Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel

Auteur Topic: Innovatie: Sirene ambulance niet op radio, wel op mobiel  (gelezen 22796 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #40 Gepost op: 13 oktober 2014, 13:51:30
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1256089 date=1396608370
Het niet zien of opvallen van een HV voertuig kan simpelweg opgelost worden door de juiste locatie van de flitsers (eentje op binnenspiegelhoogte werkt ideaal voor verhoogde attentiewaarde).

Daarnaast is de keuze van de sirenespeaker, het sirenesysteem van groot belang om op te vallen.  De enige plek van een "voorwaarschuwing" van voordeel zou zijn, zou in geval van een file zijn, waar een ambulance zich doorheen moet wurmen. Echter is het zendbereik van een systeem beperkt (telecomwet).

Ik ben zelf opbouwer/ leverancier van voertuigen met OGS en "on top" van de ontwikkelingen zowel binnen Nederland als het buitenland. En toevallig ook nog een diploma in productontwikkeling....

Wat me opvalt in NL is dat we bezig blijven met allerlei "speelgoed" in de auto. En sorry, deze zender reken ik daar ook toe. Denemarken, Zweden, Engeland, allemaal doen ze onderzoek naar effectieve signalering en sirenetonen en hier gaan we allerlei kastjes ontwerpen, die een piepje geeft op de radio of de telefoon.

Verder is nog een kastje in het voertuig, dat al volgestopt zit met allerlei zendapparatuur, niet echt iets waar ik als opbouwer op zit te wachten. Nog een mogelijke bron van storing en interferentie. Een lijstje: Voertuigvolgsystemen, GSM systeem, C2000 systeem/ statusplotting, MDT/ mobiele bevraging, ANPR systeem. navigatie is tegenwoordig al redelijk standaard.

Als er extra kosten worden uitgegeven aan "extra hulpmiddelen", zou ik mijn klanten adviseren extra modules in de dakset erbij te plaatsen. Vergelijk maar eens een basis NL Touran met Whelen Ultra Freedom met een Whelen Ultra Freedom op een Zafira van de London Ambulance Service. Alleen al twee extra modules naar voor maakt een wereld van verschil. Verder het toestaan van alternerende koplampen, ipv simultaan knipperen.

Helemaal mee eens !!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #41 Gepost op: 11 maart 2015, 15:17:49
Een aantal weginspecteurs van Rijkswaterstaat heeft vanmiddag Flister ingebouwd gekregen in de voertuigen. Ik kon het met de app Flitsmeister mooi gelijk testen en ja hoor, het werkt! Moet wel bij gezegd worden dat ik stilstond en dan kan je rijrichting wat moeilijk bepaald worden, dus het stipje lijkt een beetje uit de koers maar dat valt in werkelijkheid dus behoorlijk mee.

www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #42 Gepost op: 11 maart 2015, 17:06:21
Hoe wil ik dit zien/lezen terwijl ik aan het rijden ben? Mag toch geen mobiele telefoon vasthebben? En er zijn genoeg mensen die de telefoon in de broekzak ofzo hebben zitten tijdens het rijden.

Het is zeker een goed idee, daar niet van. Maar je gaat iets maken voor een probleem wat ligt bij de slechter hoorbare sirenes door goede isolatie van de auto's en mensen die minder goed spiegelen/luisteren e.d. tijdens het rijden (onder andere). Ik vraag me af of dit wel de oplossing is uiteindelijk...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #43 Gepost op: 11 maart 2015, 17:36:28
Het is geen oplossing, het is een hulpmiddel.
Veel bestuurders hebben hun mobiele telefoon vaak al in een houder staan voor navigatie, muziek of apps als Flitsmeister. Waarom zou men daar dan niet handig gebruik van maken?


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #44 Gepost op: 12 maart 2015, 01:14:48
Wie betaald dit geintje eigenlijk?
Of: Wie promoot het gebruik van je mobiel tijdens het rijden?
common sense is not so common...


