Je zorgt ervoor dat je een app creeërt die aanspringt wanneer er een hulpverleningsvoertuig binnen een bepaalde straal van x aantal meter nadert. Deze app heeft als functie een luide sirene (van bijv. een ambulance) te laten horen totdat het voertuig gepasseerd is.
Als ik aan kom met mijn voorrangsvoertuig wil ik juist dat de aandacht naar mij gaat, niet naar dat verrekte apparaat wat begint te piepen. Zeker in landelijke gebieden kom je niet zo heel vaak een voorrangsvoertuig tegen dus de ervaring zal voor veel mensen nieuw zijn en de aandacht afleiden naar de telefoon in plaats van de weg.
Dit kun je makkelijk instellen doordat de app de afstand blijft tracken, tot aan bijvoorbeeld 100m na passering van het object waar het hulpverleningsvoertuig aan voorbij moet. Je moet als maker van deze app er alleen maar voor zorgen dat deze app altijd werkt (wel/geen gps, wel/geen bluetooth, wel/geen internet, wel/geen NFC) hij moet het gewoon altijd doen! Vervolgens zorg je ervoor dat je app bekend wordt onder het publiek (daar heeft de overheid genoeg geld voor) en dat iedereen hem installeert.
Hoe wil je de gebruiker tracken, als je geen GPS hebt? Hoe wil je het signaal laten binnenkomen naar de app zonder internet-signaal? NFC en bluetooth zijn leuk maar het bereik is daarvan veel te klein.
Je laat het idee ook afhangen van de bereidheid van de burger om weer een extra app te installeren. Dat is ook de valkuil waar NL-Alert in valt. Veel mensen interesseert het niet om hun telefoon hiervoor geschikt te maken, hoeveel reclame er ook voor gemaakt is. Dat ga je met deze app ook krijgen. De mensen die hem wel installeren, die hebben er een (bovengemiddelde) interesse voor en dat zijn ook de mensen die net wat beter opletten in het verkeer en weten wat ze moeten doen.
En als de app dan elke keer 's nachts af gaat als een voorrangsvoertuig je huis op 200 meter afstand passeert haal je hem er ook weer snel af.