Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel

Auteur Topic: Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel  (gelezen 22620 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 20 maart 2015, 02:04:21
Citaat van: DaMook link=msg=1338153 date=1426786627
Dat GPS batterijen vreet is achterhaald. Bij mij staat GPS net als bluetooth en wifi altijd aan. Heb aan het einde van de dag nog meer dan genoeg over. Ik zit nu op 48% sinds dat ie vanmorgen om half 9 van de lader is gehaald en ik heb hem vandaag redelijk intensief gebruikt (iPhone 6).

Ik heb een Huawei Ascend G700 en ik merk dat de batterij een stuk sneller leeg gaat wanneer de GPS aan staat, waarschijnlijk omdat er een verouderde/goedkopere GPS unit in zit.

Zal wel per telefoon verschillen.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 20 maart 2015, 07:38:08
Citaat van: p2Elst link=msg=1338180 date=1426795950
Je zorgt ervoor dat je een app creeërt die aanspringt wanneer er een hulpverleningsvoertuig binnen een bepaalde straal van x aantal meter nadert. Deze app heeft als functie een luide sirene (van bijv. een ambulance) te laten horen totdat het voertuig gepasseerd is.
Als ik aan kom met mijn voorrangsvoertuig wil ik juist dat de aandacht naar mij gaat, niet naar dat verrekte apparaat wat begint te piepen. Zeker in landelijke gebieden kom je niet zo heel vaak een voorrangsvoertuig tegen dus de ervaring zal voor veel mensen nieuw zijn en de aandacht afleiden naar de telefoon in plaats van de weg.

Citaat van: p2Elst link=msg=1338180 date=1426795950
Dit kun je makkelijk instellen doordat de app de afstand blijft tracken, tot aan bijvoorbeeld 100m na passering van het object waar het hulpverleningsvoertuig aan voorbij moet. Je moet als maker van deze app er alleen maar voor zorgen dat deze app altijd werkt (wel/geen gps, wel/geen bluetooth, wel/geen internet, wel/geen NFC) hij moet het gewoon altijd doen! Vervolgens zorg je ervoor dat je app bekend wordt onder het publiek (daar heeft de overheid genoeg geld voor) en dat iedereen hem installeert.

Hoe wil je de gebruiker tracken, als je geen GPS hebt? Hoe wil je het signaal laten binnenkomen naar de app zonder internet-signaal? NFC en bluetooth zijn leuk maar het bereik is daarvan veel te klein.

Je laat het idee ook afhangen van de bereidheid van de burger om weer een extra app te installeren. Dat is ook de valkuil waar NL-Alert in valt. Veel mensen interesseert het niet om hun telefoon hiervoor geschikt te maken, hoeveel reclame er ook voor gemaakt is. Dat ga je met deze app ook krijgen. De mensen die hem wel installeren, die hebben er een (bovengemiddelde) interesse voor en dat zijn ook de mensen die net wat beter opletten in het verkeer en weten wat ze moeten doen.

En als de app dan elke keer 's nachts af gaat als een voorrangsvoertuig je huis op 200 meter afstand passeert haal je hem er ook weer snel af.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #62 Gepost op: 20 maart 2015, 20:02:43
Citaat van: p2Elst link=msg=1338201 date=1426801170
Op welk gebied gaat het niet lukken? Of heb je het over het concept in het algemeen?

Je moet als maker van deze app er alleen maar voor zorgen dat deze app altijd werkt (wel/geen gps, wel/geen bluetooth, wel/geen internet, wel/geen NFC)

Dat gaat niet lukken.

En verder beschrijf je juist deze app, die doet dit min of meer (alleen heb je dan wel internet en gps nodig.
En als je wil dat het wel werkt, dan kom je weer bij de (radio)zender in het hulpverleningsvoertuig en de autoradio, wat er ook al is.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

r.bles

• Ambuchauff
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 20 maart 2015, 20:05:15
Dit is zooo kansloos!!
In Nederland is het verboden je mobiel vast te houden cq te bedienen omdat dit afleid van je bezigheden op dat moment..........nl auto rijden en je aandacht bij het overige verkeer houden........en dan ga je net als DiNozzo zegt: als hulpdiensten op dat ene (voor veel mensen) hectische moment ook nog eens info via die mobiel versturen?? Dat allemaal omdat de minister geen ballen heeft om de radio beïnvloeding er door te drukken?? Echt schandalig............snel de prullenbak in dit project!!! 98uiye
1:87 modelletjes:  

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #64 Gepost op: 20 maart 2015, 20:05:33
Citaat van: RS496 link=msg=1338217 date=1426813461
Ik heb een Huawei Ascend G700 en ik merk dat de batterij een stuk sneller leeg gaat wanneer de GPS aan staat, waarschijnlijk omdat er een verouderde/goedkopere GPS unit in zit.

