wat nu als effectief beademen niet lukt

Auteur Topic: wat nu als effectief beademen niet lukt  (gelezen 10693 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2005, 20:54:33
Men is tegenwoordig van mening dat bij bewusteloze slachtoffers borstcompressies minstens even effectief zijn als de heimlichmethode en dat de risico's daarvan veel minder groot zijn.

Dat is niet helemaal waar. Buikcompressie bij bewustelozen is (daar gaan we weer) vanwege de eenvoud weggelaten, zodat ook simpele mensen het ehv diploma kunnen halen (commerciele motieven). Dit alles zeer tegen de zin van Dr. Henry Heimlich in. Aangezien de bedenker van de Heimlich manoeuvre dit dus niet onderschrijft, zie ik geen noodzaak om het anders te doen. Thoraxcompressie wordt echter wel toegepast bij baby's en zwangeren.
Vergeet niet dat thoraxcompressie ook niet zonder gevaar is, denk hierbij aan de kans op rib- en sternumfractuur, longperforatie of contusio cordis.

Standaard de Heimlich manoeuvre toepassen bij verdrinking ivm laryngospasme is iets waar Heimlich wel een voorstander van is. In een dergelijk geval vindt ik de eenvoud van het schema prefeleren door eerst te proberen te beademen en indien dat na 5 pogingen niet lukt dan alsnog de bekende manoeuvre toe te passen.


stafje

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2005, 10:18:10
even tussendoor jongens

Wie weet nu hoe het zit met mijn vraag. Ook de Nederlandse Hart Stichting geeft geen mondinpectie in eerste instantie (boekje als elke seconde telt). deze vraag is belangrijk voor mij omdat ik binnenkort mijn bls / aed aantekening wil halen. ik ben nu aardig aan het twijfelen hoe het nu zit.  :-\


stafje

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2005, 11:49:41
Heimlich manoeuvre.

vreemd in het NIBHV boek geven ze bij kinderen wel deze handeling aan maar bij volwassen niet.  :-\


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2005, 17:47:55
Wordt de twijfel niet gezaaid doordat.
voor de eerste twee snelle beademingen een snelle mondinspectie plaatsvind . Daarbij wordt gekeken of er losse voorwerpen voor in de mond zitten.

Na de borstcompressies, of als er bloed, braaksel e.d. in de mond (kan) zitten, dan moet de uitgebreide mondinspectie gedaan.

Rene, het is een keuze van de NRR geweest dat gekozen wordt voor borstcompressies.

Met alle respect voor dr. Heimlich, ik vind dat het uitgangspunt de richtlijnen van de NRR zijn.


stafje

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2005, 18:41:08
Wordt de twijfel niet gezaaid doordat.
voor de eerste twee snelle beademingen een snelle mondinspectie plaatsvind . Daarbij wordt gekeken of er losse voorwerpen voor in de mond zitten.

Na de borstcompressies, of als er bloed, braaksel e.d. in de mond (kan) zitten, dan moet de uitgebreide mondinspectie gedaan.

Rene, het is een keuze van de NRR geweest dat gekozen wordt voor borstcompressies.

Met alle respect voor dr. Heimlich, ik vind dat het uitgangspunt de richtlijnen van de NRR zijn.

Daar kan ik me wel in vinden maar dan moeten ze wel wat duidelijker zijn in de boeken. vind je ook niet maarten.


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2005, 19:14:09
Met alle respect voor dr. Heimlich, ik vind dat het uitgangspunt de richtlijnen van de NRR zijn.
Daar zal Heimlich niet blij mee zijn.  :-\

Nah ja,... over een paar maanden komen er weer nieuwe richtlijnen en als ik de ontwikkelingen een beetje volg blijft het geen ABC en gaan we ook niet terug naar CAB maar wordt het CCC. (continuous chest compression)  ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2005, 20:29:12
oooow, Rene ?,

ik dacht dat ik dicht bij het vuur zit.. maar dat is voor mij volkomen nieuw..  ;D


helm

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2005, 20:34:17
ik dacht dat ik dicht bij het vuur zit.. maar dat is voor mij volkomen nieuw..  ;D
Bij welk vuurtje zit jij dan in de buurt ???  :)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2005, 11:29:52
Bij welk vuurtje zit jij dan in de buurt ???  :)
Waar je je het beste kunt warmen  ???


ditisikke

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 26 juni 2005, 19:08:00
vreemd in het NIBHV boek geven ze bij kinderen wel deze handeling aan maar bij volwassen niet.  :-\
bij kinderen heb je eerder de kans om voorwerpen te vinden die de luchtwegen blokkeren, denk ik  ???