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #45 Gepost op: 12 maart 2015, 16:59:52
Als ik een aparte ringtone op mijn mobiel zou krijgen dan weet ik dat er een ogs voertuig in de buurt is en kijk ik dus extra uit. Dan hoef ik dus niet eens te weten waar hij vandaan komt zie het maar als een extra. De jongelui met boemboem in de auto horen niks meer om hun heen behalve hun mobieltje want die is natuurlijk wel geschakeld middels Bluetooth dus dat lijkt me ook al winst. Het is gewoon een extra attentiewaarde.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #46 Gepost op: 12 maart 2015, 19:01:11
Mijn telefoon zit in een houder op het dashboard. Als ik dan zoiets te zien krijg als op die foto hierboven dan let ik al beter op. Ook al vallen de hulpdiensten mij sowieso altijd al goed op aangezien ik veel spiegel.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 16 maart 2015, 09:46:51
Als je bezig bent met autorijden dan zouden je ogen op de weg gericht moeten zijn.
Zeker op het moment dat er een hulpverleningsvoertuig nadert. Als dan vanalles gaat piepen, trillen of flitsen of displays, telefoons of weet ik veel wat, trek je de aandacht weg.

Ik blijf bij mijn eerdere standpunt, het is leuke "Spielerei", maar voor de praktijk zie ik er absoluut niet de meerwaarde van in.
Geef het geld liever uit aan fatsoenlijke signalering, intersection warning, hoorbare sirene etc.....


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #48 Gepost op: 16 maart 2015, 19:38:46
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1337504 date=1426495611
Als je bezig bent met autorijden dan zouden je ogen op de weg gericht moeten zijn.
Zeker op het moment dat er een hulpverleningsvoertuig nadert. Als dan vanalles gaat piepen, trillen of flitsen of displays, telefoons of weet ik veel wat, trek je de aandacht weg.

Ik blijf bij mijn eerdere standpunt, het is leuke "Spielerei", maar voor de praktijk zie ik er absoluut niet de meerwaarde van in.
Geef het geld liever uit aan fatsoenlijke signalering, intersection warning, hoorbare sirene etc.....

Dat ze meer geld in de signalering moeten stoppen ben ik wel met je eens (al zie ik ze persoonlijk nu meestal ook ruim op tijd). Laatst was ik in belgie en kwam er een politiewagen rustig voorbij (reed voor carnavalsstoet). Die had grill, dash, spiegels en dak. EN op elke hoek van de auto nog een lampje (intersection denk ik dat dat zijn) en in de openstaande achterklep vielen me ook nog 2 flitsers op. En ik kan er goed nog een over het hoofd gezien hebben.

Maar dan nog even over de app, die zou mij niet afleidden, hooguit eerder waarschuwen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #49 Gepost op: 16 maart 2015, 20:16:01


Als je bezig bent met autorijden dan zouden je ogen op de weg gericht moeten zijn.
Zeker op het moment dat er een hulpverleningsvoertuig nadert. Als dan vanalles gaat piepen, trillen of flitsen of displays, telefoons of weet ik veel wat, trek je de aandacht weg.

Ben met je eens dat alle aandacht op de weg moet wezen. En idd juist als er een voorrangsvoertuig nadert. Maar dat is het probleem niet iedereen heeft de volle 100% aandacht heeft voor de weg en juist heel veel bestuurders zien het voorrangsvoertuig niet aankomen.
Dat jij en ik vinden dat dit niet zo zou moeten zijn veranderd dit niet. Als deze spielerij dit zou veranderen en de aandacht wordt weggetrokken bij bv de muziek installatie is winst. Men gaat dan in ieder geval kijken waar hij vandaan komt en voorkomt misschien wel een schrikreactie.  Als techniek gebruikt kan worden om het veiliger te maken vind ik dat juist goed. Zo doen ze het ook in de vliegtuigindustrie en daar werkt het ook.