Zal wel per telefoon verschillen.

Ja ok je hebt gelijk, ik moet wel rekening houden bij zo'n antwoord met oudere toestellen en verschillende prijsklasse.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #65 Gepost op: 20 maart 2015, 20:08:28
Citaat van: DiNozzo link=msg=1338228 date=1426833488

En als de app dan elke keer 's nachts af gaat als een voorrangsvoertuig je huis op 200 meter afstand passeert haal je hem er ook weer snel af.

Dit is het enige waar ik geen probleem in zie :P . Als de app middels geofencing de meldingen negeert heb je daar geen last van. De rest ben ik met je eens. GPS en een internet verbinding heb je sowieso nodig.

Citaat van: r.bles link=msg=1338375 date=1426878315
Dit is zooo kansloos!!
In Nederland is het verboden je mobiel vast te houden cq te bedienen omdat dit afleid van je bezigheden op dat moment..........nl auto rijden en je aandacht bij het overige verkeer houden........en dan ga je net als DiNozzo zegt: als hulpdiensten op dat ene (voor veel mensen) hectische moment ook nog eens info via die mobiel versturen?? Dat allemaal omdat de minister geen ballen heeft om de radio beïnvloeding er door te drukken?? Echt schandalig............snel de prullenbak in dit project!!! 98uiye

Als mijn telefoon bijv een rood, blauw of geel scherm laat zien en een geluidssignaal, dan leid dat mij niet meer af dan dat er een geluid via de radio komt, maar dat is wel de beste oplossing, die radio.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 20 maart 2015, 21:43:32
Ik vind het wel grappig want zoveel problemen er voorzien worden. De gps bv, niet iedereen heeft gps of nog een oude die veel stroom verbruikt. Dat probleem wordt natuurlijk met de tijd steeds kleiner want de meeste mensen vervangen hun telefoon binnen een paar jaar. En het zou natuurlijk als extra waarschuwing fungeren en niet als enige waarneming. Het is en blijft een hulpmiddel waarbij je normale zintuigen gewoon moet blijven gebruiken. Dan het probleem dat als je thuis of op kantoor bent zou die niet af moeten gaan. Simpel te programmeren verplaats je je bv 10 minuten niet laat hij geen alarm horen. En dan waarom zou je de telefoon vast pakken als je het geluid hoort van er komt een ogs voertuig aan. Je wordt gewaarschuwd er komt er een aan. Het probleem zou kunnen worden als er voldoende mensen met zo'n app zijn dat als je van alle gebruikers de gps positie krijgt bij zo'n alarm je in principe het ogs voertuig kan tracken en weet niet of dat wenselijk is.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #67 Gepost op: 20 maart 2015, 22:05:53
Citaat van: jelte link=msg=1338409 date=1426884212
Het probleem zou kunnen worden als er voldoende mensen met zo'n app zijn dat als je van alle gebruikers de gps positie krijgt bij zo'n alarm je in principe het ogs voertuig kan tracken en weet niet of dat wenselijk is.

Daar zou je dan weer je voordeel mee kunnen doen en het OGS voertuig een andere route geven waar het minder druk is (en evt dus minder mensen een melding geven).

guest15549

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 20 maart 2015, 22:08:29
Citaat van: jelte link=msg=1338409 date=1426884212
Het probleem zou kunnen worden als er voldoende mensen met zo'n app zijn dat als je van alle gebruikers de gps positie krijgt bij zo'n alarm
Dit zou niet moeten kunnen gebeuren omdat het signaal eenzijdig werkt, namelijk van het voertuig, naar het netwerk, naar de gebruikers en niet via gebruikers onderling.

Citaat
je in principe het ogs voertuig kan tracken en weet niet of dat wenselijk is.
Dat probleem is realistischer, een brandweerauto tracken zou niet zo'n probleem opleveren maar een onherkenbare politieauto tracken zou wat problematischer worden..

Ik denk dat zo lang het niet de overheid zelf is die zo iets maakt veiligheid niet een heel groot probleem zou zijn.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 20 maart 2015, 22:21:53
Ja alleen zal zo'n app niet door de hulpdiensten zelf worden aangeboden maar door derden.
 En als je alleen selectief gaat waarschuwen kun je er beter helemaal niet aan beginnen. Ook zou het door het ogs voertuig handmatig uitgezet moeten kunnen worden want stel dat je een achtervolging hebt zou het wel heel makkelijk zijn voor de vluchter dat hij weet waar de verschillende ogs voertuigen in zijn omgeving rijden. Maar alles is op te lossen als van te voren dit onderkend wordt.