knop, hordes mensen hebben geen houder laat staan een carkit, kijk om je heen in een file hoeveel mensen handheld bellen of let er gewoon eens bewust op als je langs de weg zit (wel het verkeer in de gaten blijven houden) Je zult dan, met mij, moeten concluderen dat er meer handheld bellen dan handsfree.

De verleiding om het mobieltje te pakken als het zich laat horen is groot, bij de meeste ligt het onding op het dashboard of de middenconsole, en velen zullen het onding oppakken als er geluid uitkomt, een whatsapp, een sms, een telefoontje of domweg een flitser allemaal vragen van de mobiel die schreeuwen om onze aandacht en dat terwijl we net weer een hele campagne hebben (gehad) dat social media op een P thuis hoort en niet op de weg en juist om te voorkomen dat we massaal onze mobiel raadplegen gooien we er nog maar een "nuttige app" tegen aan die ons moet waarschuwen voor een naderende ambulance die met een beetje geluk voor ons stopt omdat we op het mobieltje moesten kijken waar de ambu reed en er gelijktijdig een boom op de onzalige gedachte kwam om over te willen steken.

Ambu's en andere spoedvoertuigen dienen simpel weg zelf zorg te dragen voor een goede zichtbaarheid en hoorbaarheid en dat doen we door te voldoen aan de eisen die de overheid stelt aan de OGS als in de praktijk blijkt dat de OGS door de gestelde eisen te kort schiet dan moet je de eisen aanpassen en niet met allerhande lapmiddelen de doorstroming van een spoedvoertuig willen verbeteren en al helemaal niet door met een lapmiddel de verkeersveiligheid in gevaar te brengen. Tenzij we natuurlijk op een verkeerde manier aan een stukje klantenbinding willen doen  !!
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #24 Gepost op: 3 april 2014, 11:55:19
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1255153 date=1396287430
En wederom hetzelfde probleem als met Flister. Je hebt geen flauw idee vanaf welke kant het hulpverleningsvoertuig nadert....
Om hoorbaarheid op te lossen is er een simpele afkorting: Martinhoorn 2297NM. 4 compressor luchthoorns gebruiken en je bent enorm goed hoorbaar en lokaliseerbaar.
Voor de nacht een electronische sirene met gedempt niveau. Hiermee voldoe je volledig aan de norm en hoef je geen onzin met GSM/GPS of losse zendsystemen uit te halen.

Deze sirene werkt met elke vorm van "gezond verstand 1.0" en behoeft geen nadere uitleg, app download en werkt ook met een lege accu op je gsm  ;D

Rijrichting wordt wel degelijk aangegeven. Bron: http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/ambulances-waarschuwen-weggebruikers-bij-spoedritten-slimme-app-op-de-smartphon?from_search

Overigens is het geen vervanging van OGS, het is een extra hulpmiddel.
Mijn praktijk ervaring is op de A7, OvdB voertuig zat achter mij terwijl ik met 140 km/h reed en ik hoorde hem niet. Ik keek op dat moment ook niet in mijn achteruitkijkspiegel.
Ik ben zelf een fervent Flitsmeister gebruiker en hangt altijd in een houder aan mijn voorruit. Ik zie dus wel degelijk winst.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #25 Gepost op: 3 april 2014, 12:06:29
Citaat van: TBK_SDB link=msg=1255723 date=1396518919
Rijrichting wordt wel degelijk aangegeven. Bron: http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/ambulances-waarschuwen-weggebruikers-bij-spoedritten-slimme-app-op-de-smartphon?from_search

Overigens is het geen vervanging van OGS, het is een extra hulpmiddel.
Mijn praktijk ervaring is op de A7, OvdB voertuig zat achter mij terwijl ik met 140 km/h reed en ik hoorde hem niet. Ik keek op dat moment ook niet in mijn achteruitkijkspiegel.
Ik ben zelf een fervent Flitsmeister gebruiker en hangt altijd in een houder aan mijn voorruit. Ik zie dus wel degelijk winst.

Snap je het niet of wil je het niet snappen?

De casus die je aandraagt zegt wellicht meer over je rijvaardigheid dan over het nut van zo'n app. Begin eerst eens met wél in je spiegels te kijken, zeker op een rijksweg wil je ruim van te voren weten wat er achter je gaat gebeuren.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #26 Gepost op: 3 april 2014, 13:38:49
Citaat van: -Joost- link=msg=1255727 date=1396519589
Snap je het niet of wil je het niet snappen?

