wat nu als effectief beademen niet lukt

Auteur Topic: wat nu als effectief beademen niet lukt  (gelezen 10684 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

stafje

  • Gast
Gepost op: 24 juni 2005, 15:26:51
als je twee keer geprobeerd hebt om een effectieve beademing te geven bij een (verdrinking of hartstilaanval) in maximaal 5 pogingen en het lukt niet. wat doe je dan.  ::)




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2005, 16:19:43
Compressies geven en nog eens proberen (na de mond nogmaals geinspecteerd te hebben).
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2005, 16:20:24
als je twee keer geprobeerd hebt om een effectieve beademing te geven bij een (verdrinking of hartstilaanval) in maximaal 5 pogingen en het lukt niet. wat doe je dan.  ::)

Bij een ademstilstand moet je dus opsporen wat oorzaak kan zijn voor verstoorde ademweg en ademhaling. Vaststellen of sprake is van vreemd lichaam zoals voorwerp/braaksel etc in de luchtweg of in neus mond keelholte, verwijderen van vreemd lichaam door lepelende beweging, controleren of je effectief beademt, maak je de ademweg wel open voorafgaand aan de beademing? --> positie hoofd veranderen, ademweg openen dmv jawthrust of chin lift methode. En lukt 5 keer beademen niet dan weer thoraxcompressie en ''vrolijk'' weer ademweg openen en beademen, dus wel doorgaan daarmee en natuurlijk 112 bellen :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


stafje

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2005, 16:41:19
Bij een ademstilstand moet je dus opsporen wat oorzaak kan zijn voor verstoorde ademweg en ademhaling. Vaststellen of sprake is van vreemd lichaam zoals voorwerp/braaksel etc in de luchtweg of in neus mond keelholte, verwijderen van vreemd lichaam door lepelende beweging, controleren of je effectief beademt, maak je de ademweg wel open voorafgaand aan de beademing? --> positie hoofd veranderen, ademweg openen dmv jawthrust of chin lift methode. En lukt 5 keer beademen niet dan weer thoraxcompressie en ''vrolijk'' weer ademweg openen en beademen, dus wel doorgaan daarmee en natuurlijk 112 bellen :)

hier kan ik me wel in vinden als ik hebt boekje lees.

mondinspectie
hoofd kantelen
Is de inblazing niet nog effectief probeer het dan tijdens de vijf pogingen te herstellen. Na de vijf pogingen halsslagadercontrole ( ook als inblazen niet gelukt is) en dan eventueel compressie uitvoeren. Dan begint het spel weer opnieuw

mondinspectie
hoofd kantelen
inblazen probeer 2 keer effectief max 5 pogingen

ik denk dat ik het zo goed zie behalve dat dit verhaal niet op kan gaan bij kinderen van 1 tot 8 jaar want daar mag het hoofd maar licht achterover gekanteld worden. dus kijk ik alleen maar in de mond op vreemde voorwerpen Bij baby is het nog moeilijker want dan moet het hoofd in neurtale stand gehouden worden dus ook alleen maar kijken.

mee eens? :D


stafje

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2005, 17:24:39
en toch ook weer niet, omdat het oranje kruisboekje aan geeft op blz 52 dat we niet eerst met een mondinspectie moeten beginnen maar direct een kinlift moeten doen pas later als het niet lukt gaan ze pas de mond inspecteren

lees maar na in het schema.

greez :D


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2005, 17:48:06
als je twee keer geprobeerd hebt om een effectieve beademing te geven bij een (verdrinking of hartstilaanval) in maximaal 5 pogingen en het lukt niet. wat doe je dan.  ::)
Heimlich manoeuvre.


stafje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2005, 18:59:56
Heimlich manoeuvre.

heimlich bij een verdrinking of hartaanval  ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2005, 19:17:19
heimlich bij een verdrinking of hartaanval  ;D

Ik denk dat heimlich op zich niet verkeerd is al heb je door de thoraxcompressies natuurlijk ook al wat druk opgebouwd. Wat die hartaanval betreft, dat staat niet op het hoofd van de patient geschreven dus weet je dat nooit zeker en kun je heimlich om die reden alleen niet achterwege laten.

Ik weet niet of het laryngospasme wat kan optreden bij verdrinking ook de beademing blokkeert, ik heb daar geen ervaring mee, iemand anders wel (of spasme die nog voortduurd tot tijdens de intubatie)? In de literaatuur is er wel het een en ander over te vinden.
(EHBO: o.a. zuurstof geven onder lichte overdruk)

Of heimlich bij verdrinking zo verstandig is betwijfel ik,  vele drenkelingen slikken grote hoeveelheden water in en de kans is natuurlijk redelijk aanwezig dat het er bij het toepassen van heimlich weer uitkomt,

Het kan natuurlijk zo zijn dat ze eerst in een voorwerp gestikt zijn en pas later als gevolg van die verstikking bewusteloos onderwater verdwenen zijn. Technisch gesproken is het dan geen verdrinking meer.
(verstikking door onderdompeling in een vloeistof)

Ik denk overigens dat Rene het als algemene tip bedoelde en niet specifiek voor de genoemde gevallen,
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2005, 19:29:27
Men is tegenwoordig van mening dat bij bewusteloze slachtoffers borstcompressies minstens even effectief zijn als de heimlichmethode en dat de risico's daarvan veel minder groot zijn.

Daarnaast breng je zonodig de circulatie ook weer op gang. Het is in mijn ogen dan ook zinloos tijdverlies om de circulatie te controleren. Ongeacht de uitslag ga je door met 15 borstcompressies.  Pas als de ademweg vrij is, ga je de circulatie controleren om te bepalen of borstcompressies noodzakelijk zijn.


niet ingelogd

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2005, 20:21:06
We dwalen een beetje af maar goed ik vond het wel leuk gevonden van rene. Maar mijn vraag staat nog open ik heb me er nog verder in verdiept.

NRR geeft aan. Geen mondinspectie volgens boekje "richtlijnen 2002" pas als de eerste beademing niet lukt, je dan pas een mondinspectie moet gaan uitvoeren.

NIBHV geeft in hun schema wel eerst een mondinspectie aan voor ze 2 keer effectief gaan geven

oranje kruis 24e druk geeft aan dat we niet in eerste instantie mondinspectie doen (maar als je hun schema achter in het boekje bekijkt kun je gaan twijfelen.

Wiebe de vries  (Oktober 2002 EHBO Magazine) weer wel eerst een mondinspectie (standaard).

En de node daar heb ik het geleerd om altijd eerst standaard een mondinspectie uit te voeren voor de twee effectieve beademingen (dus daar ga ik maar niet meer van uit) Ook 2002 dus vlak voor de invoering.

Dus standaard

zorg voor veiligheid
aanspreken
aanschudden
roep om hulp
kinlift / hoofd kantelen
kijken voelen luisteren
mondinspectie
alarmeren

2 x effectief beademen
enz

Ik kom er nu pas achter dat die mondinspectie pas in het protocol komt als de eerste effectieve beademing niet lukt. (ik ben wel  mening als je standaard de mondinspectie opneemt, voor effectief beademen in het protocol je  het er niet moeilijker op maakt.)

Maar ik zie dat de Goden het daar zelf ook nog niet over eens zijn. :D