De casus die je aandraagt zegt wellicht meer over je rijvaardigheid dan over het nut van zo'n app. Begin eerst eens met wél in je spiegels te kijken, zeker op een rijksweg wil je ruim van te voren weten wat er achter je gaat gebeuren.

Waarom zo geagiteerd? Waarom zouden mensen niet in hun spiegels kijken? Beetje een rare aanhaling van gedragingen die feitelijk niets met de ondersteunings-app op een telefoon te maken hebben.

Ik zie niet in waarom iemand die over een prima rijvaardigheid beschikt, zijn mobiel netjes handsfree in een auto-houder op zijn dashboard heeft zitten niet geattendeerd kan worden via een app op zijn telefoon die bijvoorbeeld louter en alleen een voicemelding geeft dat binnen een x tijd vanaf achter een ambulance verwacht kan worden.

Deze discussie begint nu te lijken op het maar vast willen houden aan bestaande regels en gedragingen terwijl een dergelijk app een prima aanvulling kan zijn. Kom mensen oud-off-the-box denken mag echt wel.

Ik ben er dan ook helemaal niet mee eens dat een telefoon in het verkeer uit moet, zeker niet wanneer er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Zoals volledige handsfree bediening. Bellen in een auto kan prima, wanneer er meerdere mensen in een auto worden vervoerd is veelal een gesprek ook niet te vermijden. Ik zie zelf het verschil niet tussen een fysiek gesprek in de auto me een passagier of een telefoongesprek.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #27 Gepost op: 3 april 2014, 16:32:46
Citaat van: Panigale link=msg=1255752 date=1396525129
Waarom zo geagiteerd? Waarom zouden mensen niet in hun spiegels kijken? Beetje een rare aanhaling van gedragingen die feitelijk niets met de ondersteunings-app op een telefoon te maken hebben.

Ik zie niet in waarom iemand die over een prima rijvaardigheid beschikt, zijn mobiel netjes handsfree in een auto-houder op zijn dashboard heeft zitten niet geattendeerd kan worden via een app op zijn telefoon die bijvoorbeeld louter en alleen een voicemelding geeft dat binnen een x tijd vanaf achter een ambulance verwacht kan worden.

Deze discussie begint nu te lijken op het maar vast willen houden aan bestaande regels en gedragingen terwijl een dergelijk app een prima aanvulling kan zijn. Kom mensen oud-off-the-box denken mag echt wel.

Ik ben er dan ook helemaal niet mee eens dat een telefoon in het verkeer uit moet, zeker niet wanneer er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Zoals volledige handsfree bediening. Bellen in een auto kan prima, wanneer er meerdere mensen in een auto worden vervoerd is veelal een gesprek ook niet te vermijden. Ik zie zelf het verschil niet tussen een fysiek gesprek in de auto me een passagier of een telefoongesprek.
http://nos.nl/op3/artikel/362826-handsfree-bellen-even-link.html
En het is niet alleen het bellen, het aantal berichten dat in de auto worden verstuurd is nog veel meer, en nog gevaarlijker ook.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #28 Gepost op: 3 april 2014, 16:39:14
Hoeveel wagens zie je op de snelweg niet voorbij komen waarvan de bestuurder merendeels naar beneden kijkt in plaats van naar voren?  Ik zie ze genoeg, helaas is dat eigenlijk alleen vanaf de motor of een busje goed genoeg te zien om te verbaliseren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #29 Gepost op: 3 april 2014, 16:44:25
Citaat van: Dion link=msg=1255816 date=1396535566
http://nos.nl/op3/artikel/362826-handsfree-bellen-even-link.html
En het is niet alleen het bellen, het aantal berichten dat in de auto worden verstuurd is nog veel meer, en nog gevaarlijker ook.

Ja, maar dat is toch helemaal niet ter zake doende? Deze app hoef je niet te bedienen tijdens het rijden, hij geeft gewoon een geluidssignaal op moment dat er een ambu aankomt. Ik begrijp ook wel dat socialmedia via een smartphone niet tijdens het rijden kan. Maar dat is hier niet het geval. Daar reageer ik tegen, dit in mijn ogen prima initiatief wordt te kort gedaan om het te vergelijken met niet handsfree bellen, smsen of andere sociaal media vormen.

De app geeft niets mee en of minder af dat een geluidssignaal wanneer je binnen een x aantal meter van een ambu met blauw-blauw bevind. Totaal niet te vergelijken met mensen die sms-en of iets op Facebook proberen te zetten tijdens het rijden.